arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱

نماینده مجلس: فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان تغییر می‌کند/اصلاح قانون انتخابات مجلس تا آخر مهرماه

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اخیرا نمایندگان در جلسه علنی با فوریت بررسی این طرح موافقت کردند و طرح جهت بررسی به کمسیون شوراها به عنوان کمسیون تخصصی اجراع شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: رئیس کمسیون شوراهای مجلس، گفت: تلاش می‌کنیم تا طرح اصلاح قانون انتخاب مجلس تا شهریور یا نهایتا آخر مهر ماه در کمسیون و جلسه علنی بررسی و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود تا انتخابات بعدی مجلس اصلاحات لازم در قانون انجام شود.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اخیرا نمایندگان در جلسه علنی با فوریت بررسی این طرح موافقت کردند و طرح جهت بررسی به کمسیون شوراها به عنوان کمسیون تخصصی اجراع شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 2 جلسه برای بررسی اصلاح قانون انتخاب مجلس در کمیسیون شوراها تشکیل شده است، گفت:در یکی از این جلسات برخی شرایط عمومی نامزدی در انتخابات مجلس توسط اعضای کمسیون تصویب شد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره اقدامات مجالس قبل به منظور اصلاح قانون انتخابات مجلس، خاطر نشان کرد: پیش از این مجالس گذشته تلاش‌هایی را جهت اصلاح قانون انتخابات انجام داده‌اند اما هیچ کدام از آنها به سرانجام نرسیده و قانون انتخابات بر اساس سیاست‌های کلی و بالا دستی اصلاح نشده است.

جوکار در توضیح بخشی از اصلاحاتی که بر اساس این طرح در قانون انتخابات ایجاد خواهد شد، گفت: در طرح مذکور شرایط اختصاصی و عمومی داوطلبان مطابق شرایط به روز در نظر گرفته شده و همچنین فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

وی در همین راستا ادامه داد: در استفاده از فناوری‌های نوین نیز در طرح مذکور شیوه‌هایی پیش‌بینی شده، همچنین در موضوع تبلیغات  و استفاده از منابع مالی داوطلبان و رسیدگی به جرایم انتخاباتی مواردی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس اظهار کرد: الگوی نظام انتخاباتی که پیش از این بر مبنای، شهرستانی، روستایی، تناسبی و ترجیحی بود، در این طرح مورد بازنگری قرار خواهد گرفت؛ ما در تلاش هستیم تا این طرح تا پایان شهریور یا نهایتا آخر مهر ماه در کمسیون و جلسه علنی بررسی و پس از آن به شورای نگهبان ارسال شود تا انتخابات بعدی مجلس اصلاحات لازم در قانون انجام شود.

جوکار تصریح کرد: جلسات کمیسیون شوراها و امور داخلی برای بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، ادامه دارد.

نمایندگان در جلسه علنی روز(چهارشنبه دوازدهم مرداد)مجلس با تصویب یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با 144 رأی موافق، 35 رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجمع 217 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

نظرات بینندگان