arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

عراق: موضعمان درباره سوریه با ایران متفاوت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر ایران نوشت: سخنگوی دولت عراق ضمن اعلام تفاوت نظر بغداد با تهران درباره وضعیت سوریه گفت که عراق مخالفتی با تغییر حکومت دمشق ندارد.
 
علی الدباغ سخنگوی دولت عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در پاسخ به این سئوال که آیا میان سفر کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه به عراق پس از سفر وی به ایران ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ گفت: البته خیر، می خواهم به این موضوع با شفافیت اشاره کنم. نگاه ما در عراق برای حل مسئله سوریه با نگاه ایران متفاوت است.
 
سخنگوی دولت عراق اضافه کرد: ما حامی حکومت سوریه نیستیم اما مخالف سرنگونی حکومت سوریه از راه های نظامی هستیم زیرا سوریه، همسایه عراق است و هر گونه تغییر بدون برنامه ریزی می تواند بر عراق تاثیر مستقیم داشته باشد.
 
الدباغ ادامه داد: در دیدار کوفی عنان با نوری مالکی نخست وزیر عراق، او  سئوالات زیادی را مطرح کرد و به دنبال آشنایی با دیدگاه های بغداد بود.
 
عراق در بیشتر نشست های اتحادیه عرب با تصمیمات علیه سوریه، مخالفت یا ابراز نارضایتی می کرد.

کوفی عنان روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه گذشته به ترتیب به کشورهای سوریه، ایران و عراق سفر کرد.
 
این نخستین سفر عنان به عراق از زمان تصدی سمت نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه از چهار ماه پیش تاکنون بود. 

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به زودی نتایج سفر عنان به سوریه، ایران و عراق را در نشست شورای امنیت در نیویورک دریافت خواهد کرد.
 
پاتریک وینتریل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر حکومت سوریه آماده توقف فوری خشونت هاست از این موضع استقبال می کنیم اما تاکنون چنین چیزی ندیده ایم. منتظر می مانیم که از آقای عنان بشنویم چه چیزی از سفرهای خود به دست آورده است.
 
وی همچنین با ابراز تردید دوباره درباره مسئله مشارکت دادن ایران در مذاکرات مربوط به سوریه مدعی شد: در برابر رفتارهای نابودگر ایران در سوریه، نگرانی داریم. از آنها می خواهیم از حمایت مستقیم از سرکوب ها در سوریه خودداری کنند.
نظرات بینندگان