arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

معرفی بهترین آموزشگاه و روش آموزش کدنویسی کودکان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کدنویسی چیست؟

به بیان ساده کد نویسی دستوراتی در قالب کد را به شی هدف برای اجرا می دهد به طور مثال وقتی  ما به عنوان کد نویس به کامپیوتر دستور می دهیم از آنجایی که کامپیوتر هیچ زبان بومی نمی فهمد، دستورات ما باید در قالب کد به آن ارائه شود این همان کد نویسی است.

کد نویسی کودکان

در دنیای امروزی که تکنولوژی و فناوری به سرعت در حال توسعه است، یادگیری کد نویسی برای بزرگسالان و حتی برای کودکان یک امر ضروری ست.

یادگیری کدنویسی برای نوجوانان به ویژه از دوران کودکی می تواند در آینده، دنیایی از فرصت ها را برای پیشرفت و موفقیت در مسیرشان قرار بدهد. آموزش کد نویسی کودکان، تفکر انتقادی را شامل ذهن بچه ها می کند و آنها را برای آشنایی با دنیای امروزی که مبتنی بر فناوری های جدید است آماده میکند. به همین منظور ما در آکادمی یاسان آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان را با هدف آماده سازی بچه ها برای مواجهه با دنیای امروز را به آنها ارائه می دهیم.

تاریخچه آموزش کد نویسی کودکان

آموزش کد نویسی کودکان به طوری که ما امروز با آن سر و کار داریم در حدود 60 سال پیش با یک لاک پشت آغاز شده است.  اولین بار، جین پیاگِت  ایده مفهوم ساختار گرایی را مطرح کرد که به ایجاد فرآیند یادگیری اشاره می کرد. او بر این باور بود که بشریت اساسِ یادگیری را به جای کسب دانش، بر اساس تجربیات قبلی خود بنا کرده است، اما کودکان جهان پیرامون خود را مانند انسان‌های بزرگسال نمی بینند، بلکه کودکان مانند یک عامل فعال و جدید با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند و ایده ها و روش‌های رو به رشد و منحصر به خود را می‌سازند. قسمتی از این ایده ی ساختار گرایی در برگیرنده  "تفکر کنجکاو" می‌باشد. این تئوری بر این اساس است که کودکان از طریق انجام دادن و اکتشاف مسائل مختلف بهتر یاد می‌گیرند و آموزش می‌بینند

چرا بچه ها باید کد نویسی را یاد بگیرند؟

کد نویسی برای کودکان کم و سن و سال در نگاه اول، یک کار غیر ممکن به نظر می‌آید، اینکه از کودکان بخواهیم که در بدو ورود به این دنیای جدید، خودشان را با توانایی ساخت یک اپلیکیشن تصور کنند، کار بسیار سنگینی خواهد بود. اما این واقعیت کاملا قابل دستیابی است. با وجود برنامه‌ها و سایت‌ها، و اسباب بازی‌های کثیری که امروزه وجود دارند، کد نویسی می‌تواند جذاب و قابل هضم باشد.

همچنین با دنبال کردن مسیر آموزش کد نویسی برای کودکان، بچه ها می توانند مهارت های پایه خود را برای مدت تحصیلشان کسب کنند علاوه بر این کد نویسی کودکان مهارت های نرمی مانند کار گروهی و تفکر انعطاف پذیر را به آنها می آموزد به همین خاطر والدین با تشویق کودکان به یادگیری مفاهیم اولیه کد نویسی فرزندشان را برای موفقیت در زمینه های مختلف آماده می کنند.

مزایای آموزش کدنویسی کودکان و نوجوانان

 درک بهتر کودکان از دنیای امروز با کد نویسی

بسیاری از افراد در دنیای پر از تکنولوژی امروز، از اینکه چه چیزی ‌تلفن های هوشمند، لپ تاپ‌ها، بازی‌های ویدیویی و ... را می‌سازد، هیچ گونه اطلاعاتی ندارند. دانش اولیه کد نویسی می‌تواند دیدگاه ما را در مورد این تکنولوژی ها عوض کند، و چشم ما را به امکانات بی‌نهایت کد نویسی باز کند. کد نویسی یک دانش اساسی در عصر دیجیتال است و این برای کودکان مهم است که بتوانند تکنولوژی اطراف خود را درک کنند.

معرفی بهترین آموزشگاه و روش آموزش کدنویسی کودکان

رشد خلاقیت در کودکان

کد نویسی کودکان به صورت کلی یک فرآیند خلاقانه است. وقتی  شما یک زبان جدید را یاد می‌ گیرید، به وسیله از آن می‌ توانید خودتان را معرفی کنید. همین اتفاق برای زبان کد نویسی نیز رخ می‌دهد. کد نویسی ،کودکان را قادر می‌سازد تا نه تنها بتوانند از رسانه‌های دیجیتالی و تکنولوژی استفاده کنند بلکه آن را ایجاد کنند. این دانش‌آموزان به جای صرفا بازی کردن با اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ویدیویی، می‌توانند بازی‌های ویدیویی خودشان را تصور و ایجاد کنند.
در فرایند کد نویسی، کودکان همراه با آزمون و خطا، کد نویسی را می ‌آموزند و ذهن خود را تقویت می‌کنند. دقیقا مانند آشپزی یا نقاشی، کودکان با کد نویسی نیز حس رضایت و نشاط را از شروع کار با هیچ دانسته‌ای و بعد تولید یک خروجی به دست خواهند آورد و حتی فراتر نیز خواهد رفت. در دنیای واقعی، فعالیت‌های خلاقانه معمولا با مواد فیزیکی محدود می‌شوند (مانند مواد اولیه برای آشپزی یا بوم رنگ برای نقاشی) اما با کد نویسی در دنیای بی‌نهایت مجازی، تنها محدودیتِ کودکان، تخیلات آن‌ها خواهد بود. حتی زمانی که آن‌ها اشتباه می‌کنند هم چیزی را می‌آموزند و کودکان به خلاقیت تشویق می‌شوند.

تقویت مهارت ریاضی

کد نویسی به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند مفاهیم ریاضی را بهتر تجسم کنند، همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد که ریاضی را در دنیای واقعی به کار ببرند، و باعث می‌شود که ریاضی برایشان سرگرم کننده و جذاب باشد. این در حالی است که کد نویسی کودکان در بسیاری از برنامه‌های بنیادی امروز وجود دارد.

 بهبود مهارت حل مسئله کودکان

هرکسی که تا به حال با کدها کار کرده باشد، از تازه کاران تا متخصصین این رشته، به شما خواهد گفت که نوشتن کدها به سرعت چالش برانگیز خواهد شد، و یا به زبان ساده‌ تر کد نویسی می‌تواند ناامید کننده باشد، اما این احساس بسیار سازنده خواهد بود زیرا کودکان فرا می‌گیرند همیشه راه حلی وجود دارد حتی اگر آن راه حل کار نکند. آن‌ها می‌توانند کاری که در حال انجام آن هستند را بدون ترس از شکست بهبود بخشند.

با معرفی کد نویسی، کودکان می‌ آموزند که در هنگام مواجه با یک مسئله کد نویسی، چند جانبه فکر کنند.
همچنین کد نویسی کودکان آنها را برای زندگی در دنیای دیجیتال آینده آماده می‌کند. کد نویسی در ارتباطات، خلاقیت، ریاضی، نوشتن، و اعتماد به نفس به کودکان کمک می کند.

تقویت اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس در کودکان برای والدین مسئله ای بسیار مهم است و گاهی کمبود اعتماد به نفس کودکان و یا نوجوانان به دغدغه ی اصلی والدین تبدیل می شود. همواره یادگیری مهارتی جدید برای کودکان و حتی بزرگسالان شور و شوقی وصف ناپذیر در فرد ایجاد میکند و طبیعتا باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود.

والدین اعتقاد دارند که کودکانی که به کمک کد نویسی مشکلات را حل می کنند، اعتماد به نفس بالاتری دارند . کودکان در کد نویسی با کاری آشنا می شوند که خارج از دایره ی آموخته های قبلی آنهاست  و موفقیت در تمامی مراحل این کار برای آنها از جذابیت به خصوصی برخوردار است . همچنین همکاری با سایر کودکان درمحیطی مبتنی برکلاس باعث افزایش روابط اجتماعی آنها می شود بنابراین می توان گفت آموزش کد نویسی کودکان، باعث ایجاد مهارت های تعاملی آنها می شود .

بهبود روابط اجتماعی

کدنویسی، ارتباطات منطقی را آموزش میدهد و مهارت های کلامی و نوشتاری را بیشتر می کند. یادگیری کدنویسی برای کودکان نه تنها باعث می شود در حین آموزش با همسن و سالانش ارتباط بگیرد و به این صورت باعث افزایش روابط اجتماعی کودک می شود. کد نویسی را می توان زبان آینده دنیا دانست و برای ارتباطات در آینده ای نه چندان دور کودکان نیازمند تکنولوژی های پیشرفته و کدنویسی خواهند بود؛ ما معتقدیم آشنا نبودن کودکان با این زبان در آینده تبعاتی مانند بی سوادی برای آنها در پی خواهد داشت بنابراین می توان گفت یادگیری کد نویسی به معنای یادگیری یک زبان جدید است.

آینده شغلی

در عصر تکنولوژی امروز، مشاغل زیادی برای افرادی که کد نویسی بلد هستند وجود دارد؛ یادگیری کد نویسی در زمان کودکی به او اجازه میدهد تا به هر شغلی که مورد علاقه اش است ورود کند.

طبق پیش بینی ها در دهه های آینده بسیاری از مشاغل با ورود ربات ها به صنعت از بین می رود ، بنابراین تلفیق کد نویسی با رشته های دیگر برای فرزندان شما که در دهه آینده به سن اشتغال می رسند ، جای نگرانی برای آینده شغلی آنها باقی نمی گذارد.

معرفی بهترین آموزشگاه و روش آموزش کدنویسی کودکان

بهترین زبان برای کد نویسی کودکان و نوجوانان

زبان های کد نویسی مختلف عملکرد های مختلفی هم دارند، به طور مثال برای ساخت یک بازی ویدیویی از زبان های متفاوتی نسبت به ساخت یک وب سایت، کد نویسی ربات و کد نویسی یه اپلیکیشن استفاده می شود بچه ها می توانند با کمک گرفتن از والدینشان و بسته به سطح مهارت خواندن، سن و علایق شخصی نسبت به انتخاب یک زبان کد نویسی برای شروع اقدام کنند.

انواع کد نویسی کودکان و نوجوانان

به طور کلی کد نویسی به دو صورت کد گذاری مبتنی بر بلوک و کد نویسی متنی وجود دارد.

رایج ترین شکل کد نویسی کودکان کد گذاری مبتنی بر بلوک است، کودکان به جای اینکه مجبور شوند کد نویسی را با کد های متنی پیچیده شروع کنند با استفاده از زبان های کد نویسی مبتنی بر بلوک، اصول اولیه کد نویسی را به راحتی یاد بگیرند.

در کد نویسی مبتنی بر بلوک کودکان می توانند از بلوک ها و تصاویر آماده برای ساخت انیمیشن و یا بازی مورد نظرشون استفاده کنند. هر بلوک نشان دهده یک خط کد است این پلتفرم به کودکان این اجازه را می دهد که به جای نوشتن کد به سادگی برای ایجاد دستورات کد نویسی، بلوک های مورد نیاز خود را به داخل تصویر بکشند و رها کنند؛ در واقع کودکان در حال کد نویسی بدون استفاده از متن هستند این به کودکان کمک می کند تا سریع تر مفاهیم اولیه و اصول کد نویسی را درک کنند.

معرفی بهترین آموزشگاه و روش آموزش کدنویسی کودکان

زبان های مناسب برای کد نویسی کودکان در سنین مختلف

کودکانی که به تازگی با مهارت خواندن آشنا شدند می توانند شروع به یادگیری زبان های کد نویسی مبتنی بر بلوک مانند اسکرچ و اسکرچ جونیور کنند. کودکان آشنا به خواندن و نوشتن هم می توانند از زبان های کد نویسی که مبتنی بر خطوط ساده متنی هستند مانند پایتون استفاده کنند، همچنین افراد علاقه مند به حوزه کد نویسی وبسایت می توانند با آموزش  Htmlشروع به کار کنند.

در ادامه به معرفی یک به یک و کامل تر زبان های کد نویسی کودکان خواهیم پرداخت:

اسکرچ

 کد نویسی اسکرچ از سیستم کد گذاری مبتنی بر بلوک استفاده میکند که این امکان را برای شما فراهم می کند که انیمیشن، بازی و غیره را بدون نوشتن کد بسازید.

برای معرفی کودکان و حتی بزرگسالان به دنیای کد نویسی، اسکرچ یک زبان مناسب برای شروع و کاملا رایگان است و می تواند گزینه مناسبی باشد.

اسکرچ جونیور

با اسکرچ جونیور دانش آموزان بلوک های کد نویسی را در کنار هم قرار میدهند تا با استفاده از آنها شخصیت های برنامه حرکت های مورد نظر را انجام دهند. اسکرچ جونیور از زبان کد نویسی اسکرچ الهام گرفته است که توسط کودکان و دانش آموزان در سرتاسر دنیا استفاده میشود. زبان مورد استفاده در این نرم افزار و ظاهر آن طوری طراحی شده است که برای کودکان 5 سال به بالا جذاب باشد.

هنگامی که بچه ها با اسکرچ جونیور کد گذاری میکنند به جای اینکه با نرم افزارهای دیگران کار کنند، یاد میگیرند که چگونه ایده هایشان را همان گونه که دوست دارند در کامپیوتر بیان کنند. کودکان یاد میگیرند که منطقی فکر کنند و مهارت های حل مسئله خود را تقویت کنند همزمان یاد میگیرند از فرمول های ریاضی به طور معناداری استفاده کنند.

پایتون

پایتون از این نظر منحصر به فرد است که به راحتی قابل درک است برای کودکان بالای 10 سال که تجربه کد نویسی ندارند پایتون به عنوان یک زبان کد نویسی متنی ساده می تواند گزینه مناسبی برای شروع باشد زیرا پایتون از نماد ها و کد های ترکیبی پیچیده ای استفاده نمی کند.

اگرچه برای شروع کد نویسی، زبان های گرافیکی و مبتنی بر بلوک مانند اسکرچ گزینه مناسبی هستند اما با رشد کودکان، سطح مهارت و یادگیری آنها از آموزه های اسکرچ پیشی می گیرد و فعالیت در این زمینه دیگر برایشان مفید نمی باشد اما آموزه های پایتون برای کودکان و پیشرفت در این زبان کد نویسی محدودیت ندارد و می تواند مهارت ها و اختیارات بیشتری در حوزه کد نویسی کودکان، به آنها ارائه دهد.

برای گذراندن آموزش اصولی زبان های برنامه نویسی مناس کودکان با کارشناسان آکادمی یاسان ارتباط بگیرید.

 

نظرات بینندگان