arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۱

هيلاري کلينتون رکورد شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیلاری کلینتون رکورد سفرهای وزرای امورخارجه آمریکا را شکست.

به گزارش انتخاب، شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا سفر دوره ای را به چند کشور جهان آغاز کرده است.

مسائل مربوط به سوریه یکی از محورهای اصلی مطرح در گفتگوهای کلینتون با مقامات کشورهایی است که به آنجا سفر می کند.

برنامه این سفر دوره ای کلینتون بسیار سنگین است و این برنامه ها به حدی زیاد است که حتی مقاومترین افراد در سفر را هم خسته می کند.

جیل دوتری خبرنگار شبکه در این خصوص گفت:« من بارها با هیلاری کلینتون سفر کرده ام. یکی از قواعد طلایی در سفرهایی که به همراهی وزیر امورخارجه آمریکا است این است که در نهایت نمی دانید از کجا سردر می آورید زیرا برنامه سفر گفته نمی شود. این سفر حتی برای هیلاری کلینتون فوق العاده است بطوریکه او هم مجبور شده است چمدانهایش را برای این سفر ببندد. کلینتون روز گذشته وارد ویتنام شد. وی در هانوی (پایتخت ویتنام) از وزارت امورخارجه این کشور و دانشگاه تجارت خارجی ویتنام دیدن کرد و گفتگویی با نخست وزیر و دبیر کل حزب کمونیست حاکم انجام داد و سپس در اتاق بازرگانی آمریکا در ویتنام حاضر شد و سخنرانی کرد. شدت خستگی سفر به حدی بود که کلینتون در سخنرانی اش در اتاق بازرگانی آمریکا در ویتنام چندین مرتبه سرفه کرد و مجبور شد چندین بار نوشیدنی بخورد. صدای کلینتون هنگام سخنرانی گرفت و خودش هم به این مساله اذعان کرد و سخنانش را با سرفه های مکرر پایان داد و شدت سرفه ها به حدی بود که کلینتون مجبور شد سخنرانی اش را کوتاه کند. البته وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده که حال کلینتون کاملا خوب است. اما این سفر فشرده سبب شده است برای خبرنگاران کارکشته ها هم نگران کننده شود که باید خودشان را با کلینتون همگام کنند. سفرهای خارجی هیلاری کلینتون معمولا همانند دوی مارتون سخت است که آثار سوء خودش را نیز به همراه دارد. کلینتون در سفر دوره ای اخیر خودش در فاصله پنجم تا هفدهم ژوئیه از واشنگتن به پاریس رفت تا در کنفرانس دوستان سوریه شرکت کند، سپس به افغانستان رفت. کلینتون در ادامه به توکیو رفت تا در کنفرانس بازسازی افغانستان شرکت کند. توقفگاه بعدی کلینتون مغولستان و سه کشور در جنوب شرقی آسیا بوده است. کلینتون در ادامه این سفر به مصر و در نهایت به اسرائیل می رود و از آنجا به واشنگتن بازمی گردد.»

خبرنگار شبکه در ادامه افزود:«با این اوصاف تعجبی ندارد وقتی دانشجویان در دانشگاه لتونی در ماه ژوئن از او پرسیدند که بزرگترین چالش و دشواری کار او چیست بگوید اگر فردی بخواهد وزیر امورخارجه باشد باید قدرت و توان جسمی زیادی داشته باشد. دو هفته پیش نیز کلینتون در سفری دیپلماتیک ، رکورد تاریخی به نام خودش ثبت کرد زیرا توانست به بیش از یکصد کشور جهان سفر کرده باشد که این رقم بیش از دیگر وزرای امورخارجه آمریکا است. اما پایان کار برای کلینتون نزدیک است. کلینتون شصت و چهار ساله می گوید حتی اگر باراک اوباما برای یک دوره دیگر به رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود ، دیگر وزیر امورخارجه آمریکا نخواهد بود. خود کلینتون گفته است پس از بیست سال حضور در عرصه های بالای سیاست آمریکا خسته شده است. وقتی سفر دوره ای جاری کلینتون به پایان برسد، وی حدود بیست و هفت هزار مایل دیگر به مسافت سفرهایی خواهد افزود که در این مدت داشته است.»

جیل دوتری گفت:« هیلاری کلینتون در هواپیمایی که با آن پرواز می کند تختخواب دارد و می تواند در آن استراحت کند اما خواب در هواپیما راحت نیست. باید بخاطر داشت که هیلاری کلینتون سالها هم به همراه همسرش بیل کلینتون،رئیس جمهور پیشین آمریکا به کشورهای مختلف جهان سفر می کرد. با این اوصاف مشخص می شود که توان جسمی کلینتون بسیار زیاد است. احتمال دارد کلینتون با پایان وزارتش در دوره اوباما چهار سال استراحت کند. تعجبی نخواهد داشت کلینتون بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و شانزده آمریکا نامزد شود و در صورت پیروزی به نخستین رئیس جمهور خانم آمریکا تبدیل شود.»
نظرات بینندگان