arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

گرمازدگی؛ مهم‌ترین عارضه زائران اربعین امسال

سرپرست اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیشترین و مهم‌ترین عارضه پیاده‌روی اربعین امسال گرمازدگی زائرین است، توصیه کرد: زائرین از کفش مناسب استفاده کنند، هر چند ساعت یکبار در بین مسیر پاهای خود را از کفش بیرون آورده، با آب شست‌وشو دهند و استراحت کنند، تا با کمترین مشکل روبه‌رو شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا: سرپرست اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیشترین و مهم‌ترین عارضه پیاده‌روی اربعین امسال گرمازدگی زائرین است، توصیه کرد: زائرین از کفش مناسب استفاده کنند، هر چند ساعت یکبار در بین مسیر پاهای خود را از کفش بیرون آورده، با آب شست‌وشو دهند و استراحت کنند، تا با کمترین مشکل روبه‌رو شوند.

دکتر سید احسان بلادیان  گفت: موکب بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر نجف در ضلع جنوب شرقی خیابان شیخ طوسی آماده‌ خدمت‌رسانی به زائرین است و از هر گونه خدمتی دریغ نمی کند. موکب بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متشکل از ۷۲ نفر از پرسنل و کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند. این افراد شامل ۱۰ نفر پزشک، ۱۸ نفر پرستار، ماما، کمک بهیار، مدیران، کادر اجرایی و کادر نظارت اعم از آقا و خانم برای خدمت رسانی ۲۴ ساعته به زائرین، عصر روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ به نجف اشرف اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در موکب دانشگاه علاوه بر خدمات بهداشتی و درمانی ۲۴ ساعته، امکان اسکان و استراحت زائرین نیز فراهم است، بیان کرد: این موکب را تقسیم بندی کرده و اتاقکی برای تزریقات مخصوص بانوان و آقایان تعبیه شده است. بخشی نیز به عنوان داروخانه در آنجا تعبیه کردیم که شامل داروهای گرفته از معاونت غذا و دارو و داروهای اهدایی از هلال احمر را در بر می گیرد.

بلادیان در ادامه افزود: همچنین تیم اعزامی دانشگاه به سایر موکب ها نیز خدمت رسانی می کند و در صورت نیاز، تجهیزات لازم را در اختیار آن ها قرار می دهد؛ مانند تهیه یخ بهداشتی برای سایر موکب ها یا نظارت کارشناس بهداشت محیط از طریق انجام کلر سنجی و اطمینان از سلامت آب آشامیدنی زائرین در همه موکب های اربعین.

سرپرست اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه بیشترین عارضه زائرین اربعین امسال گرمازدگی است، یادآور شد: گرمای هوا، نبود امکانات رفاهی،‌ کمبود آب آشامیدنی، نبود وسایل نقلیه، انتظار و معطلی در مرزهای کشور و ... موجب از دست دادن آب بدن می شود، که این افراد با سرم تراپی، استراحت و نوشیدن مایعات درمان می شوند.

بلادیان در ادامه یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات را آسیب به پاها، زخم، تاول و گرفتگی پا ها دانست و تاکید کرد: زائرین از کفش مناسب استفاده کنند، هر چند ساعت یکبار در بین مسیر پاهای خود را از کفش بیرون آورده، با آب شست‌وشو دهند و استراحت کنند، تا با کمترین مشکل روبه‌رو شوند.

 

وی در ادامه با یادآوری اینکه هر سال تا قبل از شیوع کرونا در عراق یک موکب درمانی از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی می‌شد، که کار اصلی آن درمان و ارائه خدمات بهداشتی به زائرین، مردم و رهگذران بود، گفت: متاسفانه در این دو سال با شیوع کرونا فعالیت این موکب نیز متوقف شد تا امسال که مجددا فعالیت آن از سر گرفته شد. ابتدا برای همه واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی نامه درخواست همکاری برای برپایی موکب اربعین دانشگاه فرستاده شد، سپس افراد داوطلب با رضایت نامه از طرف رئیس خود و نیز رضایت شخصی برای این سفر اعزام شدند.

بلادیان در پایان، خاطر نشان کرد: همه این پرسنل سه دوز واکسن خود را تزریق کردند و همچنین این افراد از بین کسانی انتخاب شده‌اند که از سلامت جسمی برخوردار بوده و همچنین تجربه شرکت در موکب ها را داشته‌اند، لذا از توانمندی و مهارت مناسبی در برگزاری چنین موکب‌هایی برخوردار بودند.

نظرات بینندگان