arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱

بایدن: ترامپ با نگه داری اسناد دولتی کاری غیرمسئولانه انجام داده است

اف بی آی در اوایل ماه اوت با یورش به عمارت ترامپ در فلوریدا موسوم به مارالاگو دهها جعبه اسناد محرمانه و سری و طبقه بندی شده دولتی را از این عمارت کشف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نگهداری اسناد محرمانه و حساس دولتی توسط ترامپ را اقدامی کاملا غیرمسئولانه خواند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس، نگهداری اسناد محرمانه و حساس دولتی توسط ترامپ را اقدامی کاملا غیرمسئولانه خواند.

وی افزود: با کسی درباره اینکه کدام اسناد مهم امنیت ملی فاش شده، صحبت نکرده است زیرا ترامپ دهها جعبه سند محرمانه و سری را پس از ترک کاخ سفید با خود برده است.

بایدن خاطرنشان کرد من اطمینان دارم دولتم و شورای امنیت ملی از تمام این مسایل آگاه هستند اما من در این باره با کسی صحبت نکرده ام. من هیچ وقت درباره این اسناد از کسی سوالی نپرسیده‌ام و همیشه خواسته‌ام تا از روند تحقیقات درباره این پرونده دور باشم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصاویر منتشر شده از سوی وزارت دادگستری که نشان می داد اسناد سری و بسیار محرمانه بر روی زمین در اتاقی در عمارت مارالاگو رها شده اند، گفت: نمی دانم چطور چنین چیزی امکان دارد. چطور یک نفر می تواند تا این اندازه غیرمسئولانه رفتار کند. باید تمام افرادی که در این قضیه به او کمک کرده اند، شناسایی شوند.

اف بی آی در اوایل ماه اوت با یورش به عمارت ترامپ در فلوریدا موسوم به مارالاگو دهها جعبه اسناد محرمانه و سری و طبقه بندی شده دولتی را از این عمارت کشف کرد.  

این در حالی است که قرار است کارشناس ویژه پرونده اسناد کشف شده از عمارت ترامپ، روز سه شنبه در نخستین جلسه استماع دادگاه شرکت کند.

قاضی «ریموند داری» که چند روز پیش از سوی تیم وکلای ترامپ برای تصدی عنوان کارشناس ویژه معرفی و وزارت دادگستری نیز با آن موافقت کرده بود، اظهار کرد وکلا باید موارد دستور جلسه و مورد بحث را روز دوشنبه ارائه دهند.

در حالی که با انتخاب این کارشناس ویژه ، روند تحقیقات جنایی وزارت دادگستری متوقف شده است اما روز گذشته دادگستری از دادگاه عالی خواست تا اجازه دهد اسناد طبقه بندی شده کشف شده از عمارت ترامپ را بررسی کند.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اتهامات جدیدی را علیه دولت جو بایدن مطرح کرده است. او در سخنانی در اوهایو ادعا کرد مقامات دولت فدرال حامیانش را تهدید می کنند که اگر نکات منفی درباره ترامپ را نگویند، به زندان می افتند.

ترامپ همچنین خود را قربانی بازیگران بی ‌وجدانی می‌ داند که مورد اذیت و آزار و تهمت قرار گرفته است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا متذکر شد، اکثر جمهوریخواهان برای به دست گرفتن قدرت در سال 2023، با فشار زیادی جهت مقابله با اف ‌بی ‌آی و وزارت دادگستری مواجه خواهند شد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود اظهار کرد که قصد دارد برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند اما هنوز تصمیم قطعی خود را در این باره نگرفته است.

بایدن گفت: من قصد دارم در انتخابات 2024 شرکت کنم اما این فقط هنوز یک نیت است و من هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام. ببینیم چه می شود.  

این در حالی است که بایدن بارها اعلام کرده که در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 شرکت خواهد کرد. اخیرا در ماه ژوئن نیز او اظهار کرده بود که برای مبارزه با ترامپ در رقابت های انتخاباتی ناامید نیست.

در حالی که حدود 50 روز تا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا باقی مانده و جو بایدن اعلام کرده که برای بار دوم در انتخابات 2024 شرکت می کند، هنوز شمار زیادی از دموکرات ها در این باره تردید دارند.

بسیاری از دموکرات ها نسبت به حمایت از بایدن در انتخابات 2024 مطمئن نیستند اما به طور کلی در مورد پیروزی حزبشان در انتخابات میان دوره‌ای خوشبین و شاهد افزایش بسیار اندک حمایت ها از عملکرد بایدن هستند.

وی خاطرنشان کرد من در حال حاضر مشغول انجام وظایفم هستم و در نهایت پس از انتخابات میان دوره ای و در یک چارچوب زمانی منتهی به سال آینده، درباره شرکت مجدد در انتخابات 2024 تصمیم گیری خواهم کرد.

بایدن همچنین در پاسخ به نگرانی ها درباره وضعیت سلامتی اش برای انجام وظایفش اظهار کرد من را ببینید! اگر شما فکر می کنید من انرژی کافی یا آمادگی ذهنی برای شغلم ندارم این یک موضوع است. موضوع دیگر این است که شما باید فقط برنامه ها و طرح های من را دنبال کنید و ببینید که من چه کاری انجام داده ام. من به نظر مردم احترام می گذارم که من پیر شده ام اما تصور می کنم به این موضوع به میزان انرژی شما بستگی دارد و من انرژی کافی دارم و در هر صورت کاری که شما انجام می دهید، هر شخصی با هر سنی می تواند آن را انجام دهد و بازه سنی ندارد.

این در حالی است که شرکت نکردن یک رئیس جمهور فعلی در انتخابات بعدی در آمریکا، امری بسیار غیرعادی است. آخرین بار این اتفاق در زمان لیندن جانسون در دوران جنگ ویتنام افتاد. اما آمریکا تاکنون رئیس جمهوری به سن و سال بایدن نداشته است.

در بخش دیگری از این مصاحبه بایدن به سوالاتی درباره حمله احتمالی چین به تایوان و موضع دولت آمریکا درباره این موضوع پاسخ داد.

وی اظهار کرد در صورت حمله چین به تایوان، نیروهای آمریکایی از تایپه در برابر این تهاجم دفاع خواهند کرد.

بایدن در پاسخ به این سوال که اگر پکن قصد حمله به تایپه را داشته باشد، آیا مردان و زنان آمریکایی باید از این کشور دفاع کنند، بار دیگر سرش را به علامت تایید تکان داد و قاطعانه گفت: بله!

این در حالی است که بایدن پیش از این در توکیو نیز اظهار کرده بود سیاست آمریکا درقبال تایوان تغییری نکرده و آمریکا، تایوان را دوست و شریک استراتژیک مهم خود در خاورمیانه می داند و اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند، از این کشور دفاع خواهد کرد.

همچنین منابع آگاه هفته گذشته خبر دادند آمریکا به دنبال اعمال بسته تحریمی علیه چین به منظور جلوگیری از حمله پکن به تایوان است.

این منابع گزارش دادند که اتحادیه اروپا نیز تحت فشار دیپلماتیک تایپه است تا همین اقدام را علیه چین انجام دهد.

این اقدام در پاسخ به افزایش تنش‌ها و تحرکات نظامی چین در تنگه تایوان در پی سفر جنجال برانگیز مقامات آمریکایی به تایوان، و بیم از حمله به این کشور صورت می‌گیرد.

براین اساس، هدف از این تحریم‌ها، اعمال برخی محدودیت‌های تجاری و محدودیت در سرمایه گذاری با چین در تکنولوژی‌های حساسی همچون تراشه‌های کامپیوتری و تجهیزات تله کام است.

این در حالی است که نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد در پی سفر جنجال برانگیز ماه گذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان، حمایت‌های جهانی از این کشور افزایش یافته است.

در پی سفر جنجال برانگیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و بعد از آن سفر هیئتی از کنگره آمریکا به این کشور و در نهایت سفر فرماندار ایندیانا و سناتور مارشا بلکبرن به این کشور، دولت چین همچنان به رزمایش خود در نزدیکی تنگه تایوان ادامه داده و همین امر باعث نگرانی‌های زیادی شده است.

نظرات بینندگان