arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱

طرح دانشمند ایرانی ناسا برای ردیابی کربن ذخیره‌شده در درختان

"ساسان ساعتچی"، دانشمند ناسا از ابداع پلتفرم جدیدی خبر داد که به ردیابی کربن ذخیره‌شده در درختان می‌پردازد. اگرچه استارتاپ‌ها برای ساخت ماشین‌هایی رقابت می‌کنند که می‌توانند دی‌اکسید کربن را از هوا بمکند، اما سه تریلیون درخت جهان در حال حاضر همین کار را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند. یک پلتفرم جدید طوری طراحی شده است تا با شمارش دقیق کربن ذخیره‌شده در هر درخت روی این سیاره، میزان کمک درختان را بررسی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"ساسان ساعتچی"، دانشمند ناسا از ابداع پلتفرم جدیدی خبر داد که به ردیابی کربن ذخیره‌شده در درختان می‌پردازد.

به گزارش فست کمپانی، اگرچه استارتاپ‌ها برای ساخت ماشین‌هایی رقابت می‌کنند که می‌توانند دی‌اکسید کربن را از هوا بمکند اما سه تریلیون درخت جهان در حال حاضر همین کار را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند. یک پلتفرم جدید طوری طراحی شده است تا با شمارش دقیق کربن ذخیره‌شده در هر درخت روی این سیاره، میزان کمک درختان را بررسی کند.

یک سازمان غیرانتفاعی جدید موسوم به "سی‌تریز"(CTrees) که شعار آن "جنگل و درختان را ببینید" است، از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و هوایی به همراه داده‌های محلی موجود در مورد درختان استفاده می‌کند. همان طور که درختان رشد می‌کنند یا زمانی که به دلیل قطع شدن یا آتش‌سوزی از بین می‌روند، سی‌تریز می‌تواند از تصاویر ماهواره‌ای جدید برای تخمین زدن کل کربن استفاده کند.

"ساسان ساعتچی"(Sassan Saatchi)، دانشمند ارشد "آزمایشگاه پیش‌رانش جت"(JPL) ناسا که به هدایت سی‌تریز کمک می‌کند، گفت: این روش‌ها که مبتنی بر دو دهه علم هستند، به دقت استاندارد طلایی اندازه‌گیری روی زمین نزدیک می‌شوند.

برخی از استارتاپ‌ها مانند استارتاپ مستقر در سانفرانسیسکو موسوم به "پاچاما"(Pachama)، از هوش مصنوعی و سنجش از راه دور برای ردیابی تغییرات در جنگل‌ها طی پروژه‌های خاص "تعدیل کربن" یا "آفست کربن"(Carbon offset) استفاده می‌کنند اما سی‌تریز به تصویر جهانی نگاه خواهد کرد. همچنین، این سازمان می‌تواند پروژه‌ها و داده‌های خاصی را در مورد آن چه در مناطق یا کشورهای مختلف اتفاق می‌افتد، بررسی کند. داده‌هایی که با وضوح بالا از ماهواره‌های تجاری به دست آمده‌اند، امکان بزرگنمایی روی درختان را فراهم می‌کنند.

این داده‌ها برای کشورهایی که با هدف جذب مقدار مشخصی کربن به عنوان بخشی از تعهدات خود تحت "توافق‌نامه آب و هوای پاریس"(Paris Climate Agreement) به جنگل‌ها متکی هستند، بسیار مهم خواهند بود. شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی که اعتبار کربن را برای حفاظت یا احیای جنگل‌ها می‌فروشند نیز به روش‌هایی از این دست نیاز دارند تا خریداران را متقاعد کنند که ارزش کار خود را به طور قانونی مورد بررسی قرار دهند. ساعتچی ادامه داد: آنها باید مجموعه داده‌های قابل اعتمادی را برای نظارت بر جنگل به دست بیاورند و دقت بالایی داشته باشند.

داده‌های سالانه جنگل‌ها از جمله اعداد جهانی و ملی، در وب‌سایت برای عموم رایگان خواهند بود. مشتریانی که می‌خواهند کربن را در پروژه‌های خاصی اندازه‌گیری کنند، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

این پلتفرم را می‌توان به دلایل مختلفی، از ردیابی درختان خیابان در شهرها گرفته تا شناسایی جنگل‌زدایی استفاده کرد. ساعتچی افزود: حتی گروه‌هایی که با جوامع بومی یا کشاورزان برای احیای جنگل‌ها و اعتبارات کربن کار می‌کنند، می‌توانند این داده‌ها را به کار ببرند. در عین حال، ما همیشه تلاش‌ می‌کنیم تا ببینیم که کارکرد ما در سطح جهانی دقیقا چگونه است.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که سال گذشته، درختان جهان حدود ۴۰۰ میلیارد تن کربن ذخیره کرده‌اند.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان