arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱؛ از تجمع اعتراضی در تهران به خاطر مهسا امینی تا افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ۱۰۰۰ قلم کالا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واکنش کاخ سفید به اظهارات رئیسی درباره هولوکاست
رئیسی در پاسخ به سوال شبکه خبری سی‌بی‌اس مبنی بر اینکه آیا ایشان فکر می‌کند هولوکاست اتفاق افتاده است یا خیر گفته بود: «ببینید مسئله تاریخی یک مسئله‌ای است که تاریخدان‌ها و پژوهشگران باید درباره آن تحقیق کنند. یک نشانه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه این اتفاق واقع شده. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این موضوع در توییتی نوشته است: «این بیانیه از سوی رئیس‌جمهور ایران زننده است و باید در سطح جهان محکوم شود.»

فارس: سیتی اسکن منتشر شده مربوط به مهسا امینی ست
فارس نوشت: صبح امروز شبکه اینترنشنال عکسی از سی‌تی اسکن مرحوم مهسا امینی منتشر کرد و مدعی شد که «سی‌تی اسکن مهسا نشانگر شکستگی جمجمه، خون‌ریزی و ادم مغزی است». با اینکه در ابتدا تصور می‌شد این تصاویر جعلی باشد، اما پیگیری‌ها از مراجع ذیربط نشان داد تصاویر سیتی اسکن منتشر شده مربوط به مرحوم مهسا امینی است.

پیشنهاد احضار خاتمی به دادگاه به خاطر واکنشش به ماجرای مهسا امینی
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان نوشت: مدعیان اصلاحات نظیر محمد خاتمی، جهانگیری، عبدالله نوری، جبهه اصلاحات، حزب اتحاد ملت، حزب کارگزاران و یک مشت آدم‌ها و گروه‌های دم دستی دیگر، نه فقط از فوت خانم مهسا امینی متأسف نیستند بلکه از این اتفاق ناگوار خشنود و خوشحال نیز هستند و این رخداد تاسف‌آور را فرصتی برای خالی کردن عقده‌های فرو خورده خود از پیروزی‌های چشمگیر اسلام و انقلاب و مخصوصاً حماسه بی‌نظیر راهپیمایی اربعین تلقی می‌کنند.او نوشته: پیشنهاد می‌شود دستگاه قضایی افرادی نظیر آقایان محمد خاتمی و جهانگیری و عبدالله نوری و... چند مدعی اصلاحات دیگر را احضار کند و در یک نشست رودررو از آنها بخواهد دلائل و اسناد خود را درباره ادعای قتل‌! خانم مهسا امینی ارائه کنند.

بیانیه ستاد امر به معروف درباره مهسا امینی
ستاد امربه معروف و نهی از منکر اعلام کرد که این ستاد تاکید دارد برای رفع معضل بدحجابی باید مساله جرم بودن بدحجابی که نیاز به دستگیری و پرونده سازی و دادگاهی شدن دارد، برداشته شود و بر اساس طرح جامع عفاف و حجاب با نگاه تخلف با بدحجابی برخورد گردد که حل مساله بدون هرگونه تنش اجتماعی کمک می‌کند.

گزارشی از تجمع مردم سنندج در اعتراض به جان باختن مهسا امینی
خبرگزاری فارس نوشت: غروب روز یکشنبه حدود ۵۰۰ نفر از مردم سنندج با حضور در پیاده‌راه فردوسی در اعتراض به جان باختن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز تجمع کردند. این خبرگزاری با بیان اینکه بسیاری از آن‌ها معتقدند مهسا امینی تحت شکنجه فوت کرده نوشت که این افراد شیشه‌های چند خودرو پارک‌شده را شکستند و چند سطل زباله را آتش زدند. به نوشته فارس پلیس در چند مورد مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد و برخی افراد بازداشت شدند.

واکنش رئیس قوه قضاییه به ماجرای مهسا امینی
غلامحسین محسنی اژه ای در نشست شورای عالی قضایی ضمن ابراز همدردی با خانواده مرحومه مهسا امینی افزود: در روزهای اخیر این دخترخانم 22ساله به رحمت خدا رفت که البته چگونگی فوت وی در دست بررسی است و همدردی بسیار فراگیر و دلسوزانه ای با خانواده این مرحومه شد. او گفت: تاکید کرد: با دادستان تهران صحبت کرده ام که موضوع از نقطه تذکر به این خانم و هدایت وی به محل دیگر به صورت ویژه بررسی کند و همه دوربین های عمومی و خصوصی مکان های مورد تردد بررسی شود.

توضیحات پلیس درباره اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داد
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: ۹۰ درصد کسانی که توسط گشت ارشاد، ارشاد می‌شوند فقط به آنها تذکر داده می‌شود ، ۹ درصد داخل ون تذکر گرفته و یک درصد به مقر منتقل می‌شوند. سردار رحیمی درباره مهسا امینی گفت: ایشان همراه ۳ خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بوده که با گشت ما رو به می شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود. رئیس پلیس تهران بزرگ تصریح کرد: پوشش و لباس خانم امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شده متفاوت بوده است. وی گفت: در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده و حتی به گفته افراد دیگر داخل ون شوخی و مزاح توسط خانم امینی صورت گرفته است. سردار رحیمی گفت: به غیر از خانم امینی ۶ نفر دیگر هم داخل ون بوده اند و یکی از آنها نیروی پلیس بوده است. رئیس پلیس تهران گفت: ماموران گشت ارشاد به دوربین‌های البسه خود مجهز هستند اما در این مورد فاقد دوربین بودند.  سردار رحیمی گفت: خانم امینی از همکار ما سوال کرده که وضع ظاهری او چه مشکلی دارد و همکار ما به او می‌گوید شلوار یا ساپورتی که پایش بوده است دارای ایراد بوده و زمانی که مانتویش باز می‌شود مشکل دارد و بر همین اساس باید تعویض شود

رئیسی: زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در گفتگو با شبکه آمریکایی CBS اظهار داشت: آنچه مسلم است اینجا کسی نسبت به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد و به هیچ عنوان تعرضی نسبت به زندگی خصوصی افراد ندارند. در مسائل اجتماعی هم مردم خودشان رعایت می‌کنند یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون همه پایبند هستند. او با اشاره به سابقه حجاب در ایران گفت: زنان و دختران ما خودشان همواره به عنوان یک امر خودجوش آن را رعایت می‌کنند.

اسلامی: آژانس قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارد
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری اعمال کنند. وی اضافه کرد: موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است در‌حالی‌که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.

تجمع اعتراضی در تهران
ایسنا نوشت: تعدادی از شهروندان تهرانی در اعتراض به عملکرد گشت ارشاد و مرگ مهسا امینی تجمعی را در خیابان حجاب برگزار کردند. در این تجمع که با انتقاد نسبت به نوع عملکرد برخی گشت‌های ارشاد همراه بود، از سوی برخی تجمع کنندگان شعار‌های ساختار شکنانه سر داده شد. فارس نیز در این باره نوشت: افراد بعضا کشف حجاب کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مسئولان سردادند. با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد که منجر به ترافیک سنگین در محدوده بلوار کشاورز شده بود، یگان ویژه با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور افراد را متفرق کرد.

تکذیب برکناری رئیس پلیس امنیت اخلاقی
سرهنگ علی صباحی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ اظهار کرد: هیچگونه خبری در خصوص تودیع "سرهنگ میرزایی رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ" به مرکز اطلاع‌رسانی رسانی پایتخت اعلام نشده است.

آمریکا در قضیه قره باغ حامی ارمنستان است
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به ارمنستان سفر کرده است، از حمایت از ارمنستان و مقابله با ترکیه در زمینه مسئله قره باغ کوهستانی خبر داد.  او گفت که آمریکا در مورد حمایت از دموکراسی در ارمنستان، تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه، مقابله با ترکیه در مسئله قره باغ کوهستانی، دوست ارمنستان است.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ۱۰۰۰ قلم کالا
کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وضعیت معیشتی مردم بعد از حذف ارز ترجیحی، گفت: شرط مجلس با دولت در بحث حذف ارز ترجیحی این بود که قیمت کالا‌هایی که با معیشت و زندگی مردم ارتباط دارد، نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند؛ اما در عمل دیدیم قیمت کالا‌ها افزایش شدیدی داشت به طوری که شاید بیش از ۱۰۰۰ قلم کالا افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی و حتی بیشتر را تجربه کرد.

امین تارخ به دلیل سکته قلبی، بستری شد
امین تارخ؛ بازیگر سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، در یکی از بیمارستان‌های پایتخت بستری شد. یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان مذکور اعلام کرد که تارخ به دلیل سکته قلبی، به بیمارستان منتقل شد و در شرایط فعلی به دستگاه تنفسی متصل است.

شماری از نیرو‌های اسرائیلی وارد خاک سوریه شدند
«خبرگزاری فرانسه» گزارش داد که شماری از نیروهای اسرائیل با گذر از مرز وارد خاک سوریه شدند و به سوی چهار نفر که بنابر ادعای تل آویو اشیایی را در امتداد حصار مرزی به سوی نیروهای اسرائیلی پرتاب کرده بودند، شلیک کردند. یکی از این افراد مجروح شد.

تکذیب نامه روحانی به آیت‌الله محقق داماد
ایلنا نوشت: یک منبع آگاه در روابط عمومی دفتر حجت‌الاسلام‌‌ حسن روحانی، با تکذیب نامه رئیس‌جمهور سابق به آیت‌الله محقق داماد گفت: هدف از این تحرکات و عملیات‌های روانی پیش‌پا افتاده، انحراف افکار عمومی از واقعه‌ی دردناکی است که جان عزیز دختر ایران، مهسا (ژینا) امینی را گرفت و وطن را به سوگ نشاند.

رئیس دادگستری تهران: به دروغ‌پردازی‌ها در ماجرای مهسا امینی رسیدگی می‌شود
علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: به هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران دستور داده شده که تمامی اتفاقات رخ داده برای مرحومه امینی را از زمان بدو احضار ایشان تا انتقال به مقر انتظامی و برگزاری کلاس توجیهی و همچنین انتقال به بیمارستان، با دقت بررسی کنند و گزارش بررسی‌های خود را به صورت مستند و مستدل ارائه دهند. وی تاکید کرد: در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ پردازی ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می شود .

 

نظرات بینندگان