arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

شیشه رویاهای جوانان را می شکند/ جنگ پنهان در مرزهای شرقی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی زنگی است که مدتها قبل به صدا درآمده اما صدای ناقوس مرگبار این خطر کمتر توسط جوانان جدی گرفته می شود و نتیجه آن مرگ تدریجی و رقتباری است که نصیب این افراد می شود.

شاید کمتر کسی در ایران باشد که تاکنون این تیتر را نخوانده باشد که "ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر جهان قرار گرفته است" دلیل این امر نیز همسایگی با کشوری است که در مرزهای شرقی ایران لقب بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان را به خود اختصاص داده است و در این میان به دلیل موقعیت جغرافیایی سیستمهای مافیایی حمل و نقل مواد مخدر سعی می کنند از مناطق صعب العبور کشورمان برای حمل این مواد به سایر مناطق جهان استفاده کنند.

سالهاست که در کویرهای سوزان شرق کشور در ارتفاعات و در مناطقی که کمتر کسی توان حضور در آن را دارد جنگی پنهان در جریان است، رزمندگان پرتوان نیروی انتظامی به صورت شبانه روزی و در آماده باش کامل رزمی شبانه روز با سوداگران مرگ می جنگند.

ایران به خط مقدم مقابله با گروههای مافیایی مواد مخدر شهره است و در این میان استان کرمان به دلیل همجواری با مرزهای شرقی از موقعیت ویژه ای برخوردار است، نکته قابل توجه اینکه بیشترین آمار کشفیات مواد مخدر سنتی جهان در این استان انجام می شود و فرزندان این مرز و بوم شبانه روز جان خود را برای حفاظت و حراست از حریم جوانان در طبق اخلاص گذاشته اند و شاهد این مدعا نیز صدها شهیدی است که استان کرمان در این راه فدا کرده است.

کرمان صف اول مبارزه با مواد مخدر جهان است

کرمان خط مقدمی است برای مقابله با مواد مخدر و طبق آخرین آمار تا کنون در این استان 500 شهید برای مقابله با سوداگران تقدیم شده است و صدها نفر نیز مجروح شده اند و در حال حاضر نیز صدها نفر دیگر از رزمندگان در مناطق مختلف مرزهای شرقی به خصوص کرمان برای حفاظت از فرزندان کشور در حال تلاش و فعالیت در بدترین شرایط آب و هوایی هستند و مردم کرمان هر از چند گاهی شاهد تشییع پیکر پاک شهیدی دیگر از فرزندان این دیار هستند که در راه صیانت از کشورش جان باخته است.

اما از سوی دیگر مافیای مواد مخدر نیز بیکار ننشسته است، درحالی آمریکا جنگ افغانستان را با هدف مبارزه با مواد مخدر و تروریست آغاز کرد که هم اکنون پس از گذشت سالها از اشغال این کشور، مواد مخدر همچنان مهمترین منبع تامین کننده نیازهای اقتصادی گروه های تروریستی در این کشور محسوب می شود.

تبدیل بزرگترین مرکز تولید کننده تریاک به قطب تولید مواد مخدر صنعتی زیر سایه ناتو

اما نکته جالب توجه اینکه غرب در اقدامی سازمان یافته بزرگترین قطب تولید مواد مخدر سنتی به خصوص تریاک جهان را این روزها به بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر صنعتی تبدیل کرده است.

آموزش افراد بومی در این کشور، احداث هزاران کارگاه و آزمایشگاه تولید مواد مخدر صنعتی و تغییر مسیرهای قاچاق از برخی مرزهای ایران به سمت دریا و کشورهای آسیایی میانه و همچنین هدف قرار دادن کشورهای خاورمیانه به خصوص کشورهای مسلمان به عنوان مصرف کننده این مواد از جمله سیاستهایی است که توسط غرب در حال پیگیری است.

صدها تن تریاک در انبارهای افغانستان دپو می شود و قیمت تریاک به شدت افزایش می یابد اما از سوی دیگر مواد مخدر مرگباری از جمله شیشه و کراک با قیمتی بسیار اندک که حتی یک نوجوان نیز با پول توجیبی قادر به تهیه آن است کاهش می یابد.

هشدارها ادامه دارد/ گوشها صدای ناقوسها را بشوند!

آنچه که هم اکنون بسیاری از کارشناسان اجتماعی و امنیتی نسبت به آن هشدار جدی می دهند گرایش معتادان از مواد مخدر سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی است و در پایان این راه برای بسیاری از افرادی که طعمه شده اند چیزی جز مرگ قطعی در انتظار نیست و این دقیقا هدفی است که غرب دنبال می کند.

علی محمدی، جامعه شناس در گفتگو با مهر اظهارداشت: برخلاف برخی تصورات اشتباه، استان کرمان تا کنون بیشترین ضربه را در راستای مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده است.

وی افزود: کرمان در مصرف مواد مخدر رتبه 12 کشور را به خود اختصاص داده است اما در کشفیات مواد مخدر اول است و کمتر خانواده و محله ای در کرمان پیدا می شود که در آن شهیدی در این راه تقدیم نشده باشد.

محمدی ادامه داد: با این وجود دامنه مواد مخدر در همه جا پراکنده است و این خطر امکان دارد هر فردی را تهدید کند.

این جامعه شناس افزود: دشمن به صورت عملی در این عرصه سرمایه گذاری کرده است و دلارهای آمریکایی برای توسعه تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان درحال هزینه شدن است و سعی دارند به هر نحوی که شده با حمایت از تولید کنندگان مواد مخدر جوانان کشورهایی که افکار ضد آمریکایی دارند را مورد هجمه قرار دهند.

گرانی مواد مخدر سنتی و ارزانی مواد مخدر صنعتی/ افزایش گرایش به شیشه و کراک

محمدی افزود: طی سالهای اخیر مواد مخدر سنتی به شدت گران شده است و از سوی دیگر شیشه و کراک با قیمتی بسیار کم در دسترس جوانان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف مواد مخدر سنتی برای معتادان دردسر ساز است و مصرف کراک و سایر مواد از این دست بسیار ساده است و در ضمن حجم کمی را نیز می گیرد.

محمدی گفت: تمام اینها مواردی است که معتادان را به سمت و سوی مواد مخدر صنعتی سوق می دهد اما نکته قابل توجه این است که شاید برای ترک مواد مخدر سنتی راهی بود اما ترک مواد مخدر صنعتی بسیار سخت و در برخی مواد غیر قابل انجام است.

این جامعه شناس افزود: مواد مخدر سنتی فرد مصرف کننده را به سرعت تحت تاثیر قرار می داد و خانواده این افراد به سادگی می توانستند اعتیاد را تشخیص و از ادامه این راه جلوگیری کنند اما مواد مخدر صنعتی بسیار دیر در فرد معتاد اثر می گذارد اما این اثر تدریجی و مرگبار است و هیچ چیزی در انتهی این راه جز مرگ انتظار مصرف کننده را نمی کشد.

خانواده ها هوشیار باشند

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری خانواده ها گفت: مواد مخدر سنتی به دلیل ایجاد خماری برای خانواده ها قابل تشخیص است اما موادی مانند شیشه در برخی موارد تا یک ماه هیچ گونه علائمی از خماری در فرد ایجاد نمی کند و تنها مقداری زخم در دهان و به خصوص کناره های زبان و کمی لاغری ایجاد می کند که والدین به سادگی این موارد را با ضعف و بیماری اشتباه می گیرند و در نهایت زمانی متوجه مصرف مواد مخدر توسط فرزندانشان می شوند که فرد در منجلاب فرورفته است.

وی از خانواده ها خواست رفت و آمدها و برنامه های روزانه فرزندانشان را کنترل کنند و در صورت بروز رفتارهای مشکوک و تغییراتی در ظاهر و روند زندگی عادی حساسیت لازم را اعمال کنند.
داستانی برای عبرت
 
اما مصرف این مواد طی ماههای اخیر دو حادثه غم انگیز را در پی داشته است که جامعه کرمان را شوک زده و نگران کرده است.
 
در اولین حادثه از این دست چندی قبل یک خانواده در شهرک صنعتی کشور به طرز فجیعی به قتل رسیدند.
 
در تحقیقات اولیه مشخص شد این خانواده در یکی از شهرک های حاشیه ای شهر کرمان اقدام به تهیه و توزیع مواد مخدر می کردند و در پایان این راه توسط یکی از قربانیانشان به طرز فجیعی به قتل رسیدند.
 
این حادثه آنچنان شوکی در شهر ایجاد کرد که مدتها در خصوص آن در کرمان صحبت می شود اما این پایان ماجرا نبود زیرا حادثه وحشتناکتر در راه بود.
 
چندی قبل خبری دیگر مردم را در بهت و حیرت فرو برد؛ زمانی که یکی از شهروندان کرمانی به منزلش مراجعه می کند متوجه خروج جوانی با سلاح سرد از خانه همسایه می شود.
 
این فرد پس از مراجعه به خانه همسایه متوجه کشته شدن زوج سالمندی می شود که در همسایگیش زندگی می کردند و درنهایت پلیس را در جریان قرار می دهد.
 
در تحقیقات اولیه مشخص شد که نوه این زوج سالمند از مدتها پیش به مصرف شیشه معتاد می شود و زمانی که هیچ راهی برای تهیه پول شیشه پیدا نمی کند به خانه پدر بزرگ و مادر بزرگش مراجعه و تقاضای پول می کند اما وقتی با برخورد آنها مواجه می شود با سلاح سرد به این زوج حمله می کند و به طرز وحشتناکی آنها را به قتل می رساند.
 
از این دست وقایع در بسیاری از شهرها و روستاهای کشورمان رخ می دهد و تنها راه پیشگیری از وقوع این داستانهای تلخ اما واقعی پیشگیری خانواده ها و هوشیاری آنها در مقابل رفتارهای فرزندانشان است.

کشف 63 تن مواد مخدر/ نیروی انتظامی کرمان در راه مبارزه مواد مخدر 500 شهید تقدیم کرده است
 
سردار حسین چناریان، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان در آخرین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان از کشف 63 تن انواع مواد مخدر طی سال گذشته در این استان خبر داد.
 
وی افزود: مبارزه بی امان با سوداگران مرگ در کرمان ادامه دارد و تاکنون 500 شهید در این راه تقدیم انقلاب کرده ایم و این راه را همچنان ادامه خواهیم داد.
 
سردار چناریان کشف بزرگترین محموله مواد مخدر پس از انقلاب در کرمان طی سال گذشته را نمونه ای از موفقیتهای نیروی انتظامی استان کرمان در این عرصه اعلام کرد و گفت: با این وجود گرایش به مواد مخدر صنعتی نگران کننده است.
 
وی ادامه داد: 70 درصد مواد مخدر وارد شده از مرزهای شرقی از کریدور این استان عبور می کند با این وجود سال گذشته در کشفیات شاهد افزایش 2 درصدی کشف بوده ایم.
 
غده سرطانی مواد مخدر صنعتی را جراحی می کنیم/  قاچاقچیان هیچ حاشیه امنی ندارند
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری در خصوص وضعیت مواد مخدر در کشور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمان گفت: یکی از علل اصلی تغییر گرایش مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی این بود که در قانون، به این موارد اشاره ای نشده بود و از سوی دیگر مباحث روانی و تبلیغات انجام شده بیانگر عدم اعتیادآوری این مواد بود.
 
طاها طاهری با اشاره به این مطلب که در زمان حاضر اقدامات لازم برای جلوگیری از مصرف انواع مواد مخدر در کشور آغاز شده است، تصریح کرد: قانون برای مقابله با مواد مخدر صنعتی، مجازات سختی را برای این مواد در نظر گرفته است.
 
وی عنوان داشت: مصرف مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی به مانند یک غده سرطانی است که شکل گرفته و در حال جراحی است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: مساله اصلی در تجارت مواد مخدر، اغوا و وسوسه سودآوری این کار است.
 
وی افزود: در کشور ما با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر، مصرف کنندگانی نیز وجوددارند که باید تلاش شود بازار مصرف مواد مخدر بیش از پیش کاهش یابد.
 
لزوم برخورد قاطع با سوداگران مرگ
استاندار کرمان نیز در خصوص مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان می گوید: شهدای مبارزه با مواد مخدر سند گویایی از مجاهدت فرزندان استان کرمان برای کمک به بشریت و کرامت انسانی در دنیاست.
 
اسماعیل نجار اعتیاد به مواد مخدر را ریشه دار در استکبار دانست و گفت: زمانیکه نظام جمهوری اسلامی در مسیر صحیح در حال حرکت است، دشمنان از راه های مختلف از جمله مواد مخدر، برای ضربه زدن به این نظام اقدام می کنند.
 
نجار تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کرمان متاثر از مرزهای شرقی کشور است اما در حوزه برخورد و مقابله با مواد مخدر تلاش های بسیار خوبی در این استان انجام شده است.
 
وی بیان داشت: در حوزه مقابله با مواد مخدر جز سه استان برتر کشور هستیم و در حوزه مصرف مواد مخدر در رتبه 12 یا 13 کشور قرار داریم.
 
نجار بر برخورد قانونی قاطع تر با دست اندرکاران تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر تاکید کرد و گفت: ارتقای سطح آگاهی تمامی اقشار جامعه و خانواده ها و همکاری همگانی در عرصه جلوگیری از مصرف مواد مخدر از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
 
استاندار کرمان افزود: ‌مبارزه با قاچاق مواد مخدر یکی از برنامه های جدی در کشور و استان کرمان است.
 
نجار تاکید کرد:‌ دستگاه های نظامی، ‌انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی در استان کرمان، هماهنگی خوبی برای مبارزه با مواد مخدر دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان