arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

روزنامه جوان: احتمال رفع توقیف «قاتل و وحشی» بعد از صدور مجوز «روشن»

سازمان سینمایی پروانه نمایش سه فیلم سینمایی را صادر کرد که در میان آن‌ها یک فیلم در زمره آثار توقیفی به شمار می‌رفت. یکی از این آثار که این روز‌ها زمزمه‌های رفع توقیف آن به گوش می‌رسد، فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» است. فیلمی به کارگردانی حمید نعمت‌الله که چند سالی است درگیر حواشی است و اکران نمی‌شود. سازمان سینمایی در دور جدید پرداختن به فیلم‌های توقیفی، سراغ آثاری رفته است که در سال‌های اخیر توقیف شده یا وضع اکران مبهمی داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه جوان: سازمان سینمایی پروانه نمایش سه فیلم سینمایی را صادر کرد که در میان آن‌ها یک فیلم در زمره آثار توقیفی به شمار می‌رفت.

فیلم‌های «روشن»، «نبودن» و «رؤیای کاغذی» در شرایطی به اکران نزدیک شدند که به نظر می‌رسد سازمان سینمایی با اعطای پروانه نمایش به این سه فیلم، عملاً چراغ رفع توقیف فیلم‌های مسئله داری را که در دولت قبل به دلیل بی‌ملاحظه‌گری‌ها توقیف شده بودند روشن کرده است.

فیلم سینمایی «نبودن» به کارگردانی علی مصفا، پیش از اکران در ایران در چند جشنواره خارجی حضور پیدا کرده است. این فیلم محصول مشترک ایران و چک است. فیلم سینمایی «رؤیای کاغذی» به کارگردانی علی عطشانی نیز با حضور در جشنواره فیلم سنگاپور عنوان بهترین فیلم این جشنواره را به دست آورده است.

روشن اکران می‌شود

فیلم سینمایی روشن، به نویسندگی و کارگردانی روح‌الله حجازی، محصول سال ۹۹ است و بازی متفاوت رضا عطاران در آن نقطه قوت فیلم به شمار می‌رود. فیلم با وجود اینکه هیچ گاه به صورت رسمی توقیف نشده بود، ولی اکران هم نشده بود. در تیرماه امسال وقتی فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و بازی عطاران از اکران دور شد، زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه «روشن» هم به سرنوشت شیشلیک دچار شده است.

علت اصلی این زمزمه‌ها هم محتوای فیلم روشن است. در این فیلم عطاران نقش یک بازیگر دست چندم سینما را بازی می‌کند که به بازیگری عشق می‌ورزد، اما مسائل اقتصادی باعث شده که زندگی‌اش در آستانه فروپاشی قرار گیرد. این فیلم با پایان تراژیک خود از سوی بعضی از رسانه‌ها با عنوان تشویق به خودکشی تعبیر شده بود.

توصیه وزیر به سازمان سینمایی

به دنبال رفع توقیف سریال «جیران» محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای بر سیاست این وزارتخانه بر حل مشکلات فیلم‌های توقیفی تأکید کرد. اسماعیلی گفت: «من به سازمان سینمایی تأکید کردم که مشکل فیلم‌هایی را که سالیان سال از عدم پخش آن‌ها می‌گذرد، هم حل کنند و ما کلمه توقیف را کمتر به کار ببریم.

عدم پخش به هر دلیلی می‌تواند حل شود. به طور مثال یک موضوعی را رعایت نکردند، اگر وارد گفتگو شوند و آن اشکالات را برطرف کنند قابل حل است. آن‌هایی که مربوط به ما است، سازمان سینمایی آماده است تا مجدداً با عوامل تهیه‌کننده و فیلم صحبت کنند، مشکل را برطرف کنند تا اثر آماده نمایش شود.»

اکنون به نظر می‌رسد که سازمان سینمایی در راستای توصیه‌های وزیر ارشاد، اولین گام را برای رفع توقیف فیلم‌ها برداشته است. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌های کارگردانان سرشناس سینما هم یا به صورت رسمی توقیف شده‌اند یا تکلیف نمایش یا عدم نمایش آن‌ها مشخص نیست.

یکی از این آثار که این روزها زمزمه‌های رفع توقیف آن به گوش می‌رسد، فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» است. فیلمی به کارگردانی حمید نعمت‌الله که چند سالی است درگیر حواشی است و اکران نمی‌شود. سازمان سینمایی در دور جدید پرداختن به فیلم‌های توقیفی، سراغ آثاری رفته است که در سال‌های اخیر توقیف شده یا وضع اکران مبهمی داشته‌اند. با این وجود چند اثر شاخص از سال‌های گذشته در انتظار اکران هستند که شاید مشهورترین آن‌ها «گزارش یک جشن» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا باشد.

در سال جاری نیز، فیلم سینمایی «برادران لیلا» که بدون دریافت پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی در چند کشور اروپایی اکران شده است، در وضعیت مبهم اکران قرار دارد. برخی از خبرها حکایت از قطعی بودن توقیف این فیلم دارد و برخی دیگر این اقدام را موقتی و برای جلوگیری از قانون‌شکنی‌های بعدی عنوان می‌کنند. همان گونه که اسماعیلی، وزیر ارشاد به آن اشاره کرده است، تعیین تکلیف و رفع مشکلات آثار سینمایی که شائبه توقیف با آن‌ها همراه است، می‌تواند ضمن کاهش بار روانی که «توقیف» با خود به همراه دارد، مسیر فعالیت درست را در سینما مشخص کند.

تجربه اکران فیلم سینمایی «دینامیت» که در دولت پیش توقیف و در این دولت رفع توقیف شد و به نمایش درآمد، نشان می‌دهد همراهی با سینماگران می‌تواند نتایج بهتری را برای سینما به دنبال داشته باشد. با صدور پروانه نمایش فیلم «روشن»، باید منتظر بود و دید که در آینده کدام یک از آثار توقیفی پروانه نمایش خواهند گرفت.

نظرات بینندگان