arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

دبیرکل سازمان ملل: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دشوار شده است

دبیرکل سازمان ملل در نخستین روز از مباحث عمومی ۷ روزه هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دستیابی به توافق هسته ای با ایران را "کماکان دشوار" خواند و گفت: کنفرانس بازبینی پیمان عدم اشاعه هسته ای نتوانست به اجماع دست یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: در نخستین روز از مباحث عمومی ۷ روزه هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل پرتغالی سازمان ملل سخنرانی کرد و دستیابی به توافق هسته ای با ایران را دشوار توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل در ابتدای سخنرانی خود گفت: جهان ما دچار دردسر بزرگی شده و شکاف ها عمیق تر می شوند. نابرابری ها بیشتر و چالش ها گسترده تر می شوند.

وی با نمایش تصویر کشتی بریو کامندر (Brave Commander) که با پرچم سازمان ملل غله اوکراین را به کشورهای آفریقایی ارسال کرده، ابراز امیدواری کرد که سایر مشکلات جهان نیز مانند همکاری سه جانبه اوکراین، روسیه و ترکیه که به ارسال غلات و کود به دیگر کشورها منجر شده با اتحاد کشورها حل شوند.

وی در ادامه این سخنرانی دستیابی به توافق هسته ای با ایران را "کماکان دشوار" خواند و گفت: کنفرانس بازبینی پیمان عدم اشاعه هسته ای نتوانست به اجماع دست یابد.

به گفته گوترش، باید تمامی موانع باقیمانده بر سر راه صادرات کود روسیه و مواد تشکیل دهنده آنها از جمله آمونیاک برداشته شود.

دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از بی ارادگی جامعه جهانی در مقابله با چالش های عصر فعلی مانند جنگ در اوکراین، افزایش مناقشات در دیگر نقاط جهان، وضعیت اضطراری آب و هوایی و اوضاع مالی وخیم کشورهای در حال توسعه گفت: این بحران ها آینده بشریت و سرنوشت سیاره ما را تهدید می کند.

گوترش گفت: رسانه های اجتماعی که مبنای آنها کسب درآمد از خشم و عصیان است خسارات بی سابقه ای به جوامع زده و نشر اکاذیب و کینه توزی به خصوص علیه زنان و گروه های آسیب پذیر رو به گسترش است.

وی با برشمردن برخی از کشورهای بحران زده از حفظ آتش بس در یمن و تقویت روند صلح در کامبوج ابراز خشنودی کرد.

گوترش گفت که کشورهای عضو گروه ۲۰ حدود ۸۰ درصد آیلاینده ها را تولید کرده و کشورهای فقیر و آسیب پذیر که سهم اندکی در این میان دارند بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

نظرات بینندگان