arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

هشدارهای قبل از آغاز آلزایمر را بشناسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان اعلام کردند که نخستین علائم هشدار دهنده زوال مغز ممکن است 25 سال پیش از آنکه بیماران و خانواده های آنها متوجه هرگونه علائم عجیبی شوند، شکل می گیرد.

دانشمندان اعتقاد دارند که مغز و نخاع مبتلایان به آلزایمر وقتی که آنها در دهه 30 یا 40 زندگی خود هستند، دچار تغییرات بسیار کوچکی می شوند.

کارشناسان امیدوارند که در نهایت بتوانند اسکنهای مغزی انجام دهند که با اتکا به آنها بتوان این بیماری را سالها پیش از آنکه نخستین علایمش ظاهر شود تشخیص دهند، همچنین آنها اعتقاد دارند که هرچقدر بیماران مبتلا به آلزایمر زودتر درمان شوند، شانس کاهش سرعت فرآیند تخریبی زوال مغز بیشتر می شود.

ییماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که براثر آن بتدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود. بارزترین جلوه زوال عقل اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می بینند.

علایم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌ تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علایم اتفاق می‌ افتد.

یک تحقیق در آمریکا که با شرکت 128 نفر که والدینشان به شکل ارثی آلزایمر مبتلا بودند نشان می دهد که احتمال این که آنها نیز به این بیماری متبلا شوند بسیار زیاد است. دانشمندان با انجام اسکنهای مغزی و آزمایش جریان نخاعی آنها به این مسئله توجه کردند که برخی از افراد 25 سال پیش از آن که نخستین علائم آلزایمر را مشاهده کنند درگیر تغییرات اندکی در مایع نخاعی خود می شوند.

محققان همچنین نشانه هایی در مغز این افراد یافتند که 15 سال پیش از دست رفتن حافظه یا اختلال حواس خود را نشان می دهند.

محققان فرض را براین گذاشته اند که هر فرد علایم بیماری را تقریبا درهمان سنی نشان می دهد که والدینش به بیماری مبتلا شده اند. کارشناسان بر این اعتقاد هستند که این شکل ارثی آلزایمر که عامل یک درصد از موارد ابتلا است با شکل عادی این بیماری متفاوت است.

از این رو آنها نمی توانند اطمینان حاصل کنند که آیا تشخیص بیماری آلزایمر 25 سال پیش از نشان دادن اولین علایم میسر است یا خیر، اما آنها اعتقاد دارند که این تحقیق که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده می تواند کمک شایانی به توسعه درمانهای آینده باشد.

راندال باتمن از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به عنوان نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: مجموعه ای از تغییر در مغز چند دهه پیش از توجه بیمار یا اطرافیان وی به علایم شکل می گیرد و این رویدادهای متوالی ممکن است که یک جدول زمانی را برای آغاز علایم بیماری فراهم کنند.

وی افزود: همانطور که دانش ما نسبت به منشا آلزایمر برای درمانهای پیشگیرانه بیشتر می شود این جدول زمانی برای آزمایشهای دارویی ارزشمند خواهد بود.

این بیماری علاج‌ناپذیر را اولین بار روانپزشک آلمانی به نام اَلویز آلزایمر در سال 1906 میلادی معرفی کرد. غالباً این بیماری در افراد بالای 65 سال بروز می‌یابد؛ گر چه آلزایمر زودرس (با شیوع کمتر) ممکن است زودتر از این سن رخ دهد. در سال 2006 میلادی بیش از 26  میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2050 میلادی از هر 85 نفر یک مبتلا به آلزایمر وجود داشته باشد.


منبع: خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
1
11
چه ربطی به تیتر داشت؟؟؟
نظرات بینندگان