arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ از تایید مرگ ۳ نفر در اعتراضات تا پرواز جداگانه همراهان رئیسی به نیویورک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

محمد بنا رفت
علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی در حکمی حسن رنگرز را بعنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی منصوب کرد. به این ترتیب محمد بنا از سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی کنار گذاشته شد. تیم کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی اخیر در بلگراد بدون کسب مدال طلا در رده چهارم قرار گرفت. علی ارسلان کشتی گیر ایرانی تبار صربستان که به  خاطر اختلاف با بنا با پرچم صربستان در مسابقات حاضر شده بود طلا گرفتو پس از آن مشاجراتی رسانه ای میان او و بنا شکل گرفت.

نماینده سقز: خانواده امینی بنده را از مراسم ختم بیرون نکرد
بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه در مجلس گفت: خانواده امینی بنده را از مراسم ختم بیرون نکرد بلکه عده‌ای که از اعضای خانواده نبودند به صورت حساب شده مانع سخنرانی من شدند.

پدر مهسا امینی: حجاب دخترم پوشیده بود
امجد امینی پدر مهسا امینی در تشریح اتفاق پیش آمده در خصوص درگذشت فرزندش گفت: مانتو دخترم مشکلی نداشت و حجابش پوشیده بود. او در پاسخ به اینکه در بیمارستان و پزشکی قانونی به او چه چیزی گفته شده، گفت: به من گفتند باید برای حفظ کلیه‌ها، مهسا دیالیز شود گفتم هر عمل و کاری برای حفظ جان دخترم می‌توانید، انجام دهید و امضا هم کردم. طرح برخی ادعاها مبنی بر اینکه من اجازه عمل مهسا را نداده‌ام، دروغ بوده و صحت ندارد چراکه همه برگه‌ها را امضا کردم. اما فایده نکرد و دخترم رفت.

استاندار تهران: رد پای برخی سفارتخانه‌ها در تجمعات دیده می‌شود
محسین منصوری استاندار تهران در توئیتی نوشت: بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی، در مسائل اخیر تهران، ردپای مداخله‌ی برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود. در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران، تبعه‌هایی از سه کشور خارجی دستگیر شدند.

بورل: شانسی برای احیای برجام در نیویورک وجود ندارد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت انتظار نمی‌رود که در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هم‌اکنون در نیویورک جریان دارد، تحولی در دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران رخ دهد. او گفت که گمان نمی‌کند ملاقات با ابراهیم رئیسی در این خصوص فایده‌ای داشته باشد.

قالیباف: خودشان چند هزار نفر را شهید کرده اند، حالا داعیه دار درگذشت یک نفر شده‌اند
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه یادآوری این نکته مهم لازم است که دشمن همانند رویه همیشگی خود بدنبال موج سواری از هر اتفاقی است و التهاب آفرینی و ایجاد آشوب در کشور را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: متاسفانه عده ای در داخل نیز خواسته یا ناخواسته در جهت خواست دشمن حرکت می کنند. اما مردم عزیز ما هوش سیاسی خود را نشان داده اند و فرق بین دلسوزی و منفعت طلبی را می فهمند و با منافقانی که زمانی، خودشان چند هزار نفر از مردم عادی را شهید کردند و حالا داعیه دار درگذشت یک نفر شده اند، همراهی نکرده و با اشک‌ تمساح رسانه وابسته به حکومت کودک کش سعودی، گریه نمی کنند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران؟
ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، اعلام کرد که به دنبال معافیت از تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفت که این پرونده باید از طریق کانال‌های مناسب دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) دنبال شود. 

ادامه تجمع اعتراضی در تهران
فارس نوشت: از ساعت ۱۷ معترضین در دسته‌های ۲۰ الی ۳۰ نفره در تهران حوالی بلوار کشاورز تجمع کردند. پلیس با استفاده از گاز اشک آور جمعیت را متفرق کرده و تعدادی از معترضین در خیابان‌ها و کوچه‌ها اطراف قرار دارند. شعار‌هایی همچون «بی شرف، نترسید ما همه باهم هستیم، مرگ بر دیکتاتور و ...» از معترضین شنیده می‌شود.

تایید مرگ ۳ نفر در اعتراضات کردستان
اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان از کشته‌شدن سه فرد در جریان تجمعات در شهرهای استان خبر داد و گفت: مرگ هر سه نفر مشکوک است، یک نفر به طور قطع مشخص شده و مواردی وجود دارد که کشته‌سازی دشمنان را بیان می‌کند. استاندار کردستان به کشته‌شدن یک شهروند دیواندره‌ای اشاره کرد و گفت: براساس نظر متخصص، این فرد با سلاح جنگی کشته شده که هیچ کدام از رده‌های نیروهای مسلح از این نوع سلاح استفاده نکرده‌اند. وی ادامه داد: قطعا این یک سناریوی دشمن بوده که بلافاصله مشخصات و تصویر آن فرد در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد.

روایت خبرگزاری فارس از جزئیات درگذشت مهسا امینی
خبرگزاری فارس نوشت: روز سه شنبه ۲۲ شهریور، مهسا به همراه برادر، پسرخاله و دخترخاله‌هایش به تهران می‌آیند. حدود ساعت ۱۸ پس از خروج از مترو، در ورودی متروی حقانی با تذکر پلیس گشت امنیت اخلاقی مواجه می‌شوند. فارس نوشته که پوشش او قابل اصلاح در محل نبود و در ون هم حالت مضطربی نداشت. آنها ساعت ۱۹ به مقر پلیس می‌رسند و نیم ساعت بعد، پس از صحبت با مامور خانم از حال می‌رود و این در حالی است که هیچ برخوردی با او صورت نگرفت. فارس نوشته که امینی قطعا در کودکی جراحی مغز داشته و می‌توان استرس ایجاد شده مهسا را ناشی از عدم ترشح غده هیپوفیز دانست.

کنار گذاشته شدن روحانی و ناطق از مجمع تشخیص
اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر انقلاب منصوب شدند. حسن روحانی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری که در مجمع هشتم حاضر بودند در مجمع نهم نیستند و با درگذشت سیّد محمود هاشمی‌شاهرودی، ابراهیم امینی نجف‌آبادی، سید حسن فیروزآبادی و سید محمد میرمحمدی، و محسن مجتهد شبستری، ‌۸ نفر از اعضای ابتدایی مجمع دوره قبل در مجمع نهم حضور ندارند و ۵ نفر یعنی محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، علی‌اکبر احمدیان و سید کمال خرازی به جمع اعضای مجمع در دوره نهم اضافه شده‌اند.

نامه ۷۱ پزشک به سازمان پزشکی قانونی درباره مهسا امینی
۷۱ پزشک با امضای نامه‌ای اعلام کردند: ما امضا کنندگان زیر نمایندگان مجمع عمومی و روسای نظام پزشکی‌های کشور از آن مقام محترم و همکاران‌تان به‌عنوان بخشی از جامعه پزشکی کشور انتظار داریم بدون مسامحه و صرفاً برمبنای موازین و اصول علم پزشکی، جوانب طبی این رخداد ناگوار را مشخص فرمایید. مسلما دوراندیشی و دقت نظر شما نقش موثری در تقویت و بازآفرینی اعتمادملی خواهد داشت.

گشت ارشاد نتیجه‌ای جز ضرر نداشته
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس با بیان این که استدلال می کنند ما اگر امروز بگوییم گشت ارشاد جمع شده ، مردم عریان به خیابان می آیند، گفت: مقایسه وضعیت حجاب در مقاطع زمانی مختلف نشان می دهد گشت ارشاد نتیجه ای جز هزینه و ضربه برای نظام نداشته است اما مسئله اصلی این است که عده ای در برابر پذیرش حقیقت مقاومت می کنند.

موافقت ایران با تأمین ۶۰۰ هزار تُن نفت سیاه برای لبنان
پایگاه خبری «المنار»، وابسته به حزب‌الله لبنان مدعی موافقت ایران با تأمین ۶۰۰ هزار تُن نفت سیاه برای لبنان شد. این پایگاه خبری به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که ایران به هیئت لبنانی مذاکره‌کننده در تهران اعلام کرده که دولت ایران با تأمین ۶۰۰ هزار تُن سوخت برای لبنان در بازه زمانی ۵ ماهه موافقت کرده است.

دستگیری ۲۲ نفر در رشت
سرهنگ حسین حسن‌پور فرمانده نیروی انتظامی گیلان گفت: به دنبال انتشار فراخوان‌های کورکورانه دشمنان نظام اسلامی در فضای مجازی مبنی بر برگزاری اعتراضات غیرقانونی، عده‌ای از افراد با بی توجهی به تذکرات پلیس قصد جهت دهی به این اعتراضات و برهم زدن نظم و امنیت عمومی و ایراد خسارت به تعدادی از واحد‌های صنفی را داشتند که با هوشیاری پلیس دستگیر شدند. وی از دستگیری ۲۲ نفر در شهر رشت خبر داد و گفت: این افراد با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

معاون وزارت کشور: تمام دوربین‌های مسیر تردد مهسا امینی بازبینی خواهد شد
میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره پرونده مرحومه مهسا امینی در گفت‌وگوی تلفنی زنده با شبکه خبر اظهار داشت: از کلیه دستگاه‌های مستقیم و غیر مستقیم دخیل در پرونده مرحومه امینی درخواست اسناد مدارک و فیلم کردیم و کلیه دوربین‌های شهری که در مسیر تردد مهسا امینی بوده بازبینی خواهند شد.

اورژانس: کشته شدن یک خانم در تجمعات کرمان صحت ندارد
سید محمد صابری رییس مرکز اورژانس کرمان ضمن تکذیب ادعای کشته شدن یک خانم در جریان تجمع سه‌شنبه شب در این شهر گفت: کلیپی در فضای مجازی با مضمون کشته شدن یک خانم منتشر شده که بررسی‌های ما و رصد بیمارستان‌ها نشان داد این ادعا صحت ندارد.

عباسی: فرزندان افرادی که در دیگر کشورها بزرگ شدند ضرایب هوشی بالایی دارند
فریدون عباسی نماینده مجلس با اشاره به اینکه فرزندان افرادی که در آن مقاطع به واسطه مادر یا پدر در سایر کشورها بزرگ شدند و اکنون 30 الی 40 ساله هستند به دلیل ضرایب هوشی زیادی که دارند قرار است مدیران کشور شوند، تصریح کرد: قطعا این افراد روابط داشتند و بدون رابطه هم نبودند.

پرواز جداگانه همراهان رئیسی به نیویورک
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: درحالی که تصاویر منتشر شده از هیات همراه رئیسی ، گویای همراهی پنج ، شش نفر در سفر نیویورک است اما گویا ، تعدای دیگر نیز با پرواز جداگانه ای به آمریکا رفته و در نیویورک به تیم همراه رئیس جمهور پیوسته اند و نفرات این تیم افزایش یافته است . براساس تصاویر منتشر شده در برخی رسانه ها ، مهدی خانعلی زاده (فعال توئیتری)، علی صدرنیا (فعال رسانه ای) و نیز حامد عسگری (شاعر) ، ازجمله افراد ملحق شده به هیات همراه رئیسی در نیویورک هستند.

نظرات بینندگان