arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

تهیه گراف توییتر از طریق محصولی ایرانی برای درک عمیق ارتباطات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیه گراف توییتر از طریق محصولی ایرانی برای درک عمیق ارتباطات

مجموعه رصد و تحلیل فضای مجازی لایف‌وب در این گزارش به پاسخ سوال زیر می‌پردازد:

چگونه می‌توان شبکه و ارتباطات بین کاربران فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را نشان داد؟

و پس از تعریف گراف و گراف توییتر، نمونه‌ای از گراف کاوی مربوط به یک رخداد داخلی را ارائه و محصولی از لایف‌وب با قابلیت رسم و تهیه گراف را معرفی می‌کند.

ارتباطات و تعامل میان انسان‌ها اصلی‌ترین مشخصه شکل‌گیری گروه‌های ‏مختلف و در نهایت یک جامعه است. با شناخت گروه‌های کوچک در میان یک ‏جامعه بزرگ و با بررسی ویژگی‌های مشترک آنان، می‌توان به اطلاعات ‏ارزشمندی رسید.‏

نقل قول زیر از Filippo Menczer (محقق آمریکایی علوم کامپیوتر) به خوبی می‌تواند اهمیت شبکه یا به عبارتی مجموعهٔ اعضا و ارتباطات داخلی آنها را نشان بدهد:

«جهانی را در نظر بگیرید که در آن هیچ‌کس دوستی ندارد.
جاده‌ها با هم تقاطع ندارند.
کامپیوترها به هم وصل نیستند.
و هر اتفاقی بیفتد، هیچ‌کس از آن خبردار نمی‌شود.
این دنیای بدون شبکه‌هاست؛ دنیایی ملال‌آمیز و غم‌انگیز که هیچ‌کس علاقه ندارد در آن زندگی کند.»

گراف چیست؟

به زبان ساده گراف یک اصطلاح ریاضی و نشان‌دهندهٔ روابط بین موجودات است. گراف‌ها شامل دو بخش گره و یال هستند. گره نمایان‌گر موجودیت و یال نمایان‌گر روابط است. از تحلیل گراف برای تجزیه و تحلیل روابط بین موجودیت‌ها استفاده می‌شود.

برای تهیه گراف در فضای آنلاین، باید ابتدا رصد فضای مجازی در بستر مورد نظر انجام شود تا داده‌های مربوط به کلمات مد نظر جمع‌آوری شوند، در مراحل بعد نوبت به تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، بررسی رویکردها، رسم گراف و... می‌رسد.

به مثال زیر توجه کنید تا گراف و تحلیل آن را بهتر درک کنید:

تحلیل گراف توییتر در رابطه با حادثه متروپل

حادثه متروپل که در خردادماه ۱۴۰۱ رخ داد، در شبکه‌های اجتماعی گوناگون مورد صحبت قرار گرفت و کاربران زیادی به انتشار محتوا در رابطه با متروپل پرداختند.

از طریق دیتامی سامانهٔ رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی شرکت لایف‌وب، توییت‌های منتشر شده مربوط به حادثه متروپل جمع‌آوری شد و سپس مورد تحلیل قرار گرفت.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این گراف علاوه بر نمایش نحوه ارتباط بین کاربران با یکدیگر (بر اساس ری‌توییت کردن محتوای یکدیگر) آنها را در چند خوشه مختلف دسته‌بندی کرده است.

هیه گراف توییتر از طریق محصولی ایرانی برای درک عمیق ارتباطات

کاربران ارزشی و انقلابی (دسته سبز رنگ)
این گروه از سایر دسته‌های فاصله بسیار زیادی دارد. علت این جدا افتادگی از سایر گروه‌ها، فاصله نگرش و نگاه این دسته نسبت به سایر دسته‌هاست. این دسته غالبا از مدافعان نظام و انقلاب و دولت بوده و نوع محتوا و رویکردشان با دیگر دسته‌ها که از منتقدان یا مخالفان دولت و یا جمهوری اسلامی هستند، تفاوت دارد.

فعالان رسانه‌ای پوشش دهنده حادثه (دسته آبی رنگ)

گروه آبی رنگ به فعالان رسانه‌ای پوشش‌دهنده اتفاقات و افرادی که اخبار مربوط به حادثه مترو پل آبادان را نقل می‌کنند، تعلق دارد.

توجه: نزدیکی و تداخل فعالیت دو گروه «فعالان رسانه‌ای پوشش دهنده حادثه» و «براندازان و سلطنت‌طلبان» نشان از نزدیک بودن و تشابه گرایش سیاسی و نوع نگاه این دوگروه، به یکدیگر است.

باید به این نکته توجه داشت که تعداد نودها (نقطه‌ها) و رنگ‌های قابل مشاهده در تصویر گراف، نسبتی با حجم و تعداد کاربران فعال در هر دسته ندارد.

به عنوان مثال آنچه در تصویر به نظر می‌رسد دسته قرمز رنگ نسبت به سایر دسته‌ها حجم بیشتری دارد اما از نظر تعداد کاربران در رتبه چهارم قرار دارد؛ در تصویر گراف نوع فعالیت و ارتباط کاربران موجب تشکیل یال‌ها می‌شود که تعدد یال‌ها و فاصله آنها از هم، موجب افزایش حجم یک دسته از نگاه بیننده می‌شود. به عبارتی تعداد کاربران دسته قرمز رنگ کمتر بوده اما نوع فعالیت شبکه‌ای آنها موجب تعدد یال‌ها و ارتباطات شده و این دسته را حجیم نشان داده است. لذا سهم واقعی تعداد کاربران هر کدام از دسته‌ها به شکل زیر است:

  • فعالان رسانه‌ای پوشش دهنده حادثه (آبی رنگ)۳۶ درصد
  • سلبریتی‌ها و روزمره‌نویسان (بنفش رنگ)۲۴ درصد
  • کاربران ارزشی و انقلابی (سبز رنگ)۱۸ درصد
  • براندازان و سلطنت‌طلبان (قرمز رنگ)۱۱ درصد
  • منافقین (نارنجی رنگ)۳ درصد
  • سایر دسته‌های متفرقه : ۸ درصد

محصولات لایف‌وب، از جمع‌آوری تا تحلیل داده‌ها و تهیه گراف را برایتان میسر می‌کنند

هیه گراف توییتر از طریق محصولی ایرانی برای درک عمیق ارتباطات

همان‌طور که مشاهده کردید از طریق رسم گراف در فضای مجازی می‌توان به ارتباط میان کاربران و تحلیل شبکه‌های اجتماعی (Social Network Analysis) پی برد و تعاملات پنهان و یا ‏سازمان یافته را کشف کرد. گراف شما را به دانش مهمی از رفتار و ‏ویژگی‌های یکسان افراد گروه‌ها می‌رساند تا بر اساس آن تصمیم‌های مهمی را اتخاد کنید.

از طریق محصولات لایف‌وب می‌توانید سوشال لیسنینگ یا شنیدن شبکه‌های اجتماعی را انجام دهید، داده‌های مربوط به برند یا سازمان خود را رصد کنید، عبارات دلخواه خود را در بسترهای گوناگون بشنوید، در قالب گزارشات تحلیلی، ارتباطات ایجاد شده میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در موضوعات و مسائل مختلف را کشف کرده و از تلاش جریان‌های فکری مختلف برای ایفای نقش و تاثیرگذاری رسانه‌ای آگاه شوید.

لایف‌وب دموی محصولات رصد و تحلیل فضای آنلاین را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، کافی است از طریق راه‌های زیر با کارشناسان لایف‌وب در تماس باشید:

☎️021-87700133

www.lifewebco.com

نظرات بینندگان