arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

تأکید سالیوان بر اظهارات بایدن؛ در صورت جنگ از تایوان دفاع می‌کنیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب گفت، اگر به تایوان حمله شود آمریکا از آن دفاع خواهد کرد اما در حال حاضر واشنگتن به اصل چین واحد پایبند است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توضیح اظهارات رئیس جمهور آمریکا گفت، واشنگتن به اصل چین واحد پایبند است اما در صورت حمله به تایوان از آن دفاع خواهد کرد.

 «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب گفت، اگر به تایوان حمله شود آمریکا از آن دفاع خواهد کرد اما در حال حاضر واشنگتن به اصل چین واحد پایبند است.

به نوشته نشریه «ویک» سالیوان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مصاحبه اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفت: «از او یک سوال فرضی پرسیده شد و بایدن در توکیو نیز ماه می (اردیبهشت) در پاسخ به سوال مشابهی همین جواب را داده بود».

بایدن روز یکشنبه در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سوال که اگر چین به تایوان حمله کند واکنش واشنگتن چه خواهد بود گفت، آمریکا در صورت درگرفتن چنین جنگی از تایوان دفاع خواهد کرد اما اکنون به اصل چین واحد پایبند است.

طبق اصل چین واحد آمریکا، تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند اما واشنگتن هرگز به‌صورت رسمی، حاکمیت پکن بر این جزیره را نپذیرفته است.

سالیوان در توضیح مواضع دولت بایدن گفت: «بعد از پاسخی که او در توکیو داد، برخی به طور خصوصی از وی پرسیدند آیا واقعاً تغییر سیاست عمده‌ای را اعلام کردید؟ و او گفت نه چنین کاری نکردم. من جواب یک سوال فرضی را دادم و تغییر سیاسی را اعلام نکردم».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود، اگر رئیس جمهور ایالات متحده بخواهد تغییر سیاستی را اعلام کند آن را به صورت رسمی انجام می‌دهد و در مورد تایوان چنین چیزی رخ نداده است.

او با اشاره به اینکه بایدن فردی رُک است گفت: «او حامی سیاست تاریخی ایالات متحده در قبال تایوان است که در طول دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه یکسان است و به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان کمک کرده است».

از سوی دیگر «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهارات مشابهی گفته است، آمریکا بر اصل چین واحد پایبند است ولی «ما در مورد شرایط خود برای دفاع از حق موجودیت تایوان صریح هستیم».

علاوه بر سالیوان، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوال این رسانه درباره اظهارات بایدن، تأکید کرده بود که سیاست آمریکا در قبال تایوان هیچ تغییری نکرده و ثابت است.

این سخنگو به رویترز گفت: «رئیس جمهور بایدن قبلا هم این مسئله را [که آمریکا به سیاست اصل چین واحد پایبند است] بیان داشته است. او همچنین شفاف‌سازی کرده که سیاست ما در قبال تایوان تغییر نکرده است». 

با این حال اظهارات بایدن با ذوق‌زدگی و تشکر از سوی مقامات تایوان، که چندی است احساسات و تمایلات جدایی‌طلبانه از خود نشان می‌دهند، همراه شد.

نظرات بینندگان