arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

سرویس‌های بهداشتی ایرانی در بروز آرتروز زانو تاثیرگذار هستند؟

متخصص جراحی ارتوپدی گفت:در طی زمان و حرکت‌های مداوم، غضروف زانو به تدریج ساییده می‌شود که به آن آرتروز زانو می‌گوییم. با ایجاد آرتروز، پایانه‌های عصبی آن ناحیه تحریک می‌شود و ایجاد درد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متخصص جراحی ارتوپدی گفت:در طی زمان و حرکت‌های مداوم، غضروف زانو به تدریج ساییده می‌شود که به آن آرتروز زانو می‌گوییم. با ایجاد آرتروز، پایانه‌های عصبی آن ناحیه تحریک می‌شود و ایجاد درد می‌کند.
 
 علی ترکمان، متخصص جراحی ارتوپدی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما در پاسخ به این سوال که چرا مفاصل دچار آرتروز می‌شوند؟، گفت: مفصل محلی است که در آن حرکت وجود دارد، دو قسمت مفصل در حال حرکتند و غضروف مفصلی برای حرکت نرم و راحت آنها، سطح مفصل را می‌پوشاند.
 
وی ادامه داد: در طی زمان و حرکت‌های مداوم، غضروف زانو به تدریج ساییده می‌شود که به آن آرتروز زانو می‌گوییم.تخریب لایه غضروفی بین دو استخوان با ایجاد آرتروز، پایانه‌های عصبی آن ناحیه تحریک می‌شود و ایجاد درد می‌کند.
 
کارشناس برنامه گفت: آرتروز و ساییدگی در همه مفاصل وجود دارد اما در مفاصلی که فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، درگیری بیشتر است؛ مانند مفصل زانو که در اندام تحتانی بدن قرار دارد و بیشتر تحت فشار است.
 
وی گفت: فاکتورهای تشدید کننده آرتروز و ساییدگی عبارتند از افراد با وزن بالا، اشتغال در کارهایی با فشارهای زیاد بر زانوها، پاهای با حالت پرانتزی و افرادی که در فعالیت‌های ورزشی دچار پارگی مینیسک و رباط می‌شوند. مفاصل ناحیه گردن،ستون فقرات و بند آخر انگشتان دست،ب یشترین حالت آرتروز را تجربه می‌کنند.
 
ترکمان در پاسخ به این سوال که آیا ورزش‌ها باعث شیوع زودتر آرتروز می‌شوند؟، گفت: اگر ورزش‌های سنگین همراه با وزنه، درست انجام نشوند فشار بیش از حدی به مفصل وارد می‌کنند که باعث تخریب مفصل می‌شود.
 
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از سرویس‌های بهداشتی ایرانی در بروز آرتروز زانو تاثیر گذار هستند؟، گفت: اگر زانو سالم باشد، ایجاد مشکل نمی‌کند اما در فردی که آرتروز و ساییدگی زانو دارد، بالا و پایین رفتن از پله‌ها، چهارزانو نشستن و دستشویی ایرانی، آسیب‌رسان خواهند بود.
 
وی اوزون درمانی، پی آر پی و تزریق ژل را در درمان ساییدگی زانو نتیجه بخش ندانست و گفت: این خدمات تنها می‌تواند به طور موقت چند ماهی در کاهش درد تاثیر گذار باشد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که تعویض مفصل زانو در چه سنی انجام می‌شود؟،گفت: زمان این تعویض بیشتر به وضعیت کلی و سلامت فرد بستگی دارد. در این جراحی به بیماری‌های قلبی و داخلی فرد نیز توجه می‌شود.
 
ترکمان گفت: آرتروز به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در نوع ثانویه، فرد مبتلا به عفونت، روماتیسم و یا ضرباتی که از قبل به مفصل وارد شده است، این نوع آرتروز در هر سنی ایجاد می‌شود. آرتروز اولیه در افراد بالای ۴۵ سال ایجاد می‌شود؛ مگر اینکه مشکلات جانبی دیگر تاثیر گذاشته باشد و با افزایش سن شدیدتر می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا آرتروز و ساییدگی در خانمها شیوع بیشتری دارد؟، گفت: شاید علت، ضعف عضلات در خانم‌ها باشد؛ چون خانم ها کمتر در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند و اغلب افزایش وزن هم دارند. زنان مواظب افزایش وزن خود باشند که در سن بالاتر با مشکلات زیادی مواجه نشوند.
 
ترکمان گفت: میزان موفقیت در جراحی مفصل زانو، بالا است.این جراحی برای افرادی که نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند ،انجام می‌شود. با انجام عکس ساده رادیوگرافی و تایید از بین رفتن فضای مفصلی زانو، تصمیم به تعویض مفصل انجام می‌شود.
 
این متخصص ارتوپدی بیان داشت: آرتروز زانو شایع‌ترین نوع آرتروز در انسان است، وی همچنین از آرتروز لگن و همچنین تنگی کانال نخاعی که به‌دنبال آرتروز ستون فقرات ایجاد می شود نام برد.
 
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که عمر پروتزها چند سال است؟، گفت: مانند بقیه اجسام، پروتزها هم دچار مشکل می‌شوند و بسته به میزان رعایتی که در نگهداری آن انجام می‌شود،عمر متفاوتی دارند.
نظرات بینندگان