arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

وزیر دفاع روسیه:‌ ۳۰۰ هزار نیرو برای فراخوان پوتین به‌کار گرفته می‌شوند

وزیر دفاع روسیه در اظهاراتی تلویزیونی بعد از سخنرانی «ولادیمیر پوتین» گفت کشورهای غربی و ناتو حجم عظیمی سلاح برای اوکراین تامین می‌کنند و افزود: «ما نه با اوکراین، بلکه با تمام غرب در جنگ هستیم».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر دفاع روسیه در خصوص فرمان جدید پوتین درباره عملیات در اوکراین گفت ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره فراخوانده می‌شوند که تقریباً یک درصد منابع موجود است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در اظهاراتی تلویزیونی بعد از سخنرانی «ولادیمیر پوتین» گفت کشورهای غربی و ناتو حجم عظیمی سلاح برای اوکراین تامین می‌کنند و افزود: «ما نه با اوکراین، بلکه با تمام غرب در جنگ هستیم».

به گفته وی، ۷۰ ماهواره نظامی و بیش از ۲۰۰ ماهواره غیرنظامی و کل اتحاد ناتو در راستای منافع کی‌یف عمل می‌کنند. شویگو اظهار داشت اوکراین به شکلی فزاینده از سلاح‌های غربی برای حمله به غیرنظامیان استفاده می‌کند. وی همچنین گفت حدود ۱۵۰ متخصص نظامی غربی به کی‌یف اعزام شده‌اند و عملاً نیروهای اوکراینی را هدایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر دفاع روسیه تخمین زد که اوکراین نیمی از ارتش خود را از دست داده که در ابتدا حدود ۲۰۰ هزار نیرو بوده و افزود: شمار تلفات اوکراین به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد که شامل ۶۱ هزار و ۲۰۷ کشته و ۴۹ هزار و ۳۶۸ زخمی می‌شود. 

شویگو در ادامه گفت: «بیش از هزار مزدور خارجی در مناطق جنگی در اوکراین باقی مانده و بیش از دو هزار نفر در ماه‌های گذشته کشته شدند». وی افزود روسیه هم از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین در مجموع پنج هزار و ۹۳۷ نیروی مسلح خود را از دست داده است. 

به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، او در خصوص بسیج بخشی از نیروهای روسیه که رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد، توضیح داد ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره فراخوانده می‌شوند که تقریباً یک درصد منابع بسیج موجود است. 

شویگو در سخنان خود خطاب به مردم روسیه افزود: خدمت اجباری بر دانش‌آموزان تاثیری نخواهد داشت و فقط مربوط به کسانی است که نیروی ذخیره ارتش یا دارای تخصص و تجربه لازم هستند. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه (۲۱ سپتامبر) برای مناطقی از شرق اوکراین و دونباس که خواستار برگزاری همه‌پرسی جهت پیوستن به فدراسیون روسیه هستند، به سخنرانی تلویزیونی پرداخت. وی با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه درباره برگزاری همه‌پرسی الحاق مناطق دونباس به این کشور هم گفت: «روسیه نمی‌تواند افراد نزدیک به خود را تحویل دهد تا توسط جلاد تکه تکه شوند و به تمایل آنها برای تعیین سرنوشت پاسخ نمی‌دهد».

سران مناطق لوهانسک و دونتسک سه‌شنبه اعلام کردند همه‌پرسی برای پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (۱ مهرماه تا ۵ مهرماه) برگزار خواهد شد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

پوتین امروز هم در سخنان خود تاکید کرد «اهداف عملیات ویژه بدون تغییر باقی می‌ماند، زیرا جمهوری لوهانسک به‌طور کامل آزاد شده و جمهوری دونتسک نیز تا حدی آزاد شده است». وزیر دفاع روسیه هم اظهار داشت «هدف اصلی عملیات ویژه روسیه تقریبا محقق شده و همه اقدامات در این راستا انجام می‌شود».

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی، تشدید فشارهای اقتصادی بر مسکو و حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی، مالی و تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

نظرات بینندگان