arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲ مهر ۱۴۰۱؛ از توضیح وزیر کشور درباره محدودیت های اینترنتی تا واکنش رئیسی به اتفاقات اخیر کشور، در بازگشت از نیویورک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

محمدرضا جلایی پور بازداشت شد
فارس نوشت: براساس اخبار واصله از منابع آگاه، محمدرضا جلایی‌پور که در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۲۳ پس از طی فرآیند‌های قضایی، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام مجرم شناخته شده بود، امروز جلب و به منظور تحمل دوران محکومیت، به زندان تحویل داده شد.

گوگل پلی و اپ استور مسدود شدند
در حال حاضر گوگل‌پلی و اپ‌استور مسدود شده‌اند و در حال حاضر امکان دانلود برنامه از این پلتفرم‌ها برای کاربران اندروید و آی‌اواس محدود شده است.

احضار کاردار سوئد در تهران
در پی تعرض روز گذشته تعدادی از عناصر معاند به سفارت جمهوری ایران در استکهلم، کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، امروز توسط مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه، به این وزارتخانه احضار شد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت سوئد در قبال این تهاجم و قصور پلیس این کشور در اتخاذ اقدامات تأمینی بموقع و کامل، وفق کنوانسیون وین، به کاردار سوئد ابلاغ شد.

فارس: این حجم پرخاش به گشت ارشاد بخاطر موفقیت های آن بوده
فارس نوشت: این حجم پرخاش نسبت به گشت ارشاد نیز تنها بخاطر موفقیت‌های آن بوده و هست نه بخاطر یک خطای احتمالی. اینان اگر در سیاست‌های مربوط به ترویج بی حجابی و بی عفتی و اندلسی کردن محیط جامعه اسلامی و انقلابی ایران ناکام، ماندند بخشی از آن را مدیون تلاش‌های بی وقفه و موثر پلیس امنیت اجتماعی و اخلاقی بوده و هستیم و این باعث کینه شتری آنان نسبت به گشت ارشاد گردیده است.

کمک ۶۰۰ هزار تُنی رایگان سوخت ایران به لبنان
«نجیب میقاتی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان درباره کمک ایران گفت: ایران از کمک ۶۰۰ هزار تُنی خبر داده است، اما مشکل کوچکی وجود دارد که در دست بررسی است. این کمک رایگان و بدون شرط است و اگر موانع رفع شود ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، زیرا ما به این کمک نیاز داریم.

مجوز دولت آمریکا برای عرضه اینترنت ماهواره ای به ایران؟
دولت آمریکا روز جمعه تدابیری را برای تسهیل دسترسی ایرانیان به اینترنت اعلام کرد. بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا دولت این کشور دستورالعمل رعایت تحریم‌ها را به روزرسانی کرده است تا به شرکت‌های فعال در عرصه فناوری امکان عرضه گزینه‌های بیشتری از «خدمات امن» به مردم ایران را بدهد.

واتساپ: ما شماره های ایران را مسدود نکرده ایم
واتس‌اپ در واکنش به فیلتر شدنش در ایران و اختلال شماره‌های ایرانی خارج کشور در پیامی نوشت: هسته ماموریت ما اتصال امن افراد به هم است. ما دسترسی به پلتفرم خود را محدود نمی‌کنیم و شماره‌های ایرانی را هم مسدود نکرده‌ایم. تلاش می‌کنیم تا سرویس خود را برای همه کاربران در سراسر جهان فعال نگه داریم.

هشدار وزیر اطلاعات درباره اتفاقات اخیر
وزیر اطلاعات در پیامی هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و اعلام کرد: به فتنه‌گران داخلی و خارجی هشدار می‌دهیم که هرگز خواب‌های آشفته و شوم آنان علیه ارزش‌های دینی و دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی تعبیر نخواهد شد و چنان‌که مقام معظم رهبری (مدّظّله‌العالی) در بیانات خود به مناسبت آغاز هفته‌ دفاع مقدس با پیشکسوتان این عرصه فرمودند: «به لطف الهی، امروز کشور از لحاظ دفاعی به مرحله بازدارندگی رسیده است».

ضرغامی: تجدیدنظر در قوانین، به سقوط دومینو وار نظام منجر نمی‌شود
عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در توئیتی در واکنش به حوادث اخیر نوشت: بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

بیانیه ستادکل نیرو‌های مسلح درباره حوادث اخیر
ستادکل نیروهای مسلح ضمن تسلیت درگذشت مرحومه مهسا امینی به خانواده وی، در عین حال به گروهک‌های معاند و ضد انقلاب و عوامل داخلی ضدانقلاب هشدار می‌دهد که هرگونه تعرض و ناامنی را تحمل نخواهد کرد و با برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد قاطعانه خواهد کرد. این ستاد اعلام کرد: در حوادث چند روز گذشته، خویشتنداری‌ها، آشوبگران را به این خیال باطل سوق داد که می‌توانند اقتدار پلیس و امنیت کشور را به چالش بکشند.

توضیح وزیر کشور درباره محدودیت های اینترنتی
احمد وحیدی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی گفت: در ابتدا اعلام شد خانم امینی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، اما نتیجه بررسی‌های مختلف نشان داد ضرب و شتمی صورت نگرفته و شکستگی جمجمه در کار نبوده است. وحیدی درباره محدودیت‌های اینترنتی گفت: این محدودیت‌ها به جهت کنترل امنیت است و برای کنترل اغتشاشگران است.

شریعتمداری: خاتمی، کرباسچی و جهانگیری تحت پیگرد قرار گیرند
شریعتمداری گفت: فوت خانم مهسا امینی اتفاق ناگواری بوده است ولی این رخداد آنگونه که تمامی شواهد و اسناد نشان می‌دهد اولاً؛ ربطی به نیروی انتظامی ندارد و ثانیاً آشوب‌ها و اقدامات وحشیانه آشوبگران نمی‌تواند در واکنش به آن صورت پذیرفته باشد. شریعتمداری اظهار داشت: از افراد نام و نشان‌دار نظیر آقایان خاتمی، کرباسچی، جهانگیری و امثال آن‌ها باید توضیح دهند که چرا بدون تحقیق و بررسی‌های لازم، فوت خانم مهسا امینی را قتل نامیده‌اند؟ شریعتمداری گفت: این آقایان در آشوب‌های اخیر و قتل‌های ناشی از آن سهیم هستند و باید تحت پیگرد و بازخواست قرار بگیرند.

امام جمعه قم: فضای مجازی رها منشأ فتنه است
سعیدی امام جمعه قم گفت: فکری فوری برای فضای مجازی رها و بی‌حساب و کتاب که منشأ فساد و فتنه بسیار است گرفته شود، چون ضد انقلاب آشوب گران از طریق فضای مجازی با سو استفاده از ماجرای اخیر و با تحریک احساسات در پی آشوب و تخریب اموال عمومی هستند.

واکنش رئیسی به اتفاقات اخیر کشور، در بازگشت از نیویورک
سیدابراهیم رئیسی در بازگشت به کشور در فرودگاه مهرآباد گفت: می‌خواهند سوار شوند بر یک موجی و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند. خیال می‌کنند با این نوع حرکت‌ها می‌توانند ملت را متوقف کنند. رییس جمهوری تصریح کرد: ما که بارها اعلام کردیم که اگر کسی سخن حقی و هرکسی حرفی داشته باشد حرفش شنیده می‌شود اما اغتشاش؟ به هم ریختن امنیت کشور و مردم؟ نه این مورد را کسی زیر بار نمی‌رود.

واکنش آتش‌نشانی به خبر جابجایی نیروهای امنیتی با خودروهای آنها
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با تکذیب ادعای جا به جایی نیروهای امنیتی و انتظامی با استفاده از خودروهای آتش‌نشانی، گفت: تمامی خدمات سازمان آتش‌نشانی برای مردم است و این ادعاها هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد.

تصمیم اوکراین برای پس گرفتن اعتبارنامه سفیر ایران
وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: به کاردار سفارت ایران ابلاغ کردیم که استفاده از سلاح‌های ایرانی علیه کشور ما با موضع بی طرفی تهران در تضاد است. تصمیم گرفتیم اعتبارنامه سفیر ایران در اوکراین را پس بگیریم و تعداد کارکنان سفارت ایران در کیف را کاهش دهیم.

نظرات بینندگان