arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱

بایدن افغانستان را از لیست متحدان مهم آمریکا خارج کرد

رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس جمهور آمریکا یکسال پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد.

 جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرد. 

به نوشته د هندو، یکسال پس از به قدرت رسیدن طالبان، رئیس جمهور آمریکا افغانستان را از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خارج کرده است. 

بایدن خطاب به وزارت خارجه آمریکا گفته است که باتوجه به اختیارات وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا وی افغانستان را از فهرست متحدین مهم غیرعضو ناتو خارج کرده است.

پیشتر جو بایدن دموکرات در نامه به گنگره از قصد دولت آمریکا برای خارج کردن افغانستان از فهرست «متحدین مهم غیرعضو در ناتو» خبر داد.

در نامه رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «مطابق با بخش ۵۱۷ قانون کمک‌های خارجی ۱۹۶۱...من اخطار خود را مبنی بر لغو تعیین افغانستان به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو ارائه می‌کنم».

آمریکا که در سال ۲۰۰۱ یک جنگ اشغالگرانه علیه افغانستان به راه انداخت، در سال ۲۰۱۲ افغانستان را به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو شناخت.

کشورهایی که نام آن‌ها در فهرست متحد مهم غیر عضو در ناتو آمریکا باشد، می‌توانند جنگ‌افزار و فناوری‌هایی از این کشور بخرند که فروش آن‌ها به کشورهای غیرعضو در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ممنوع است.

آمریکا در حالی افغانستان را از فهرست متحدان مهم خود خارج کرده که مقامات طالبان بارها طی ماه‌های اخیر از مواضع آمریکا انتقاد کرده‌اند و همچنین از آمریکا آزادی دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را خواستار شده‌اند.

نظرات بینندگان