arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۰۳ مهر ۱۴۰۱

رای‌گیری انتخابات سراسری در ایتالیا آغاز شد / احتمال پیروزی راستگرایان

مردم ایتالیا درحالی امروز (یکشنبه) برای مشارکت در انتخابات مجلس، پای صندوق‌های رای حاضر می شوند که نتایج نظرسنجی‌ها از به قدرت رسیدن رهبر حزب راست افراطی در این کشور حکایت دارد. همه نظرسنجی‌ها پیروزی جناح راست و به قدرت رسیدن رهبر حزب برادران ایتالیا را پیش بینی می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد جورجیا ملونی اولین رئیس دولت زن برآمده از یک حزب «پسا فاشیست» باشد که سکان هدایت یکی از کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا را در دست می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مردم ایتالیا درحالی امروز (یکشنبه) برای مشارکت در انتخابات مجلس، پای صندوق‌های رای حاضر می شوند که نتایج نظرسنجی‌ها از به قدرت رسیدن رهبر حزب راست افراطی در این کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو ماه پس از دومین استعفای ماریو دراگی که به انحلال پارلمان و اعلام برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) منجر شد، امروز (یکشنبه) مردم ایتالیا در انتخابات پارلمانی حضور می‌یابند تا هم‌زمان رئیس دولت آینده کشورشان را نیز مشخص کنند.

حزب راست افراطی در ایتالیا موسوم به «برادران ایتالیا» با رهبری جورجیا ملونی (Giorgia Meloni) در اتحاد با دو حزب ضد مهاجرت «لیگ» (لگا نورد) به رهبری ماتئو سالوینی و «فورزا ایتالیا» به رهبری سیلویو برلوسکونی جریان راست را تشکیل داده است و بخت نخست پیروزی در انتخابات محسوب می‌شود. در مقابل، جناح چپ که به دلیل شکاف و اختلاف های داخلی کمتر مورد اقبال رای‌دهندگان قرار گرفته است.

همه نظرسنجی‌ها پیروزی جناح راست و به قدرت رسیدن رهبر حزب برادران ایتالیا را پیش بینی می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد جورجیا ملونی اولین رئیس دولت زن برآمده از یک حزب «پسا فاشیست» باشد که سکان هدایت یکی از کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا را در دست می‌گیرد.

برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی در ایتالیا پس از استعفای دراگی و در پی سلب حمایت سه حزب شریک در ائتلاف تحت رهبری وی رخ می دهد.

جنبش «پنج ستاره» با گرایش چپ، یکی از احزاب دولت ائتلافی، با تصمیم دولت دراگی که هدف آن کاهش تورم و مبارزه با افزایش هزینه‌های انرژی بود، مخالفت داشت. قانونگذاران ایتالیا به این بسته سیاستی رای اعتماد دادند، اما پنج ستاره این اقدام را تحریم کرد و باعث خشم دراگی و احزاب راست دولت ائتلافی شد.

در نهایت استعفای دراگی در شرایطی صورت گرفت که ایتالیا مانند دیگر کشورهای اروپایی با تورم و بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین مواجه است و همچنین بدهی قابل توجهی به دلیل دریافت کمک‌های مالی برای عبور از بحران اقتصادی دارد.

ائتلاف راست بدون ارائه جزئیات درخصوص منبع تامین مالی طرح‌های خود متعهد شده است که درصورت پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت، راه‌ حل‌هایی را برای سر و سامان دادن به بحران انرژی و وضعیت زندگی مردم در کشوری که داعیه‌دار سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است، ارائه دهد.

رای‌گیری انتخابات سراسری در ایتالیا آغاز شد/احتمال پیروزی راستگرایان

حزب برادران ایتالیا به رهبری ملونی در انتخابات سال ۲۰۱۸ اندکی بیش از ۴ درصد آرا را بدست آورده بود. بنیانگذاران این حزب از نوادگان سیاسی «جنبش اجتماعی ایتالیا» هستند. این جنبش تشکلی سیاسی است که پس از جنگ دوم جهانی توسط حامیان بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا بنیان نهاده شد. این حزب همچنین نشان‌واره احزاب راست افراطی پس از جنگ را حفظ کرده است: شعله‌ای سه رنگ که اغلب از آن به عنوان آتش مقبره موسولینی یاد می‌شود.

ملونی در نشست های تبلیغاتی بر شعار «خدا، کشور و خانواده» تاکید دارد و تلاش می کند تا رویکرد حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی در سال ۲۰۱۹ مبنی بر «امنیت بیشتر، مهاجرت کمتر، مالیات کمتر» را بعد از رسیدن به پیروزی در خدمت بگیرد.

رای‌گیری انتخابات سراسری در ایتالیا آغاز شد / احتمال پیروزی راستگرایان

نگرانی اروپا از به قدرت رسیدن راست افراطی در ایتالیا

وضعیت سیاسی و اقتصادی ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو، بروکسل را نگران کرده است. به نظر می‌رسد، با خروج یک چهره سیاسی و اقتصادی چون دراگی از قدرت و دورنمای انتخابات زودهنگام، ایتالیا و همراه با آن اروپا وارد دوره پرتلاطمی شود.

بسیاری از تحلیلگران، اندیشه‌های دراگی را در ماه‌های اخیر در بحث‌های انرژی، تورم و جنگ اوکراین بسیار مهم می‌دانستند. کنار رفتن او از قدرت عملا در جبهه واحدی که فرانسه، آلمان و ایتالیا در برابر روسیه تشکیل داده بودند شکاف ایجاد خواهد کرد.

برخی کارشناسان به قدرت رسیدن ملونی را خطری برای اتحادیه اروپا می‌دانند. چرا که همسویی او با سایر راست‌گرایان اروپایی همچون ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و نیز مارین لو پن رهبر حرب راست افراطی فرانسه جبهه واحد اروپایی در برابر روسیه را تضعیف خواهد کرد.

این در حالی است که ملونی با اندیشه‌های مغایر با ارزش های فعلی اتحادیه اروپا بر «اروپای متشکل از ملت‌ها» و استقلال رای کشورهای عضو، تاکید دارد.

نظرات بینندگان