arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱

لبنان: پیشنهاد مکتوب درباره ترسیم مرزهای دریایی را طی چند روز آتی تحویل می‌گیریم

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که این کشور طی چند روز آتی پیشنهاد مکتوب را از میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان اراضی اشغالی و لبنان تحویل خواهد گرفت.

دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد: میشل عون، رئیس جمهور لبنان در دیدار با الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان این کشور در جریان نتایج سفر وی به نیویورک و آخرین تحولات در پرونده ترسیم مرزهای دریایی و دیدارهایش با آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در مذاکرات قرار گرفت.

بوصعب اعلام کرد: پیشنهاد مکتوبی که هوکشتاین ارسال خواهد کرد احتمالا طی چند روز آینده به لبنان تحویل داده شود.

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند.

مذاکرات غیر مستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف آغاز و پنج دوره برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

برخی منابع آگاه اخیراً اعلام کردند، میانجی آمریکایی ویژه تعیین مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل پس از مخالفت بیروت با پیشنویس قبلی، اکنون در حال تدوین پیشنویس تغییر یافته این مرزها است و کار تدوین آن احتمالا یک هفته‌ای انجام می‌شود.

کمی قبل‌تر، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره استخراج گاز از میدان مورد مناقشه کاریش پیش از پایان عملیات تعیین مرزهای دریایی هشدار داده و گفته بود: خط قرمز ما آغاز استخراج گاز از کاریش است، ما چشم‌ها و راکت‌هایمان را به کاریش دوخته‌ایم.

نظرات بینندگان