arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

نماینده زابل : مهاجرت از سیستان در پی قطع حق‌آبه ‌هیرمند شدت گرفته / امروز مازاد آب در افغانستان به شوره‌زار "گود زره" هدایت شده و از بین می‌رود

حبیب‌اله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: تشدید خشکسالی و قطع حق‌آبه از سوی کشور افغانستان موجب افزایش مهاجرت از منطقه سیستان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: تشدید خشکسالی و قطع حق‌آبه از سوی کشور افغانستان موجب افزایش مهاجرت از منطقه سیستان شده است.

حبیب‌اله دهمرده اظهار داشت: دشمنان ملت ایران و در رأس آن آمریکا و اسرائیل از سال‌ها قبل برای ایجاد بحران کمبود آب در منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان طراحی داشته و این موضوع اخیراً با قطع کامل حق‌آبه رودخانه هیرمند از کشور افغانستان عملیاتی شده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی افزود: این رویکرد در راستای خالی از سکنه کردن تدریجی مرزهای ما در سیستان طراحی شده و امروز شاهد افزایش مهاجرت از منطقه و تاثیر جدی خشکسالی بر "تنگه احد ایران" هستیم که اگر برای آن چاره‌اندیشی جدی صورت نگیرد در آینده با چال‌های جدی‌تری مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اساساً حق‌آبه سالانه 820 میلیون مترمکعبی منطقه سیستان هیچگاه از جانب کشور افغانستان به طور صحیح پرداخت نشده و در واقع در سنوات گذشته نیز آبی که از افغانستان وارد خاک کشور شده آورد سیلاب‌های غیرقابل مهار در افغانستان بوده که همین موضوع هم با اتمام اجرای سازه انحرافی بند "کمال خان" قطع شده و امروز مازاد آب در افغانستان به شوره‌زار "گود زره" هدایت شده و از بین می‌رود.

دهمرده گفت: پیگیری جدی حق‌آبه، انتقال آب از دریای عمان، حفر چاه‌های ژرف و جلوگیری از تبخیر آب چاه‌نیمه‌ها گزینه‌هایی هستند که باید به طور همزمان و با جدیت کامل از سوی دولت برای رفع عطش سیستان دنبال شود که ما هر از گاهی شاهد شدت و ضعف در پیگیری این موضوعات هستیم.

در شرایط فعلی با توجه به تشدید خشکسالی و از طرفی نبود صنعت در منطقه سیستان عمده مردم بیکار هستند و راهی جز مهاجرت و خروج از منطقه پیش پای آنها وجود ندارد؛ بنابراین دولت باید با اقدامی ضربتی و فوریت‌دار به مسئله اشتغال‌زایی در سیستان ورود کند.

نظرات بینندگان