arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

درخواست جمهوری‌‌های خودخوانده شرق اوکراین از مسکو: زودتر ما را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرید

مقامات جمهوری‌های خودخوانده مستقر در مناطق اشغالی شرق اوکراین می‌گویند که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌خواهند سرزمین‌های آن‌ها را به عنوان استان‌هایی از روسیه بپذیرد. افراد حاضر در قدرت در این جمهوری‌ها که از حمایت مستقیم روسیه برخوردارند، پس از برگزاری «رفراندوم الحاق به روسیه» که نه از سوی اوکراین و نه از سوی کشور‌های جهان به رسمیت شناخته شد، می‌گویند به دنبال پیوستن هرچه سریع‌تر به روسیه هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: مقامات جمهوری‌های خودخوانده مستقر در مناطق اشغالی شرق اوکراین می‌گویند که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌خواهند سرزمین‌های آنها را به عنوان استان‌هایی از روسیه بپذیرد.

افراد حاضر در قدرت در این جمهوری‌ها که از حمایت مستقیم روسیه برخوردارند، پس از برگزاری «رفراندوم الحاق به روسیه» که نه از سوی اوکراین و نه از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شد، می‌گویند به دنبال پیوستن هرچه سریع‌تر به روسیه هستند.

برگزاری «رفراندوم الحاق به روسیه» که در چهار منطقه اشغالی روسیه و توسط ارتش این کشور برگزار شد، مطابق انتظار چالش‌برانگیز شده و حتی پیش از برگزاری هم کشورهای جهان مسکو را تهدید کرده بودند که نتایج آن‌را هرگز به رسمیت نخواهند شناخت.


این همه‌پرسی روز ۲۳ سپتامبر در چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپوریژژیا برگزار شد و طی آن نیروهای مسلح جدایی‌طالبان با مراجعه خانه به خانه از ساکنان می‌پرسیدند که آیا می‌خواهند به روسیه ملحق شوند یا خیر.

مقام‌های طرفدار مسکو در منطقه لوهانسک و ژاپوریژژیا اعلام کردند که امروز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر درخواست خود را رسما به کرملین ارائه خواهند داد. مقام‌های منطقه خرسون هم گفته‌اند که درخواست مشابه خود را در روزهای آتی به ولادمیر پوتین تسلیم می‌کنند. انتظار می‌رود رهبران جدایی طلب در منطقه دونتسک که بخش‌های وسیعی از آن هنوز تحت کنترل کی‌یف است نیز از این روند پیروی کنند.

به گفته مقام‌های روسیه و نیروهای مورد حمایت این کشور در شرق اوکراین، ۹۳ درصد از رای دهندگان در منطقه ژاپوریژژیا، ۸۷ درصد در منطقه خرسون، ۹۸ درصد در لوهانسک و ۹۹ درصد از مردم دونتسک، به الحاق این مناطق به روسیه رای «آری» داده‌اند.

کی‌یف و متحدانش این رای‌گیری ساختگی را رد کرده و تاکید کرده‌اند که هرگز آن‌را به رسمیت نمی‌شناسند.


ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین در نشست شورای امنیت که بصورت ویدیویی در آن حاضر بود، هرگونه الحاق در دنیای مدرن را جنایت دانست و افزود: «این جنایتی علیه تمام کشورهایی است که تخطی از مرزها را برای خود حیاتی می‌دانند.»

او همچنین اضافه کرد که برگزاری رفراندوم از سوی روسیه به این معناست که کی‌یف دیگر هیچ چیز برای گفتگو با کرملین ندارد؛ آقای زلنسکی برگزاری این همه‌پرسی را «مضحک» خواند.

او همچنین در ویدیویی که در کانال تلگرام خود به اشتراک گذاشته، تاکید کرد که از تلاش برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که روسیه اشغال کرده عقب‌نشینی نخواهد کرد. او اضافه کرد که محافظت از مردم اوکراین در خرسون، ژاپوریژژیا و دونباس دقیقا مشابه تلاش‌ها در خارکیف و کریمه ادامه خواهد داشت.

زلنسکی گفت آنچه روسیه در سرزمین‌های اوکراینی برگزار کرده حتی یک تقلید مسخره از همه‌پرسی هم نیست. رئيس جمهوری اوکراین با اشاره به درصدهای بالای اعلام شده از سوی مقامات روسی در خصوص تمایل مناطق اشغال شده اوکراین برای الحاق به روسیه، تاکید کرد که این اعداد نشان می‌دهد که پیش از برگزاری این «شبه‌ همه‌پرسی» همه چیز مهندسی شده و اعداد هم مشخص شده بودند.

همزمان با این اتفاقات، حملات نیروهای روسیه به اوکراین و گلوله باران مناطق مسکونی نیز ادامه دارد.

مقامات شهر نیکوپول در جنوب اوکراین می‌گویند راکت‌ها و توپخانه‌های روسیه این شهر را هدف قرار داده‌اند. به گفته والنتین رزنیچنکو، فرماندار این شهر، در آن سوی رودخانه دنیپر از سرزمین‌های تحت اشغال روسیه که شامل نیروگاه هسته‌ای ژاپوریژژیا نیز می‌شود، ۱۰ ساختمان بلند و خصوصی و همچنین یک مدرسه، خطوط برق و مناطقی دیگر مورد حمله نیروهای روسیه قرار گرفته‌ است.

رزنیچنکو گفت که هنوز گزارشی در خصوص تلفات احتمالی این حملات به دست نرسیده است.

نظرات بینندگان