arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
در حاشيه كاهش 36 درصدي توليد خودرو در فصل بهار ؛

خبري از تسهيلات 2000 ميليارد توماني خودروسازان نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرايطي كه صنعت خودرو ايران به دليل بحران نقدينگي، بهار امسال را با كاهش 36 درصدي توليد پشت سر گذاشته است، موضوع اختصاص تسهيلات 2000 ميليارد توماني به اين صنعت براي جلوگيري از افت بيشتر توليد خودرو علي‌رغم گذشت حدود 20 روز هنوز به نتيجه خاصي نرسيده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ، حدود سه هفته پيش جلسه كارگروه حمايت از توليد به رياست معاون اول رييس‌جمهوري در شركت ايران خودرو برگزار شد. در آن جلسه به دنبال گزارش معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعيت نقدينگي صنعت خودرو، اعضاي كارگروه حمايت از توليد با اختصاص 2000 ميليارد تومان به ايران خودرو و سايپا براي حل مشكل نقدينگي به‌ويژه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان موافقت كردند.

پس از اين جلسه معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته مصوبه كارگروه حمايت از توليد در خصوص اختصاص تسهيلات به صنعت خودرو در اولين جلسه شوراي پول و اعتبار مطرح و مصوبات آن اخذ خواهد شد.

در اين شرايط اگرچه قرار بود كه جلسه شوراي پول و اعتبار براي بررسي اختصاص تسهيلات به صنعت خودرو سه‌شنبه 21 تيرماه برگزار شود، اما اين جلسه برگزار نشد.

پيش از اين دبير انجمن خودروسازان با انتقاد از عدم بررسي موضوع پرداخت تسهيلات به صنعت خودرو در جلسه حدود سه هفته پيش شوراي پول و اعتبار، خواهان تسريع در روند اعطاي تسهيلات جهت جلوگيري از زمينگير شدن صنعت خودرو شده بود.

طبق‌ جديدترين آماري كه در روزهاي اخير منتشر شده، در سه ماهه اول امسال توليد خودرو در كشور با كاهش 36 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

دبير انجمن خودروسازان در بيان دلايل كاهش شديد توليد خودرو اظهار كرده كه ا توجه به بحران نقدينگي مقرر شد 2000 ميليارد تومان در كمترين زمان ممكن در اختيار صنعت خودرو قرار گيرد. انتظار داشتيم در شرايط فعلي به سرعت در زمينه اختصاص اين تسهيلات اقدام شود كه متاسفانه تاكنون اين اتفاق نيفتاده است.

به گفته نعمت‌بخش در صورتيكه تسهيلات 2000 ميليارد توماني به سرعت اختصاص يابد، به تدريج شيب كاهش توليد خودرو كمتر خواهد شد در غير اين صورت روند كاهش توليد با شدت بيشتري ادامه خواهد يافت.
نظرات بینندگان