arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۶ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۹ مهر ۱۴۰۱؛ از ۱۹ کشته در حمله به یک کلانتری در زاهدان تا بازگشت مهران مدیری به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۱۹ کشته در حمله به یک کلانتری در زاهدان
ظهر دیروز صدای شدید تیراندازی افراد ناشناس از خیابان رازی در نزدیکی یک مسجد اهل سنت و کلانتری ۱۶ زاهدان شنیده شد. یک نمازگزار گفت: مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه ضمن تاکید بر هوشیاری و خویشتن داری مردم در مقابل خبر و شایعه تجاوز یک مقام انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ گفت این موضوع برای ما خیلی مهم است البته مسوولان گفته‌اند در حال بررسی و پیگیری مساله هستند و ما نیز تا زمان اعلام رسمی آن از سوی دستگاههای مربوطه پیگیر هستیم. نمازگزاران در حین اقامه نماز بودند که تعدادی از آنان به سمت کلانتری هجوم بردند و یکی از آنان با اتوبوس به دیوار کلانتری زده و قصد تخریب دیوار و ورود به کلانتری را داشتند که موفق نشدند و تنها بخشی از دیوار تخریب شده است. خبرگزاری دولت (ایرنا) نوشت: مشاهدات میدانی حاکی است تا کنون بیش از ۱۵ نفر زخمی شده اند و شاهدان عینی هم گفتند ۱۹ نفر کشته شده اند. تسنیم هم نوشت: در ‌این حادثه سیدعلی موسوی فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. 

بازگشت مهران مدیری به ایران
خبرگزاری دولت نوشت: مهران مدیری که روز ۲ مهرماه از کشور خارج شده بود، صبح امروز با پرواز اماراتی وارد کشور و در بدو ورود گذرنامه وی ضبط شد.

تکذیب بازداشت زانیار و سیروان خسروی
خبرگزاری برنا نوشت: پیگیری‌ها حکایت از این دارد که تا لحظه مخابره این خبر زانیار و سیروان خسروی و کاوه رضایى دستگیر نشده‌اند و اخبار مربوط به بازداشت آن‌ها صحت ندارد.

ادعای کشته شدن یک آمریکایی در حمله‌ به کردستان عراق
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سوالی درباره حمله سپاه پاسداران به مواضع گروهک ها در اقلیم کردستان عراق پاسخ داد و گفت: مایلم تکرار کنم که ما نقض استقلال و تمامیت ارضی عراق توسط ایران را محکوم می‌کنیم. تایید می‌کنیم که یک شهروند آمریکایی، دیروز در نتیجه حمله‌ای موشکی به کردستان عراق کشته شده است، اما به خاطر ملاحظاتی نمی‌توانم جزئیات بیشتری ارائه بدهم. او گفت: ابزارها و خط مشی‌هایی برای پاسخگو کردن ایران به خاطر اقدامات ثبات‌زدایش در منطقه پیش روی آمریکا قرار دارد که ما این خط مشی را دنبال خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان: رفع تحریم‌های ماهواره‌ای و اینترنتی ایران مداخله در امور داخلی کشور است
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: ما همزمان پیامهایی را در مورد توافق از آمریکا دریافت می‌کنیم. دقیقا در همین مقطع بخاطر اتفاقی که در ایران افتاده، دختری در ایران که فرزند ماست، فوت شده است که همه بخاطر این مساله متاسفیم و رئیس جمهور ما با پدر این دختر صحبت کرده است. دستگاه قضایی و همه دارند تلاش می‌کنند ابعاد این حادثه روشن شود، یک دفعه از احساسات پاک مردم ایران در این حادثه سوءاستفاده می‌شود و در حالی‌که آمریکا تحریم‌های زیادی را در ماههای گذشته علیه ایران اعمال کرده است، امروز صحبت از رفع تحریم‌های ماهواره‌ای و اینترنتی ایران است برای مداخله در امور داخلی ایران.

نماینده مجلس: پاکسازی انقلابی باید صورت گیرد
میرتاج الدینی رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: البته در کنار این گروه‌های ضدایران و ایرانی برخی چهره‌های داخل کشور که چهل سال در امنیت نان این مملکت را خورده‌اند و هنرمند و سلبریتی و ورزشکار و چهره شده‌اند نیز به این مردم و کشور خیانت می‌کنند و پس از گذشت این دوره و تثبیت فضای عمومی جامعه، این موضوع را از طریق مجلس از دستگاه‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما پیگیری خواهیم کرد که یکبار دیگر یک پاکسازی انقلابی در این مملکت انجام شود.

معاون رئیس‌جمهور: کسانی که دست به تحریک احساسات جوانان می‌زنند نباید حاشیه امن داشته باشند
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه کسانی که در حوادث اخیر آگاهانه باعث آسیب به منافع مردم شدند باید پاسخگو باشند، گفت: دشمنان قصد دارند با ایجاد هیاهو، دستاوردهای ملت ایران در یک سال اخیر را تحت شعاع قرار دهند اما با هوشیاری مردم راه به جایی نخواهند برد. او گفت: نباید سیاسیون و چهره‌های شناخته شده که آزادانه دست به تحریک احساسات جوانان می‌زنند حاشیه امنی برای خود تصور کنند.

امام جمعه قم: فتنه‌ اخیر به مراتب ضعیف‌تر از سال ۸۸ بود
سعیدی امام جمعه قم اظهار داشت: فتنه و آشوبی که در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم به مراتب ضعیف‌تر از فتنه سال ۸۸ بود و تجربه‌ای که مسئولین و ملت داشتند مانع از گسترش آن شد.

آزادی اکثر دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران
تسنیم نوشت: پیگیری‌ها از مسئولان دانشگاه تهران حاکیست که اکثر دانشجویانی که در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه بازداشت شده بودند، آزاد شدند و مابقی نیز ظرف امروز و فردا آزاد می‌شوند.

پوتین سند الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین به روسیه را امضا کرد
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای اسناد الحاق مناطق جدید به روسیه که در کاخ کرملین در حال برگزاری است، در اعلام حمایت از الحاق مناطق جدید به روسیه گفت: «مردم انتخاب خود را انجام داده‌اند. دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا سرنوشت مشترکی با روسیه دارند». وی افزود مردم این مناطق برای همیشه شهروند روسیه می‌شوند. روسیه همچنین قطعنامه شورای امنیت که در آن الحاق چهار منطقه از اوکراین به خاک روسیه محکوم شده بود را وتو کرد. چین به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

انفجار در غرب کابل؛ ۳۲ نفر کشته و ۴۰ تن زخمی شدند
منابع خبری صبح جمعه گزارش دادند، در پی انفجار انتحاری که یک مرکز آموزشی را در غرب کابل هدف قرار داد، ۳۲ تن کشته و ۴۰ تن زخمی شدند. به گفته سخنگوی پلیس طالبان عامل انتحاری بمب همراه خود را در بین دانش آموزانی که در مرکز آموزشی کاج برای آزمون ورودی دانشگاه آماده می‌شده‌اند، منفجر کرده است.

بیرانوند در مورد حوادث اخیر: نمی‌توانستیم واکنشی نشان دهیم؛ فشار هم بود
علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال در مورد حوادث رخ داده در کشور تاکید کرد: همه ما ناراحت شدیم. ما در اردوی تیم ملی بودیم و یک مقدار هم فشار بود و نمی‌توانستیم به خاطر قانون تیم ملی واکنشی نشان دادیم. به هرحال حق مردم نیست که انقدر اذیت شوند و امیدوارم مشکلات برطرف شود و همه خوشحال باشند.

وزیر خارجه عراق حامل پیام آمریکا به ایران بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه با بیان اینکه بعضی از وزرای خارجه تلاش کردند در ماه های گذشته پیام هایی را از طرف آمریکا به ایران منتقل کنند و بالعکس، گفت: فواد حسین وزیر امور خارجه عراق حامل پیام آمریکا بود. به رسانه های آمریکایی و به وزیر خارجه عراق هم که حامل پیام آمریکا بود، گفتم که نمی شود طرف آمریکایی از یک طرف از توافق صحبت کند و بگوید توافق و امنیت منطقه ای دو موضوع مهمی است که مدنظر آمریکا است و از طرف دیگر بعضی اقدامات مداخله گرایانه در مساله اخیری که در ایران پیش آمد انجام دهد.

واکنش سرلشکر باقری به ادعای انهدام یک پهپاد ایرانی توسط امریکا
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به ادعای انهدام یک پهپاد ایرانی توسط امریکا واکنش نشان داد و گفت: اگر آمریکایی‌ها نسبت به پهپاد‌های ایرانی اقدامی داشته باشند، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به این اقدام خصمانه پاسخ خواهند داد.

علم‌الهدی: فرد ولایی انقلابی با فرد ولایی غیرانقلابی تفاوت دارد
علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: برخی افراد متحجر به این نقطه توجه داشته باشند که فرد ولایی انقلابی با فرد ولایی غیرانقلابی تفاوت دارد. ولایی غیرانقلابی کسی است که در حرم امام رضا (ع) و یا کربلای معلی زیر باد کولر می‌نشیند و فقط زیارت‌نامه می‌خواند، اما ولایی انقلابی کسی است که در خط مقدم بحران‌ها با مشکلات روبرو می‌شود، گره از کار مردم باز می‌کند و در همان حال، ذکر یاحسین (ع) بر لب دارد.

بازی‌های استقلال و پرسپولیس بدون تماشاگر شد
بازی‌های استقلال و پرسپولیس در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال بدون تماشاگر برگزار می‌شود و برای دیدار آلومینیوم اراک - ملوان هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

بازی‌های آنلاین فیلتر شدند
طبق گزارشات به نظر می‌رسد موج فیلترینگ بزرگی به سمت بازی‌های آنلاین هجوم آورده. چند روز پیش شاهد مسدود شدن کلش آو کلنز بودیم و حال باید اسامی بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی موبایل، فورتنایت، دوتا ۲ و CSGO را به این لیست اضافه کنیم. سرور‌های کانتر استرایک که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین در بین کاربران ایرانی محسوب می‌شود نیز از دسترس خارج شده‌اند.

سو قصد نافرجام به جان یک قاضی در سراوان
سعید تجلیلی فرماندار سراوان گفت: مهدی فانی خلیل آباد قاضی شعبه دوم سراوان مورد سو قصد افراد ناشناس قرار گرفت که خوشبختانه در این حادثه جان سالم به در برد.

بیانیه‌ وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر 
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای درباره حوادث اخیر از بازداشت ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین، ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، ۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی خبر داد و اعلام کرد که طبق اطلاع موثق، آمریکا به کارگزاران خود دستورالعمل افزایش بودجه فیلتر شکن‌ها و ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام در توئیتر برای هر کاربر را ابلاغ کرده بود.

نظرات بینندگان