arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

وزنه زدن می‌تواند طول عمر را افزایش دهد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیب وزنه زدن با ورزش هوازی می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال مرگ زودهنگام، بخصوص به دلیل بیماری‌های قلبی، را کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر : تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیب وزنه زدن با ورزش هوازی می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال مرگ زودهنگام، بخصوص به دلیل بیماری‌های قلبی، را کاهش دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که براساس میزان وزنه زدن، خطر مرگ زودرس در بین افراد مسن بین ۹ تا ۲۲ درصد کاهش می‌یابد. ورزش هوازی متوسط یا شدید خطر را ۲۴ تا ۳۴ درصد کاهش می‌دهد. با این حال، کمترین خطر در بین کسانی که هر دو نوع ورزش را انجام می‌دادند، مشاهده شد.

«جسیکا گورزلیتز»، محقق اصلی از بخش اپیدمیولوژی سرطان و ژنتیک در مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که ورزش با وزنه به تنهایی با میزان کمتر مرگ زودرس در ارتباط است و انجام هر دو ورزش هوازی و وزنه، محافظت بیشتری به همراه دارد.»

گورزلیتز گفت: «از اینرو اضافه کردن وزنه به روال فعالیت بدنی، حتی برای کسانی که از نظر هوازی فعال هستند، برای سلامتی و طول عمر بهتر است.»

وی در ادامه افزود: «ما می‌دانیم که ورزش تقویت عضلات با طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی همراه است که شامل افزایش قدرت و عملکرد بدنی بهتر است. ما هنوز در مورد اثرات متابولیک وزنه زدن بر روی سیستم‌های بدن که ممکن است بر میزان مرگ و میر تأثیر بگذارد، در حال فراگیری هستیم، اما می‌دانیم که این نوع ورزش می‌تواند تأثیر مفیدی بر ترکیب بدن و سایر عوامل خطر متابولیکی مانند فشار خون، نشانگرهای التهابی و حتی کلسترول خون داشته باشد.»

برای این مطالعه، داده‌های حدود ۱۰۰ هزار زن و مرد که بخشی از یک آزمایش غربالگری برای سرطان‌های پروستات، ریه، روده بزرگ و تخمدان بودند، جمع آوری شد. میانگین سن آنها در شروع آزمایش ۷۱ نفر بود. در طی نزدیک به ۱۰ سال پیگیری، بیش از ۲۸,۴۰۰ شرکت کننده جان باختند.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که چقدر فعالیت بدنی متوسط و شدید انجام داده اند. هر دو شکل فعالیت باعث تعریق می‌شوند، اما فعالیت شدید باعث افزایش تنفس و ضربان قلب به سطح بالا نیز می‌شود. در فعالیت متوسط این افزایش کمتر است.

در کل، ۲۳ درصد شرکت کنندگان وزنه می‌زدند و ۱۶ درصد یک تا شش بار در هفته با وزنه ورزش می‌کردند.

بیست و چهار درصد در هفته ۱۵۰ دقیقه توصیه شده تمرین هوازی متوسط یا شدید انجام می‌دادند و ۸ درصد بیش از این معیار تمرین می‌کردند.

تیم گورزلیتز دریافت که ورزش با وزنه و ورزش‌های هوازی به طور مستقل با خطر کمتر مرگ به هر علتی و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی همراه است، اما در مورد مرگ ناشی از سرطان اینطور نبود.

به عنوان مثال، خطر مرگ در بین افرادی که میزان فعالیت هفتگی توصیه شده را انجام داده و یک بار یا دو بار در هفته با وزنه ورزش می‌کردند، در مقایسه با کسانی که ورزش نمی‌کردند، ۴۱ تا ۴۷ درصد پایین‌تر بود. محققان گفتند که این ارتباط در زنان قوی‌تر بود.

نظرات بینندگان