arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

پرتاب موفق یک نمونه آزمایشی فضایی ایران

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از آزمون موفق محموله زیرمداری بلوک انتقال مداری "سامان" خبر داد. سالاریه گفت: در مسیر توسعه فناوری ارتباطات مخابراتی به منظور دستیابی به ماهواره مخابراتی زمین آهنگ GEO، برنامه توسعه بلوک انتقال مداری در پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد تا با افزایش ارتفاع مداری ماهواره از مدار ایستایی به مدار عملیاتی، فرایند حصول نقطه مداری همگام با زمین را تسریع و تسهیل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از آزمون موفق محموله زیرمداری بلوک انتقال مداری "سامان" خبر داد.

 حسن سالاریه ضمن اعلام خبر فوق توضیح داد: در مسیر توسعه فناوری ارتباطات مخابراتی به منظور دستیابی به ماهواره مخابراتی زمین آهنگ GEO، برنامه توسعه بلوک انتقال مداری در پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد تا با افزایش ارتفاع مداری ماهواره از مدار ایستایی به مدار عملیاتی، فرایند حصول نقطه مداری همگام با زمین را تسریع و تسهیل کند.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: از آنجایی که طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری ماهواره کار بسیار فناورانه و پر هزینه‌ای است و پرتاب آن باید با در نظر داشتن ملاحظات قابلیت اطمینان انجام شود، از این رو، گام‌های میانی توسعه فناوری در برنامه لحاظ شد. گام اول که مشتمل بر آزمون موتور مرحله اول بلوک انتقال مداری و همچنین آزمون عملکرد موتورهای چرخش‌زایی و چرخش‌زدایی آن بود، به فضل الهی با موفقیت به انجام رسید. 

دکتر سالاریه افزود: در ادامه، گام دوم توسعه فناوری بلوک انتقال مداری نیز با همت متخصصان و دانشمندان فضایی کشور و عنایت حضرت ولی عصر (عج) با موفقیت کامل انجام شد. در این عملیات، محموله زیرمداری تا ارتفاع بالا ارسال شد تا با فراهم آوری شرایط بی‌وزنی و زمان عملیات بالا، صحت عملکرد رانشگرهای گاز سرد به منظور کنترل وضعیت، موتورهای چرخش‌زایی و چرخش‌زدایی، سامانه نشانه‌روی و در نهایت جدایش محموله مورد آزمون قرار گیرد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، وی در پایان گفت: این موفقیت به مفهوم اطمینان از عملکرد بلوک انتقال مداری در انجام مأموریت خود است و امید است که در آینده نزدیک به مدار عملیاتی ارسال شود.

نظرات بینندگان