arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

مددی: ورزشگاه آزادی می‌تواند یک متروپل دیگر باشد/ ۱۰۰ نقطه سقف سالن آزادی با اولین باران چکه خواهد کرد

مدیر پیشین مجموعه ورزشی آزادی با هشدار درباره احتمال ریزش سکوهای این ورزشگاه گفت که ممکن است یک متروپل دیگر اتفاق بیفتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسمیپ: مدیر پیشین مجموعه ورزشی آزادی با هشدار درباره احتمال ریزش سکوهای این ورزشگاه گفت که ممکن است یک متروپل دیگر اتفاق بیفتد.

 بعدازظهر روز یکشنبه 10 مهر ماه و پیش از آغاز دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتور در ورزشگاه آزادی، مشکلاتی در سیستم روشنایی این ورزشگاه به وجود آمد و باعث تأخیر 33 دقیقه‌ای در آغاز این مسابقه شد. به دنبال این اتفاق، علیرضا عاصم یوسفی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی صبح روز دوشنبه 11 مهر احمد مددی مدیر مجموعه آزادی را برکنار و علیرضا فاضلی را به عنوان سرپرست منصوب کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه چندی قبل نیز اقدام به این کار در خصوص مددی کرده بود که آن زمان با موافقت وزیر ورزش و جوانان مواجه نشد تا مددی به کارش ادامه بدهد.

اتفاق اخیر در ورزشگاه آزادی، اختلافات گذشته، شرایط نه چندان مطلوب ورزشگاه آزادی از حیث فرسودگی و ... باعث شد خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با احمد مددی انجام دهد که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

* مجموعه آزادی دچار فرسودگی محض است

احمد مددی در ابتدا به تسنیم گفت: دقیقاً یک سال و 5 روز مدیریت مجموعه را برعهده داشتم. از همان روز اول با یک مجموعه فرسوده، پیر و کاملاً سالخورده مواجه شدم. این مجموعه ورزشی با بناها و تأسیساتش دچار فرسودگی محض است. از بدو ورودم تلاش کردم این موضوع را به گوش مسئولان از جمله وزیر ورزش و مدیرعامل شرکت توسعه برسانم. بر همین اساس چندین نامه از وضعیت بغرنج مجموعه به ویژه تأسیسات و سیستم برق به عاصم یوسفی زدم و گفتم که وضعیت برق بسیار بغرنج است؛ تا اینکه بالاخره با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، شرکت توسعه را مجاب کردیم مناقصه مربوط به برق و تأسیسات برق را برگزار کند. در این خصوص پیمانکار هم انتخاب شده، اما کار هنوز به طور جدی عملیاتی نشده و اخیراً تازه کارهای مربوط به خاک‌برداری در حال انجام است. اجرای این مناقصه باعث می‌شود که مجموعه آزادی مخصوصاً ورزشگاه 100 هزار نفری، سالن 12 هزار نفری و یکسری دیگر از اماکن پس از 50 سال دارای تأسیسات به‌روز و مدرن شوند.

* با پدیده‌ای به نام ریزش سکوها مواجه هستیم

وی گفت: در ورزشگاه آزادی با پدیده‌ای به نام شکست و ریزش سکوها مواجه هستیم. به دلیل اینکه ورزشگاه نیم قرن سن دارد، در نقاطی از این سکوها دچار شکست شده و در خطر ریزش قرار دارد. در این باره چندین نامه همراه با نقشه‌ها و گزارش تصویری و نقاط احتمالی خطرزا به شرکت توسعه و شخص عاصم یوسفی دادیم. در آخرین جلسه‌ای که به منظور استحکام و ایمنی ورزشگاه در محل مجموعه آزادی با حضور مسئولانی از استانداری، فرمانداری، دادستانی، مرکز تحقیقات مسکن، شهرداری و … برگزار شد، عاصم یوسفی لب به انتقاد و گلایه از نمایندگان برخی سازمان های حاضر در جلسه گشود و ناایمن بودن ورزشگاه را رد و این موضوع را شیطنت برخی اعلام کرد. این در حالی است که نهادهای متعددی نسبت به ایمنی ورزشگاه به ویژه در سکوها هشدار داده‌اند.  

* ورزشگاه آزادی می‌تواند یک متروپل دیگر باشد

مدیر سابق مجموعه ورزشی آزادی ادامه داد: در یک سال اخیر بارها تعداد زیادی از سکوها در مناطق مختلف فرو ریخته و مجبور به ترمیم‌های مقطعی شدیم، مستندات آن هم موجود است. در آخرین بازی استقلال و نفت مسجد سلیمان در لیگ گذشته هم شاهد بودید که قسمتی از سکوها برگشت. نمی‌دانم چرا برخی دوست ندارند واقعیت‌ها به مردم گفته شود؟ آیا باید منتظر باشیم که یک متروپل دیگر رخ دهد؟ تأکید می‌کنم آخرین بررسی‌هایی که انجام شده، نشان می‌دهد که نقاط خطرزا، برخی سکوهای آزادی را تهدید می‌کند و احتمال صدمات و آسیب‌های جدی به تماشاگران وجود دارد.

* نقاط خطرزا را گوشزد کرده‌ام

مددی عنوان کرد: راجع به سازه اظهار نظر نمی‌کنم، در واقع سازه با سکو فرق دارد. در موضوع سکوها بی‌تردید در برخی جاها مشکلات حادی وجود دارد و تصاویر این وضعیت موجود است. جالب است که بگویم در این باره یک نامه هشدارآمیز همراه با نقشه و تصاویر برای عاصم یوسفی نوشتم و نقاط خطرزا را گوشزد و تأکید کردم که لازم است از طریق قانونی نسبت به تأمین منابع برای مقاوم سازی و سبک سازی هرچه سریع‌تر اقدام شود. بر اثر همین پیگیری‌ها نیز 15 نقطه ورزشگاه در نوبت مناقصه است، اما این 15 جا کافی نیست و لازم است ٦٩ منطقه باقیمانده، به سرعت سبک‌سازی و مقاوم‌سازی شود. 

* یک سال است فریاد می‌زنم به دادِ آزادی برسند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا الان هم برای این اقدامات دیر نشده است؟ گفت: همین الان هم دیر شده است. یک سال است که فریاد می‌زنم به دادِ مجموعه و ورزشگاه برسند. جالب اینکه به دلیل همین فریادها تبدیل به بدترین آدم نزد این آقایان شده‌ام. عاصم یوسفی یکبار با من تماس گرفت و گفت که «چرا اینقدر به من نامه می‌زنی؟ چرا توپ را در زمین من می‌اندازی؟» من هم در پاسخ گفتم بودجه مجموعه آزادی دست من نیست و تمام حساب‌های مجموعه متعلق به شرکت توسعه است. شما باید تخصیص اعتبار و منابع کنید. وظیفه من هشدار دادن است و باید این کار را انجام بدهم.

* نو نوار کردن ورزشگاه آزادی نیاز به 700 میلیارد تومان دارد

مدیرعامل سابق استقلال تصریح کرد: وقتی از باشگاه استقلال به مجموعه آزادی رفتم، هدفی داشتم. نیامده بودم که دست روی دست بگذارم. به آنجا رفتم تا یک مجموعه 50 ساله را با کمک وزارت ورزش بازسازی کنیم؛ مجموعه‌ای که متأسفانه در همه ابعاد فنی شرایط خوبی ندارد. بر اساس آخرین برآوردها، همین الان اگر بخواهند ورزشگاه آزادی را نو نوار کنیم، به 700 میلیارد تومان بودجه نیازمندیم. واقعاً چرا حقایق مربوط به چالش‌های آزادی را نمی‌بینیم و سانسور می‌کنیم؟ به چه قیمتی؟ جان انسان‌ها؟ باید با مردم با صداقت رفتار کنیم.

* می‌خواستم باری از دوش وزارت ورزش بردارم

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به تلاش‌های قبلی برای برکناری شما، آیا اختلاف شخصی میان شما و عاصم یوسفی وجود دارد؟» گفت: هیچ اختلاف شخصی با هیچ کسی ندارم. وقتی یک تهیه کننده صدا و سیما و بدون تحصیلات مرتبط در این حوزه، مدیرعامل بزرگترین شرکت توسعه دهنده و نگهداری اماکن در ورزش ایران می‌شود، نباید توقع توسعه جدی داشته باشیم. من دعوای شخصی ندارم؛ آمده بودم با کمک تیم فنی و مهندسی کار عمرانی کنیم و باری از روی دوش وزارت ورزش بردارم. واقعاً از کسی که تحصیلات مرتبط ندارد، چه توقعی برای پیشرفت مجموعه‌اش دارید؟

* از سجادی گله دارم؛ او به وعده‌اش عمل نکرد

مددی اظهار داشت: با افتخار اعلام می‌کنم از همان روز اول گزینه عاصم یوسفی نبودم. اصلاً عاصم یوسفی را نمی‌شناختم. قرار این بود که زیر نظر وزیر ورزش به صورت مستقل کار کنم. از سجادی گله‌مند هستم؛ در جلسه‌ای که با وزیر ورزش داشتم، او درخصوص بازسازی پیست تارتان و دیگر بخش‌ها چند دستور صادر کرد و قول داد که مجموعه آزادی را مستقل خواهد کرد، اما این فقط یک وعده بود. ما زیر نظر شرکت توسعه قرار گرفتیم و عاصم یوسفی از همان روز اول به بهانه‌های مختلف سعی در حذف من داشت و سرانجام به آرزویش رسید. 

* مسئولیت اتفاق روز یکشنبه با شخص عاصم یوسفی است

مدیر سابق مجموعه آزادی درباره اتفاقات پیش از دیدار پرسپولیس و تراکتور گفت: در یک سال حضورم در آزادی، چندین نامه مستند درخصوص مشکلات برق مجموعه آزادی نوشتم و حتی شخصاً برای آقای قشقایی، مدیرکل امنیتی استانداری تهران نامه زدم. بارها به بهاروند رئیس وقت سازمان لیگ نامه نوشتم که ورزشگاه آزادی مشکل جدی در بحث نور دارد و نمی‌توانیم بازی‌ها را زیر نور برگزار کنیم. جالب است که پیرو یکی از همین نامه‌ها، عاصم یوسفی شخصاً تعهد کرد که تمام مسئولیت و عواقب ناشی از بی‌برقی با خودش است، پس آقای یوسفی! مسئولیت همین اتفاقی که روز یکشنبه رخ داد، با شماست. شما به شورای تأمین نامه زدید و مسئولیت برگزاری بازی در زیر نور را پذیرفته‌اید. این نامه وجود دارد و می‌توانید آن را از استانداری استعلام بگیرید. حتی ایشان در نامه‌ای به سازمان لیگ مشکلات برق را متذکر شده و خطاب به بهاروند در خصوص لزوم برگزاری رقابت‌ها زیر نور طبیعی تأکید می‌کند. پس با اوصافی که برشمردم مسئولیت اتفاق روز یکشنبه با شخص عاصم یوسفی است و خودش باید پاسخگو باشد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند. بعید می‌دانم سجادی از این مسائل اطلاع داشته باشد. 

* ادبیات مدیرعامل شرکت توسعه نامناسب است

مددی گفت: عاصم یوسفی ادبیات نامناسبی دارد و از بالا به همه نگاه می‌کند. او به سبک ناخوشایندی سخن می‌گوید. بعید می‌دانم شرکت توسعه فردی با این سبک رفتار و اخلاق مثل عاصم یوسفی به خودش دیده باشد. اطلاع دارم برخی فدراسیون‌ها و بهره‌برداران از شرکت توسعه اعلام نارضایتی و گویا شکایت کرده‌اند و متأسفانه از این حیث نیز برای وزیر ورزش هزینه‌های زیادی ایجاد شده است.

* نمی‌دانم چرا سجادی اینقدر از او حمایت می‌کند؟

مددی گفت: راجع به تمام موارد مجموعه آزادی و حتی تاورهای (برج‌ها) مجموعه نامه‌نگاری کردم و گفتم که نیاز ضروری به سَندبِلاست و رنگ‌آمیزی مجدد دارد. دوره اسکوربورد ورزشگاه نیز منقضی شده و همکاران فنی مجموعه با تلاش بی‌وقفه به روز بازی می‌رسانند، وگرنه اسکوربورد کارآیی آنچنانی ندارد. تأمین منابع مورد نیاز هیچ‌گاه به موقع نبوده است. ماحصل آن نیز همین سیستم مستهلک برق است که یک سال است پیگیری می‌کنم و پیمانکار برق به تازگی انتخاب شده است. هنوز هم برنده مناقصه سکوهای ورزشگاه آزادی مشخص نشده است. فکر می‌کنم عاصم یوسفی باید پاسخگوی جامعه ورزش باشد. او فاقد سابقه روشن در ورزش کشور است و به نوعی رفتار کرده که از او ناراحت هستند. شما چوگان، ژیمناستیک، کشتی، تنیس و … را نگاه کنید و ببینید چگونه رفتار و چقدر هزینه برای وزیر ورزش ایجاد کرده است. نمی‌دانم چرا سجادی اینقدر از او حمایت می‌کند. این برایم یک سؤال بزرگ است. با شناخت حدود 15 ساله‌ای که از سجادی دارم، واقعاً تعجب می‌کنم که چرا اینقدر از عاصم یوسفی حمایت می‌کند.

* نشد که مجموعه آزادی مستقل شود

وی عنوان کرد: تمام موارد و اتفاقات را به صورت پیام برای سجادی فرستاده‌ام. حتی بارها از وزیر درخواست ملاقات کردم، اما هیچ‌گاه به من وقت و اجازه نداد که نکات مهم را به خودش بگویم. سجادی همیشه می‌گفت که با عاصم یوسفی کار کنم، نتیجه‌اش نیز همین تأخیرها در انجام کارهای مهم می‌شود. روزی که قرار شد حکم بگیرم، سجادی گفت که زیر نظر خودش کارهایی را انجام دهم. وقتی که عاصم یوسفی حکم مرا امضا کرد، به وزیر درخواست ملاقات دادم و گفتم که قرار بود زیر نظر خودش فعالیت کنم؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد و نتوانستیم مجموعه را مستقل کنیم. بی‌تردید تا زمانی که مجموعه آزادی زیر نظر شرکت توسعه است، در روی همین پاشنه می‌چرخد. منابع محدودی به آزادی تزریق می‌شود، در حالی که این مجموعه الان به صورت بالقوه هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد.

* هیچ‌کس نباید بازسازی موتورخانه پنج سالن را به نام خودش مصادره کند

مددی خاطرشان کرد: درخصوص موتورخانه پنج سالن باید بگویم که علیرضا دبیر مسئولیت آن را پذیرفت و این موتورخانه در حال بازسازی است و یک ریال آن هم از منابع مالی شرکت توسعه نیست، بلکه از منابع فدراسیون کشتی و شخص دبیر است. لطفاً کسی این اقدام را به نام خودش مصادره نکند. حتی در موتورخانه مرکزی که مشکلات بسیار زیادی داریم، هزینه آنچنانی نشده و فقط اخیراً یک اورهال مقطعی در یکی از چیلرها انجام شده است. باید حتماً دو دستگاه چیلر برای موتورخانه مرکزی خریداری شود.

* اگر باران بیاید، 100 نقطه از سقف سالن 12 هزار نفری دوباره چکه خواهد کرد

وی درباره شرایط سالن 12 هزار نفری به تسنیم گفت: عاصم یوسفی خیلی تبلیغ کرد که سقف سالن 12 هزار نفری را به طور رایگان تعمیر کرده است. باید بگویم نه تنها این سقف، تعمیر دائمی نشده، بلکه الان بابت شرایط آن نگرانی جدی وجود دارد و اگر بارش نزولات آسمانی در تهران آغاز شود، بنا بر گزارش مسئول مربوط، بیش از 100 نقطه از سقف دوباره چکه خواهد کرد. با توجه به میزبانی رقابت‌های تکواندوی سیزم در آبان ماه، فکر می‌کنم این یک چالش بزرگ و مهم باشد. واقعیت این است که سقف سالن به صورت مقطعی مرمت شد و حالا شاهد هستیم که ماده پلی اوریا در برخی نقاط بلند شده و بعضاً از بین رفته و نیاز است که دوباره نزدیک به یک میلیارد تومان برای ترمیم مقطعی آن هزینه شود. هزینه دائمی سقف سالن آزادی نیاز به حدود 30 میلیارد بودجه دارد

* اگر سانسور می‌کردم، الان وضعیت بهتری داشتم

مددی اظهار داشت: مناقصه بازسازی سیستم برق مجموعه آزادی بیش از 28 میلیارد تومان است، اما هنوز اجرایی نشده و در مرحله تجهیز کارگاه و اقدامات اولیه است. در واقع باید پروژه‌ای اجرا شود که بگوییم کاری انجام شده است. در همین موضوع برق بارها مورد سرزنش قرار گرفتم که چرا اینقدر پیگیری می‌کنم. اگر قرار بود الان سانسور و لاپوشانی کنم، شاید وضعیت بهتری داشتم. با این هدف وارد مجموعه آزادی شدم که آنجا را بازسازی کنم. اخیراً تحقیقی انجام دادم و متوجه شدم که 10 ورزشگاه بزرگ دنیا به طور میانگین هر 25 تا 30 سال مورد بازسازی اساسی قرار می‌گیرند، در حالی که 50 سال است که برای آزادی هیچ اقدامی صورت نگرفته است. چمن ورزشگاه برای 21 سال قبل است و بخشی از سیستم‌های گرمایشی در زیر آن پوسیده‌اند و هر لحظه امکان آسیب‌های جدی به چمن وجود دارد. عمر مفید یک چمن 5 تا 7 سال است، در حالی که چمن آزادی 21 سال است که نگهداری می‌شود. در این باره نامه زدم و گفتم که به دادِ چمن برسند، اما جواب شرکت توسعه تقریباً هیچ بوده و هیچ بازخوردی از عاصم یوسفی در این باره نگرفتم.

وی تصریح کرد: گِله جدی از وزیر دارم. کاش او به من می‌گفت که مرا به کجا و پیش چه شخصیتی می‌فرستد. شما کدام مدیر را می‌شناسید، حکمی را که خودش زده است به فاصله ٤٨ ساعت باطل کند؟ پس جایگاه اخلاق اسلامی و حفظ شأن انسانی کجاست؟

* قرارداد پیمانکاران تمام شده، اما خبری از مناقصه نیست

مدیر سابق مجموعه آزادی گفت: می‌خواهم درخصوص سه قرارداد پیمانکاری مجموعه آزادی شامل فضای سبز، تأسیسات و خدمات صحبت ‌کنم. قراردادهای این سه پیمانکار در مرداد و شهریور تمام شده است. بارها نامه‌نگاری کردم و گفتم برای آنکه کارگران دچار مشکل نشوند، به فوریت نسبت به برگزاری مناقصه اقدام کنید، اما با گذشت بیش از یک ماه اقدامی برای برگزاری مناقصه این سه پیمانکار انجام نشده و این خطر وجود دارد که شاهد اعتصاب احتمالی در بحث نیروی انسانی باشیم. با توجه به اینکه اختیار با شرکت توسعه است، فقط باید نامه بزنیم و درخواست کنیم مناقصه‌ها را برگزار کنند، اما نمی‌دانم چرا کارها در شرکت توسعه تا این اندازه کُند انجام می‌شود و چرا به هشدارهای ما توجهی نمی‌کنند؟

* گزارش اتفاقات برق را اعلام کرده‌ام

وی درباره اتفاقات رخ داده در بازی پرسپولیس و تراکتور عنوان کرد: در روز بازی‌ها، همه موارد را براساس شیوه‌ها و دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، انجام می‌دهیم. بر همین اساس روز یکشنبه دو بار از معاون فنی و مهندسی مجموعه درخصوص مانور برق سؤال کردم که هر دو بار گفتند این مانور انجام شده و هیچ نگرانی وجود ندارد. به هر حال با توجه به مشکلی که وجود داشت، اقداماتی صورت گرفت و سیستم نور ورزشگاه به برق شهری متصل شد تا پروژکتورها روشن شوند. گزارش مربوطه را همان شب به اطلاع مراجع ذیصلاح رساندم و در روزهای آینده گزارش مکتوب را به وزارت ورزش ارسال خواهم کرد، اما از این نکته غافل نشوید که مسئولیت برق با ادله‌ای که برشمردم، با شرکت توسعه و شخص عاصم یوسفی است.

* نگران جامعه ورزش هستم

مددی گفت: برکنار کردن من، صورت مسئله است. عاصم یوسفی از همان ابتدا با من زاویه داشت و این را همه می دانستند و همیشه دنبال بهانه‌ای برای کنار گذاشتن من بود. این موضوع را به فال نیک می‌گیرم. نگران جامعه ورزش هستم. به اعتقاد بنده سجادی به عنوان وزیر ورزش و متولی آن باید با اصل مسئله برخورد کند. باید اصل مسئله که مربوط به شرکت توسعه می‌شود را حل کرد.

 

* بابت تبلیغات محیطی عاصم یوسفی جلوی بازی را گرفت؛ چرا وزیر با او برخورد نکرد؟

وی خاطرنشان کرد: در لیگ گذشته، عاصم یوسفی بابت اختلاف با سازمان لیگ بر سر تبلیغات محیطی اجازه نداد بازی آغاز شود و بازی با تأخیر زیاد آغاز شد، چرا وزیر با او برخورد نکرد؟ البته بنده هنوز هم منتظر برخورد قانونی و جدی وزیر ورزش با عاصم یوسفی هستم. اعتقاد دارم سجادی با انتخاب وی بدسلیقگی کرد و شاید با این انتخاب به جامعه ورزش کشور به نوعی بی‌احترامی شد. جنس عاصم یوسفی سنخیتی با مفهوم شرکت توسعه ندارد و احتمالاً او می‌تواند در حوزه‌های دیگری کار کند.

مددی در پایان گفت: نکات و صحبت‌های زیادی برای گفتن دارم که ترجیح می‌دهم در بازه زمانی مناسب‌تری سخن بگویم.

نظرات بینندگان