arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

تنهایی به اندازه سیگارکشیدن موجب تسریع روند پیری می شود

محققان دریافته‌اند که برخی از مسائل روان‌شناختی مانند ناامیدی، ناراحتی و تنهایی می‌تواند سن بیولوژیکی فرد را بیشتر از سیگار افزایش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: محققان دریافته‌اند که برخی از مسائل روان‌شناختی مانند ناامیدی، ناراحتی و تنهایی می‌تواند سن بیولوژیکی فرد را بیشتر از سیگار افزایش دهد.

 به نقل از مدیکال نیوز تودی، سابقه پزشکی، سبک زندگی، و ژنتیک همه نقش مهمی در سرعت پیری یک فرد دارند.

اخیراً محققان دریافته‌اند که سلامت روانی افراد نیز عاملی در تسریع روند پیری است.

پیری یک فرآیند طبیعی زندگی است که همه آن را تجربه می‌کنند.

با این حال، روند آن همیشه برای همه یکسان نیست. به عنوان مثال، تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که سیگار کشیدن، رژیم غذایی و استرس پیری بیولوژیکی را تسریع می‌کنند.

اکنون، محققان شرکت Deep Longevity Limited در هنگ‌کنگ چین، شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد سلامت روانی افراد به اندازه سلامت جسمی بر پیری تأثیر می‌گذارد.

محققان دریافتند که وقتی برخی حالات روانی با هم ترکیب شوند، می‌تواند سن بیولوژیکی فرد را بیش از سیگار کشیدن افزایش دهد.

«فدور گالکین»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «هدف اصلی این مطالعه نشان دادن این مسئله بود که مردم می‌توانند سلامت جسمی خود را با هدف قرار دادن سلامت روان خود بهبود بخشند.»

تیم تحقیق برای مطالعه تأثیر سلامت روان بر پیری، «ساعت پیری» را توسعه دادند.

ساعت پیری یک مدل آماری است که سن بیولوژیکی افراد را به جای سن تقویمی اندازه گیری می‌کند. برای انجام این کار، ساعت پیری از آزمایش خون، ژنتیک و DNA برای اندازه گیری سرعت پیری بیولوژیکی فرد استفاده می‌کند.

محققان از ساعت پیری برای اندازه گیری تأثیر عوامل سلامت جسمی و روانی بر پیری تقریباً ۱۲۰۰۰ بزرگسال چینی استفاده کردند.

سیگار کشیدن عامل فیزیکی اصلی بود.

نگرانی‌های مربوط به سلامت روان شامل افسردگی، مشکلات خواب، تنهایی، احساس ناراحتی و به ندرت امیدواری هم بود. علاوه بر این، محققان وضعیت اجتماعی یک فرد یعنی تأهل، بیوه، و یا زندگی در یک منطقه روستایی را هم در نظر گرفتند.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، محققان دریافتند همه عوامل موجود در تجزیه و تحلیل تأثیر قابل توجهی بر سرعت پیری دارند. سه تأثیر بزرگ‌تر ناشی از سیگار کشیدن (افزایش سرعت پیری ۱.۲۵ سال)، متأهل بودن (کاهش سرعت پیری ۰.۵۹ سال) و مشکلات خواب (افزایش سرعت پیری ۰.۴۴ سال) بود.

محققان همچنین دریافتند که وقتی این عوامل با هم ترکیب می‌شوند، هر هشت متغیر روان‌شناختی که در مطالعه آنها گنجانده شده‌اند، پیری فرد را تا ۱.۶۵ سال تسریع می‌کنند، نرخی بالاتر از سیگار کشیدن.

نظرات بینندگان