arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

کشف اتفاقی سوسک منقرض شده توسط یک دانشجو

یک دانشجوی زیست‌شناسی در استرالیا به طور تصادفی یک سوسک را که تصور می‌شد ۸۰ سال پیش منقرض شده است، دوباره پیدا کرد. این سوسک چوب‌خوار در پای یک درخت انجیر هندی در جزیره "لرد هاو" با اندازه ۲۲ در ۴۰ میلی‌متر دوباره یافت شده است. ماکسیم آدامز دانشجوی رشته زیست‌شناسی در دانشکده علوم زیستی دانشگاه سیدنی می‌گوید: در ۱۰ ثانیه اول فکر می‌کردم اشتباه می‌کنم. من اولین صخره را زیر این درخت عظیم الجثه بلند کردم و این سوسک را آنجا مشاهده کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک دانشجوی زیست‌شناسی در استرالیا به طور تصادفی یک سوسک را که تصور می‌شد ۸۰ سال پیش منقرض شده است، دوباره پیدا کرد.

به گزارش آی‌ای، یک سوسک کمیاب پس از بیش از ۸۰ سال که تصور می‌شد منقرض شده است، در استرالیا مجددا کشف شد. گفتنی است که این سوسک فقط در استرالیا یافت می‌شود.

این سوسک چوب‌خوار در پای یک درخت انجیر هندی در جزیره "لرد هاو" با اندازه ۲۲ در ۴۰ میلی‌متر دوباره یافت شده است.

همانطور که دانشگاه سیدنی می‌گوید، یک دانشجوی زیست‌شناسی این سوسک بزرگ، بدون بال و چوب‌خوار را که تنها در جزیره لرد هاو استرالیا یافت می‌شود و تصور می‌شد از دهه ۱۹۳۰ منقرض شده، دوباره کشف کرده است.

ماکسیم آدامز دانشجوی رشته زیست‌شناسی در دانشکده علوم زیستی دانشگاه سیدنی می‌گوید: در ۱۰ ثانیه اول فکر می‌کردم اشتباه می‌کنم. من اولین صخره را زیر این درخت عظیم الجثه بلند کردم و این سوسک را آنجا مشاهده کردم.

نیکلاس کارلایل، دانشمند دپارتمان برنامه‌ریزی و محیط زیست نیوساوث ولز(DPE) که همراه آدامز در حال کاوش بود، گفت: ما خانواده‌هایی از آنها را پیدا کردیم که همه آنها زیر همین درخت انجیر بودند.

اعتقاد بر این بود که این سوسک نادر از جزیره لرد هاو که از چوب تغذیه می‌کند با نام علمی "Panesthia lata" زمانی در سراسر این مجمع الجزایر رایج بوده است و پس از ورود موش‌ها به این جزیره در سال ۱۹۱۸ ناپدید شده است.

طی چند دهه بعد، جستجوها گروه‌های پراکنده‌ای از بستگان نزدیک این سوسک را در دو جزیره کوچک پیدا کردند. با این حال، این گروه تازه شناسایی شده از نظر ژنتیکی از آن گروه متمایز بود.

آتیکوس فلمینگ از مقامات جزیره لرد هاو درباره این کشف گفت: این خبر بسیار خوبی است، زیرا بیش از ۸۰ سال از آخرین مشاهده این نوع سوسک می‌گذرد.

وی افزود: جزیره لرد هاو مکانی بسیار دیدنی است. این جزیره قدیمی‌تر از جزایر گالاپاگوس است و ۱۶۰۰ گونه از بی‌مهرگان بومی را در خود جای داده است که نیمی از آنها در هیچ کجای دیگری در دنیا یافت نمی‌شوند.

سوسک‌ها برای حفظ محیط زیست در جزیره بسیار مهم هستند، زیرا آنها به عنوان بازیافت کنندگان حیاتی مواد مغذی عمل می‌کنند و تجزیه کننده‌ها را تسریع می‌کنند و برای گونه‌های دیگر غذا فراهم می‌کنند.

پروفسور لو رئیس آزمایشگاه اکولوژی مولکولی، تکامل و فیلوژنتیک در دانشکده علوم زیستی و محیطی دانشگاه سیدنی می‌گوید: هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. ما امیدواریم که زیستگاه، رفتار و ژنتیک آنها را مطالعه کنیم و از طریق آزمایش‌های بیشتر در جزیره درباره چگونگی زنده ماندن آنها بیشتر بیاموزیم.

شورای تحقیقات و بنیاد علوم استرالیا این مطالعه را که توسط دانشگاه سیدنی با همکاری دپارتمان برنامه‌ریزی و محیط زیست و همچنین موزه جزیره لرد هاو هدایت می‌شود، تامین می‌کنند.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان