arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱

مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری بی‌خطر است

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: مصرف بسیاری از داروهای ضد افسردگی رایج در دوران بارداری تاثیری بر وضعیت عصبی-شناختی یا رفتاری کودک در آینده ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایسنا:نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: مصرف بسیاری از داروهای ضد افسردگی رایج در دوران بارداری تاثیری بر وضعیت عصبی-شناختی یا رفتاری کودک در آینده ندارد.

گروهی از متخصصان به بررسی 145 هزار زن آمریکایی و فرزندان آنها در یک دوره 14 ساله پرداختند و مشخص شد: مادران بارداری که از داروهای ضد افسردگی رایج مصرف می‌کنند نباید در مورد تاثیرات این داروها بر رشد شناختی و رفتاری فرزند خود در آینده نگران باشند.

متخصصان اظهار داشتند: نتایج مطالعات قبلی در مورد این موضوع یافته‌های متناقضی ارائه کرده است. با توجه به جمعیت بزرگ و طراحی دقیق این مطالعه، معتقدیم که این بررسی جدید اطلاعات شفافی ارائه می‌دهد که می‌تواند به بیماران و مراقبان سلامت کمک کند تا در مورد روش‌های درمانی و دارویی دوران بارداری به درستی تصمیم‌گیری کنند.

به گفته متخصصان، مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری با بروز مشکلاتی همچن اوتیسم، اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)، اختلالات رفتاری، اختلالات یادگیری و ناتوانی‌های ذهنی ارتباطی ندارد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، "کارمین پاریانت"، استاد روانپزشکی در کالج لندن که در این مطالعه مشارکت نداشت، اظهار کرد: زنان و مراقبان سلامت اغلب در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری نگران هستند و گاهی اوقات تصمیم می گیرند که به محض تشخیص بارداری مصرف این داروها را به طور ناگهانی متوقف کنند. این درحالیست که به زنان مبتلا به افسردگی و سایر بیماری‌های روان که برای آنها داروهای ضدافسردگی تجویز می شود، باید گفت که خطر مصرف این داروها در بارداری آنطور که پیش از این تصور می‌شد، بالا نیست.

نظرات بینندگان