arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۱

رئیس اسبق موساد: احتمال دارد به سوریه حمله کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه عبری یدیعوت احرونوت گزارش داد که ارتش اسرائیل خود را برای تهدیدهای احتمالی منطقه‌ای به ویژه از سوی سوریه آماده می‌کند و تلاش دارد تا از سیر تحولات بهار عربی در خاورمیانه کمترین ضرر را ببیند. اسرائیل همچنین از دگرگونی‌های به وجود آمده در رابطه با ترکیه نیز به شدت نگران است و تلاش دارد که به نوعی از زیان‌های ناشی از این کاهش روابط بکاهد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در همین رابطه دنی یاتوم، رئیس اسبق سازمان امنیت اسرائیل، موساد، هشدار داد در صورتی که ببینیم سلاح‌ها یا مواد شیمیایی از سوریه به خاک لبنان قاچاق می‌شوند یا به دست دیگر جریان‌ها یا گروه‌های شبه نظامی در دیگر نقاط خاورمیانه می‌رسند فورا وارد جنگ خواهیم شد حتی اگر این مساله باعث شعله ور شدن یک جنگ تمام عیار در کل خاورمیانه شود.

وی که با شبکه خبری اسکای نیوز در لندن مصاحبه می‌کرد، همچنین گفت: «اسرائیل در صورتی که ببیند سوریه در حال انتقال سلاح به حزب الله یا جریان‌های دیگر در هر کجای خاورمیانه است آمادگی دارد وارد یک عملیات نظامی در مرزهای شمالی‌اش شود و فورا یک جنگ جدید را آغاز کند.»

یاتوم همچنین نگرانی خود را از این بابت که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تصمیم به انتقال عمدی سلاح‌های شیمیایی از سوریه به دیگر کشورهای منطقه به ویژه لبنان بگیرد را ابراز داشت و گفت که تلاویو به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که چنین اتفاقی بیفتد و خود را ملزم می‌داند به هر قیمتی شده حتی با انجام عملیات نظامی جلوی چنین تصمیمی را بگیرد.

به تازگی گزارش‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی مدعی شده‌اند که سوریه بزرگ‌ترین انبار مواد شیمیایی نظامی منطقه را دارد که احتمالا یکی از بزرگ‌ترین انبارهای شیمیایی جهان نیز محسوب می‌شود.

در همین رابطه منابع امنیتی فاش کردند که اسرائیل شمار درجه‌داران فعال در سازمان امنیت نظامی خود موسوم به امان را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده که هدف از آن افزایش تمرکز امنیتی و تجسسی در کشورهای ترکیه، لیبی، سودان، عربستان و مصر است. به گزارش روزنامه یدیعوت احرونوت، کارشناسان بر این باورند که با توجه به تغییر ماهیت حکومت‌های منطقه در پی انقلاب‌های مردمی و وزیدن بهار عربی و همچنین تیرگی روابط تلاویو با آنکارا، افزایش این نوع از فعالیت‌های امنیتی در خاک این کشورها باعث ایجاد مشکلات و بحران‌های تازه‌ای در منطقه شود.

این روزنامه همچنین گزارش داد که اسرائیل سرمایه‌گذاری‌های تازه‌ای را برای توسعه فضای سایبری خود انجام داده است و تلاش می‌کند تا توانایی‌های الکترونیکی و زیربنایی خود را در زمینه‌ الکترونیک و فضای سایبری به شدت تقویت کند. بنا به این گزارش توانایی سایبری اسرائیل در برابر برخی کشورهای منطقه به ویژه ایران به شدت ضعیف شده و اسرائیل احساس می‌کند که در این زمینه از این کشور عقب مانده است و در معرض هر چه بیشتر حملات سایبری ایرانی‌ها قرار گرفته است.

این در حالی است که اسرائیل طی دو سال گذشته با هم‌دستی دستگاه امنیتی ایالات متحده امریکا بارها به قصد انجام عملیات خرابکارانه عملیات سایبری علیه تاسیسات زیر بنایی ایران انجام داده است. کارشناسان بر این اعتقادند که تصمیم اسرائیل برای توسعه فضای سایبری خود در حقیقت نگرانی از انجام حملات سایبری تلافی‌جویانه از سوی ایران است. در حال حاضر دولت اسرائیل به ارتش این رژیم دستور داده است که هر آن‌چه در توان دارد به کار گیرد تا توان سایبری خود را به شدت افزایش داده و آن را در بالاترین سطح آمادگی نگه دارد.

این در حالی است که اسرائیل با بحران‌های اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و افکار عمومی به شدت به دولت این رژیم فشار می‌آورند تا از هزینه‌های نظامی‌اش بکاهد. با این وجود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که بودجه نظامی امسال این رژیم با توجه به تحولات خاورمیانه و وجود بی‌ثباتی در منطقه نزدیک به 6 درصد افزایش می‌یابد. بدین ترتیب بر بودجه نظامی اسرائیل در سال جاری میلادی در حدود 780 میلیون دلار افزوده خواهد شد.

منابع امنیتی می‌گویند که این افزایش بودجه در حقیقت بازتاب نگرانی‌های اسرائیل از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، قطعی روابط با ترکیه، نگرانی از آشتی جریان‌های اصلی فلسطینی با یکدیگر و تحولات جاری در سوریه است. 


منبع: دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
0
0
این که میخواد به همه جا حمله کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
1
0
در اينصورت بايد منتظر اين ندا باشيد :
نحن حزب الله وصل الي نهاريا
نحن حزب الله وصل الي تل آبيب
و في النهايه :نحن حزب الله وصل الي القدس
رضا کوچولو
|
UNITED KINGDOM
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
0
0
...، انگار می‌خواد بره سفر شمال!
نظرات بینندگان