arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱

طالبان: افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست

طالبان به مناسبت بیست و یکمین سالروز حمله آمریکا و ناتو به افغانستان با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست و اجازه سوءاستفاده از خاک آن علیه هیچ کشوری داده نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: طالبان به مناسبت بیست و یکمین سالروز حمله آمریکا و ناتو به افغانستان با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست و اجازه سوءاستفاده از خاک آن علیه هیچ کشوری داده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، طالبان به مناسبت بیست‌ویکمین سالروز حمله آمریکا و ناتو به افغانستان بیانیه صادر کرد.در این بیانه که از سوی « ذبیح‌الله مجاهد » سخنگوی طالبان منتشر شده، آمده است: «بیست و یک سال پیش، در همین روز (۷ اکتبر ) دولت آمریکا بدون هیچ مجوز و دلیل منطقی، افغانستان را مورد تهاجم نظامی قرار داد. در نتیجۀ این یورش ظالمانه، مردم مظلوم و بیچارۀ ما از یک نظام مشروع و پذیرفته شده محروم و با تکالیف سنگین، شهادت‌ها، زخم‌ها و مهاجرت‌ها مواجه شدند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: « با گذشت بیست سال، ملت دلیر افغانستان در اثر تلاش‌ها و مبارزۀ جهادی شان توانستند اشغال را پایان دهند و آزادی شان را دوباره به دست بیاورند. امروز در حالی از بیست و یکمین سالروز تهاجم آمریکایی یادآوری می کنیم که کشور ما از حضور نیروهای اشغالگر خارجی تصفیه شده و مردم ما زیر چتر نظام خالص اسلامی، زندگی مطمئن و سربلند دارند. »

طالبان در ادامه این بیانیه مجددا تأکید کرد که افغانستان برای هیچ کشوری تهدید نیست و هیچ اجازه ای داده نمی شود که از خاک ما علیه کشوری سوء استفاده صورت گیرد و از سایر کشورها نیز می‌خواهیم که عملیات خصمانه در برابر افغانستان را متوقف کنند و در برابر امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی ما موانعی ایجاد نکنند.

در این بیانیه ای همچنین خاطر نشان شده است مسئولان، کارکنان و تمام مجاهدین طالبان باید نصرت و کمک پروردگار در دوران جهاد را فراموش نکنند و بر ملت مظلوم خود شفقت و ترحم داشته باشند.

در پایان این بیانیه نوشته شده ملت باید برای نجات از تجاوز بزرگ و اشغال، سپاسگزار باشند و از استقلال، نظام اسلامی و امنیت موجود قدردانی نموده و دوشادوش نظام و طالبان قرار بگیرند.

«دبیح‌الله مجاهد» در مراسمی به همین مناسبت طی سخنانی گفت که اتحاد مردم، افغانستان را از اشغال آزاد کرد.

وی بار دیگر تصریح کرد اشغال‌گران از روی جهالت به افغانستان تجاوز کردند و روزی سیاه را در تاریخ افغانستان رقم زدند، اما طالبان این روز سیاه را به روز روشن تبدیل کرد.

وی تاکید کرد هر آنچه باعث از بین‌ رفتن اتحاد مردم شود از آن جلوگیری خواهند کرد.

در همین حال «شیخ محمد خالد حنفی» سرپرست وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر در این مراسم گفت که ما باید با وجود مخالفت‌ها حوصله خود را ازدست نداده و به اهداف خود اولویت دهیم.

وی تأکید کرد: «ما باید متوجه شریعت باشیم، از افراط و تفریط پرهیز کنیم. به جای برخورد بد با مردم سهولت و به جای نفرت، بشارت دهیم. از ظلم دوری کرده و عدل پیشه کنیم تا احتیاجات مردم رفع شود.»

از سوی دیگر « فاروق اعظم» مشاور وزارت انرژی و آب در این مراسم گفت آمریکا در افغانستان چنان شکست خورد که تصورش را هم نمی‌کرد و آمریکا با این شکستش ضربه بزرگ فکری خورده است.

روز جمعه هفتم اکتبر برابر با بیست و یکمین سالروز، حمله نظامی امریکا به افغانستان بود. بیست و یک سال قبل، رئیس جمهور وقت آمریکا، بعد از وقوع رویداد یازدهم سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم، دستور حمله نظامی به افغانستان را صادر کرد.

باوجود این منابع آگاه معتقدند آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان اهداف منطقه‌ای خود را دنبال می‌کرد.

نظرات بینندگان