arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۱

بازیگر زن برنده اسکار در ۹۵ سالگی درگذشت/ تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سلست هولم بازیگر فیلم‌های «قرارداد شرافتمندانه» و «همه چیز درباره ایو» روز یکشنبه در نیویورک درگذشت.

هولم حدود دو هفته پیش در پی وقوع آتش‌سوزی در آپارتمان محل سکونتش در سنترال پارک وست که در واحد متعلق به رابرت دنیرو بازیگر آمریکایی روی داد، به دلیل از دست دادن آب بدن در بیمارستان بستری شد.
 

او روز جمعه از همسرش فرانک بازیل که خواننده اپرا است خواست او را به خانه بگرداند. هولم روزهای آخر عمر خود را در کنار همسر، اقوام و دوستانش گذراند. او هنگام مرگ 95 ساله بود.
 

این بازیگر چشم‌آبی برای بازی در فیلم «قرارداد شرافتمندانه» (1947) در نقش یک دبیر سرویس مد که با روزنامه‌نگاری با بازی گرگوری پک آشنا می‌شود، برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. تست بازیگری او برای «قرارداد شرافتمندانه» به قدری قوی بود که الیا کازان کارگردان از آن در فیلم استفاده کرد. این فیلم نامزد هشت جایزه اسکار و برنده سه جایزه شد.

هولم که تحت قرارداد استودیو فاکس برای بازی در «همه چیز درباره ایو» (1950) به نقش کارن بهترین دوست مارگو ستاره پا‌به‌سن‌گذاشته (بت دیویس) که ایو (آن بکستر) را به او معرفی می‌کند، همین طور بازی در نقش یک راهبه در فیلم «به اصطبل بیا» (1949)، دو بار دیگر بخت دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را داشت.


سلست هولم در کنار گرگوری پک و جان گارفیلد در صحنه‌ای از فیلم «قرارداد شرافتمندانه»


هولم متولد سال 1917 در نیویورک و تنها فرزند پدر و مادرش بود. او 10 سال آموزش باله دید. هولم سال 1939 در برادوی در نمایش «دوران زندگی تو» ویلیام سارویان در نقش مری ال. ظاهر شد.
 

او در 1943 در اولین اجرای صحنه‌ای موزیکال «اوکلاهما!» اثر ریچارد راجرز و اسکار همرستین نقش شخصیت آدو آنی کارنز را بازی کرد. (در فیلم سینمایی که سال 1955 از روی این نمایشنامه ساخته شد، گلوریا گراهام این نقش را ایفا کرد.)  
 

هولم فوریه 2012 به هالیوود ریپورتر گفت وقتی برای اولین بار در 1936 به عنوان یک بازیگر نوجوان برادوی به غرب آمریکا آمد، در مالهالند به خود گفت، «یعنی ممکن است روزی در هالیوود باشم؟» 10 سال بعد او با فاکس قرارداد بست.
 

یک‌بار دنی کی بازیگر معروف موقع نهار از هولم پرسید، «یک بازیگر نیویورکی مثل تو اینجا چه می‌کند؟». او پاسخ داد: «می‌خواهم در فیلم‌های متفاوت بازی کنم.» کی از این حرف آن‌قدر خندید که یادش رفت صورت حساب را بپردازد.
         

«حفره مار»‌(1948)، «The Tender Trap» تولید سال 1955، «جامعه اعیان» (1956) و «از هملت متنفرم» (1991) از دیگر فیلم‌های مطرح هولم هستند. او دو فیلم «بدهی‌های دانشکده» و «من را دیوانه می‌کند» که هنوز اکران نشده‌اند، نقش‌آفرینی کرد.


از چپ به راست، سلست هولم، بت دیویس و هیو مارلو در فیلم «همه چیز درباره ایو»

 

هولم در سریال‌هایی چون «Loving» که در 1987 یک نامزدی جایزه امی روزانه برایش به همراه داشت، «کریستین کرانول» و «سرزمین موعود» هم بازی کرده است.
 

هولم برای انجام امور خیره هم شهرت داشت و زمانی همزمان عضو هیئت مدیره 9 سازمان خیریه بود. رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا در 1982 او را به مدت شش سال به عنوان رئیس شورای ملی هنر منصوب کرد.
 

او در سال‌های آخر زندگی در پی درگیری حقوقی با دو پسرش بخش زیادی از پس‌انداز خود را از دست داد و به پول صندوق امنیت اجتماعی متکی بود. هولم و پسرانش دیگر با هم حرف نزدند.
 

هولم پنج بار ازدواج کرد، از جمله با رالف نلسن کارگردان و رابرت وسلی ادی بازیگر که در 1996 درگذشت.
 

هالیوود ریپورتر / 15 ژوئیه / ترجمه: علی افتخاری/ خبرآنلاین

نظرات بینندگان