arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۱

نامه انتقادي رهبران يهودي آمريکا به نتانياهو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ده ها نفر از چهره های یهودی آمریکا در نامه ای طرح رژیم صهیونیستی برای مشروع جلوه دادن سیاست شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن را نگران کننده خواندند.

به گزارش واحد مرکزی خبر چهل نفر از یهودیان آمریکا در این نامه که به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نوشته شد، ابراز داشتند:« گزارش کمیته لوی( کمیته ای به ریاست ادموند لوی از وکلای معروف و قاضی دادگاه عالی اسرائیل، که ماموریت یافته است تا شهرک سازی در کرانه باختری را بر اساس برخی قوانین توجیه کند) خطری برای طرح تشکیل دو کشور مستقل و به خطر افتادن جایگاه اسرائیل در مجامع بین المللی است».

به گزارش خبرگزاری آلمان از تل آویو، در این نامه تصریح شد : « از نگاه ما که به امنیت اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک و امکانات اجتماعی و رفاهی مورد نیاز در آن اهمیت می دهیم نتیجه ای که کمیته لوی اخیرا به آن دست یافته به شدت نگران کننده است و علت نگرانی نیز این است که موافقت با چنین گزارشی می تواند خطری برای طرح تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم و همچنین خطری برای جایگاه اسرائیل در سازمان های بین المللی باشد».

در این نامه آمده است:‌« تضمین آینده اسرائیل به عنوان دولت یهود و دموکراتیک در داشتن رهبران دموکراتیک و سیاستمدار است نه پرداختن به مانورهای حقوقی».

این نامه می افزاید:‌« از اینکه رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان از بازگشت به میز مذاکرات امتناع می کنند ابراز تاسف می کنیم اما آنچه این ابراز تاسف را تقویت می کند این است که گزارش کمیته لوی نتواند مواضع اسرائیل در درگیری با طرف فلسطینی را تقویت کند و تنها سبب تقویت مواضع آنانی شود که در پی مشروعیت دادن به موجودیت اسرائیل هستند در شرایطی که در شرایط کنونی بیش از هر چیز نیازمند تقویت جایگاه اسرائیل در مجامع بین المللی هستیم».

در نامه چهل شخصیت یهودی آمریکا به این نکته اشاره شد که حمایت اسرائیل از طرح تشکیل دو کشور مستقل سبب تقویت جایگاه بین المللی تل آویو می شود.

گزارش هفته گذشته کمیته لوی که برای یافتن جایگاه حقوقی نیازمند موافقت دادستان کل اسرائیل است، به این نکته اشاره دارد که بر اساس تعریف های بین المللی از اشغال نظامی، این تعریف شامل حال اسرائیل نمی شود در نتیجه شهرک های یهودی کرانه باختری رود اردن شهرک های قانونی به شمار می آیند.
 
نظرات بینندگان