arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۱ مهر ۱۳۷۸: مهاجرانی گفت به خاتمی پیشنهاد استعفا داده، ولی او نپذیرفته

شب، آقایان [محسن]نوربخش، [عطاءالله]مهاجرانی، [محمدعلی]نجفی و [اسحاق]جهانگیری، برای مسأله محاکمه آقای عبدالله نوری و مشکل آقای مهاجرانی‌آمدند. گفتم، رهبری از هر دو نفر ناراضی‌اند و آمادگی دخالت ندارند. آقای مهاجرانی گفت، به آقای خاتمی پیشنهاد استعفا داده، ولی ایشان نپذیرفته است. گفتم، عکس این را به من گفتند و اظهار اطمینان‌ کردند که آقای خاتمی به شما پیشنهاد استعفا داده و شما نپذیرفته‌اید و گفته‌اید، اگر رهبری بگوید استعفا می‌دهم. گفت، گزارش نادرست به رهبری داده‌اند و حدس زدند که آقای خاتمی گفته‌اند. گفتم، بعید است ایشان خلاف بگویند؛ لابد دیگران گفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۸، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۷ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

سرویس تاریخ «انتخاب»: خاطرات مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۷۸ به شرح زیر است:

[آقای‌کنستانتین استفانوپولوس]، رییس‌جمهور یونان به ملاقات آمد. صحبت‌ها دربارة توسعه همکاری و سوابق فرهنگی دو کشور و مشکلات بالکان و مشکلات قبرس و نیز روابط تیرة یونان و ترکیه بود. تحت تأثیر زیبایی کاخ مرمر قرار گرفته بودند؛ مثل اکثر میهمانان دیگر و در زیرگنبد، به تصویر تخت‌جمشید که رسیدیم، گفتم این بنا را اسکندر مقدونی ویران کرده و یونان به ایران بدهکار است. پیرمردی همراهش بود که فارسی می‌دانست؛ به زبان فارسی گفت، قبل از آن، خشایار، شاه ایران، کاخ آکروپولیس را در یونان خراب کرده بود و اسکندر انتقام گرفت.

به اندازه ما، با آثار و افکار سُقراط و افلاطون و ارسطو آشنا نیستند و گفت، ما می‌گوییم اول زندگی، بعد فلسفه و من گفتم، زندگی باید براساس فلسفه درستی باشد. از دولت ترکیه خیلی انتقاد داشت. من‌گفتم، تعجب از ناتو است که می‌خواهد در همه جا دخالت کند و نمی‌تواند مشکل دو عضو خود [ترکیه و یونان]را برطرف کند؛ جوابی نداشت. قبل از ملاقات، آقای [مرتضی]سرمدی، [معاون اروپا، آمریکا و کشور‌های مشترک المنافع وزارت امورخارجه]آمد و در مورد میهمانان یونانی‌گزارش داد.

آقای شهسواری آمد. گله کرد که بیکار است و خبر داد که تبرئه شده است و از صحبت‌های من در صداوسیما در مورد تحقیقات قدردانی کرد. عصر مصاحبه‌ای در مورد اهداف و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی داشتم. یاسر آمد. گزارش سفر به فرانسه را داد و طرح تبلیغ برای کتاب خاطرات [۱۳۶۰]عبور از بحران را نشان داد.

شب، آقایان [محسن]نوربخش، [عطاءالله]مهاجرانی، [محمدعلی]نجفی و [اسحاق]جهانگیری، برای مسأله محاکمه آقای عبدالله نوری و مشکل آقای مهاجرانی‌آمدند. گفتم، رهبری از هر دو نفر ناراضی‌اند و آمادگی دخالت ندارند. آقای مهاجرانی گفت، به آقای خاتمی پیشنهاد استعفا داده، ولی ایشان نپذیرفته است. گفتم، عکس این را به من گفتند و اظهار اطمینان‌کردند که آقای خاتمی به شما پیشنهاد استعفا داده و شما نپذیرفته‌اید و گفته‌اید، اگر رهبری بگوید استعفا می‌دهم. گفت، گزارش نادرست به رهبری داده‌اند و حدس زدند که آقای خاتمی گفته‌اند. گفتم، بعید است ایشان خلاف بگویند؛ لابد دیگران گفته‌اند.

در رسانه‌های داخلی و خارجی، مسأله مهم، کودتای پاکستان است و محاکمه آقای [عبدالله]نوری، [مدیر روزنامه خرداد]. سران دولت پاکستان توقیف شده‌اند و ارتش قدرت را به دست گرفته و بسیاری ازکشورها، اظهار نگرانی‌کرده‌اند.

نظرات بینندگان