arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۹۸۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۱

ولایتی: عنان از رویکر معارضین سوری ناراحت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل با بیان اینكه كوفی عنان به اهمیت نقش ایران واقف است، گفت: آقای عنان در اظهاراتش تاكید دارد كه بدون حضور ایران در گردهمایی های بین المللی و منطقه ای امكان دستیابی به یك راه حل برای مشكلات سوریه وجود ندارد.

علی اكبر ولایتی افزود: عنان به ایران سفر كرد تا نتیجه فعالیت های خود را به مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران گزارش دهد و نظرات آنها را بشنود.
گزيه سخنان وي از اين قرار است:

غربی ها بهانه جویی می كنند. آنها دلسوز دموكراسی نیستند، اگر بودند چرا با برخی كشورهای مرتجع منطقه كه علیه سوریه اقدام و به آنجا اسلحه صادر می كنند و بویی نیز از دموكراسی نبرده اند، كاری ندارند؟

بشار اسد در جهت اصلاحات داخل كشورش گام هایی برداشته است. وی قانون اساسی را اصلاح، حكومت را از تك حزبی به چند حزبی تبدیل و انتخابات مجلس برگزار كرد. كوفی عنان درخواست آتش بس به طرفین داده بود، دولت سوریه این درخواست را اجرا كرد اما معارضین دولت به اقدامات بی هنجاری و تیراندازی علیه مردم بی گناه و تاسیسات مختلف در سوریه ادامه دادند و عملا جامعه سوریه را به آشوب كشاندند. كوفی عنان از این موضوع ناراحت است. آمریكا، برخی از كشورهای مرتجع عربی، رژیم صهیونیستی و برخی از كشورهای منطقه كه خواب هایی را برای سوریه دیده اند، به دنبال از بین بردن حكومت سوریه و ایجاد هرج و مرج در این كشور هستند تا هر كسی بتواند در آنجا دخالت كرده و جبهه مقاومت در برابر صهیونیست ها را دچار اشكال كند.

برخی اعضای 1+5 مثل روسیه و چین منصفانه تر حركت می كنند، اما بقیه اعضا به دنبال مقاصد دیگری هستند و مذاكرات 1+5 را بهانه كرده اند. اگر آنها مایل به حل مساله بودند جمهوری اسلامی ایران راه حل را در چارچوب قوانین بین المللی ارایه كرد.

تحریم ها موجب بروز سختی هایی می شود. اما طی سالهای پس از انقلاب، هیچ زمانی نبوده كه كشورمان با تحریم نسبی كم یا زیاد مواجه نباشد، حتی در مقطعی هم جنگ داشتیم و هم تحت تحریم های بسیار سخت بودیم. با این وجود مردم ما ترجیح دادند كه از استقلال و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع كنند.

دور زدن این تحریم ها كاری غیرممكن نیست. همانطور كه بسیاری از رسانه های غربی نیز به این موضوع اذعان دارند كه ایران عادت دارد تحریم را تحمل و سریعتر آن را دور بزند. اميدوارم به جایی برسیم كه تحریم نداشته باشیم اما اگر تحریم هم شدیم میزان هزینه ها و مشكلات ما كم باشد، همانگونه كه امروز است. امروز مقاومت ما در برابر تحریم ها بسیار است، بسیاری از كالاهایی كه در گذشته وارد می كردیم امروز در كشور تولید می شود كه این موضوع از بركات پنهانی این تحریم ها است. استمرار این مقاومت به جای اینكه ما را خسته كند آنها را خسته خواهد كرد.


منبع: خبرگزاری ایرنا
نظرات بینندگان