arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱

افرادی که شتاب تحول دیجیتال در سازمان را کند می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افرادی که شتاب تحول دیجیتال در سازمان را کند می کنند

همواره در مسیر تحول سه گروه از کارمندان تمایل دارند شتاب تحول را کند کنند. افراد مسن تر، افراد متکی به ساختارهای منظم و از پیش تعیین شده و افراد درون گرا. شرکت ها نباید این سه گروه را نادیده بگیرند، چرا که در غیر این صورت با وضعیتی غیرقابل کنترل روبرو خواهند شد.

در بسیاری از مواقع تعداد کمی از کارمندان و حتی مدیران ارشد در پاسخ به تغییراتی که برای سازمان تعریف می شود، واکنشی مستقیم از خود بروز می دهند. در موارد زیادی آن ها احساسات خود را مخفی می کنند اما در عوض با اعمال خود آرام اما با قدرت صحبت می کنند، به درخواست ها با بی حوصلگی پاسخ می دهند، مشارکت در امور جدید را نادیده می گیرند و در نهایت از فعالیت های دیجیتال فاصله می گیرند.

هر یک از این رفتارها ممکن است به تنهایی خوش خیم به نظر برسد. اما در مجموع در تعداد زیادی از کارکنان می تواند زمینه شکست تحولات دیجیتالی را فراهم کند. بنابراین شناسایی این افراد و مهمتر از آن رویکردی که در مواجهه با این کارمندان در لحظه تحول‌آفرین سازمان چه باید باشد موضوعاتی است که در این گزارش به آن می پردازیم.

افراد مانع تحول دیجیتالی در سازمان

دسته اول: مسن ترها

اولین و شاید بزرگترین گروه مانع را کارمندان مسن تر تشکیل می دهند. یکی از دلایل اهمیت بالای این گروه بخش بزرگی از نیروی کاری است که به زودی پا به این سن می گذارند.

از یک سو سازمان ها اغلب توانایی کارمندان مسن‌تر را برای مشارکت در تلاش‌های دیجیتال نادیده می‌گیرند. چون معتقدان این افراد لجباز هستند، اهمیتی ندارند و با این فناوری بزرگ نشده اند و هرگز به آن نخواهند رسید. از سوی دیگر این کارمندان نیز خودشان احساس می‌کنند که بازی داده نمی شوند و با خود می گویند که نیازی ندارم که بخشی از دیجیتال باشم. این فقط یک تحول ساختگی دیگر است. من چیزی برای کمک در اینجا ندارم.

اما با توجه به تعداد زیاد نیروی کار مسن و دانش و تجربه ارزشمندی که این افراد در طول سال ها در صنایع کسب کرده اند و نیز با توجه به اینکه بسیاری از آن ها امروز در موقعیت های کاری رتبه بالا در شرکت ها مشغول به کارند و دیگر کارمندان تازه وارد و تازه کار نیستند، مشارکت دادن آن ها در سیر تحول دیجیتال ضروری و ارزشمند خواهد بود.

دسته دوم: ساختارمندها

روش‌های جدید و چابک که به‌عنوان هسته اصلی سفر دیجیتالی معرفی می شوند، باعث می‌شود بسیاری از کارمندانی که روش‌های ساختاریافته‌تری برای کار را ترجیح می‌دهند، دچار سردرگمی شوند.

در حالی که مدیران تحول دیجیتال محیط های بدون ساختار را ترجیح می دهند، طبق داده های روان سنجی این مدیران برای مدیریت تیم هایی که اغلب از افرادی تشکیل شده اند که ترجیح زیادی برای ساختار دارند به چالش کشیده می شوند. وقتی از کارمندانی که روش‌های ساختاریافته عملکرد را ترجیح می‌دهند، خواسته می‌شود در یک محیط دیجیتالی جدید کار کنند، ممکن است احساس کنند هر چیزی که به آنها اجازه می‌دهد عملکرد خوبی داشته باشند از بین رفته است: یک زنجیره فرمان روشن، یک شرح شغل بسیار مدون و فرآیندهای مرحله به مرحله با شروع و پایان کاملاً مشخص.

افرادی که به روش های قدیمی انجام فرآیندها خو گرفته اند، در زمان های تحول آفرین ممکن است دچار احساسات اضطراب آور شوند چرا که احساس می‌کنند که مهارت اصلی آنها در حال بی‌ارزش شدن است.

ذکر یک نکته تا اینجا نیز ضروری است که کارمندان مسن‌تر و آن دسته از کارمندانی که ساختارهای منظم و از پیش تعیین شده را ترجیح می دهند، لزوما افراد یکسانی نیستند.

دسته سوم: درون گراها

گروه سومی که اغلب در سفر دیجیتال مانع به شمار می آیند، درون گراها هستند. این افراد اغلب به دلیل ماهیت رفتاری که دارند به راحتی نادیده گرفته می شوند. از طرفی چون بسیاری از افراد درونگرا در بخش های فنی شرکت ها مشغول به کارند، ناخودآگاه این تفسیر در مورد آن ها اتفاق می افتد که آن ها مانعی در سفر دیجیتال نیستند. در حالی که چون تحولات دیجیتال در یک سازمان نیازمند حضور در جلسات بحث و گفتگوی زیاد برای رسیدن به نقاط شفاف و یکسان از فرآیندهاست، برای یک درونگرا، این حضور و مشارکت تا اندازه زیادی آزاردهنده و ناخوشایند است. بنابراین این دسته از افراد هم در طرح تحول دیجیتال مساله محسوب می شوند.

جذب همه افراد

با توجه به اینکه احتمال داشتن نیروی کاری که همزمان که بسیار جوان است، تمایلی به استفاده از ساختار نداشته باشد و به شدت برون گرا باشد، بسیار کم است. بنابراین، شرکت ها بهترین کاری که می توانند انجام دهند این است که همه گروه ها را در طرح تحول دیجیتال خود درگیر کنند. بدین منظور راهکارهایی وجود دارد که مخصوصا اپراتورهای ارتباطی نظیر همراه اول که پرچمدار توسعه تکنولوژی های روز دنیا نظیر ۵G و درصدد دیجیتالی سازی ایران هستند، باید نسبت به این موارد آگاه باشند و برنامه های خود را با کمترین هزینه پیش ببرند لذا در گزارشی دیگر به این موضوع می پردازیم.

نظرات بینندگان