arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱

ماهیت کمیسیون ماده 99 و کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماهیت کمیسیون ماده 99 و کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

برای توضیح وظایف کمیسیون ماده 99، لازم به ذکر است که برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم مصوب شهرها وهمچنین نحوه رسیدگی به موارد تخلف، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداری ها به عنوان وکیل کمیسیون ماده 99 تشکیل شده است. کمیسیون حسب نسبت به صدور رأی تخریب بنا یا جریمه ای معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده اقدام خواهد نمود. مراجع ذیربط موظفند برای ساختمان هایی که طبق مقررات و نظر کمیسیون ماده 99 برای آن ها جریمه تعیین و پرداخت گردیده در صورت درخواست صاحبان آن ها برابر مقررات،  گواهی پایان کار صادر نمایند و اما کمیسیون ماده 100، صلاحیت کمیسیون ماده 100 رسیدگی به تخلف های دورن حریم شهر از جمله تخلفات ساختمانی بوده و همچنین نسبت به کاربری تجاری در مناطق غیر تجاری نیز رسیدگی می کند. به طور کلی  کشف تخلف به عهده شهرداری می باشد و بررسی تخلف و اظهار نظر در خصوص آن،  به عهده کمیسیون ماده 100 می باشد.

منظور از تخلفات ساختمانی چیست؟

در تخلفات ساختمانی، احداث ساختمان یا بدون مجوز انجام می‌گیرد و یا از آنچه در مجوز تعیین شده، تخطی صورت می‌گیرد، اما به طور دقیق‌تر می‌توان به برخی از این تخلفات اشاره کرد:

احداث بنا بدون پروانه

احداث طبقه (طبقات) بیشتر از تعداد تعیین‌شده در پروانه

تجاوز به معابر شهری

رعایت نکردن ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در ساختمان و عدم استحکام و مقاومت بنا

تخلف مهندس ناظر ساختمان

عدم احداث پارکینگ یا احداث پارکینگ فاقد کاربری

تغییر نوع کاربری بنا (مثلا تغییر کاربری مسکونی به تجاری)

احداث بنا در مناطق ممنوعه

ساختن بنا بیشتر از سطح اشغال مجاز

احداث اعیان (بنا) بیشتر از مساحت تعیین‌شده در پروانه

اعضای کمیسیون ماده 99 و 100 شهرداری چه کسانی هستند؟

اعضای کمیسیون ماده صد شامل: نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضاء انجمن ( شورای اسلامی ) شهر به انتخاب انجمن شورا می باشد و اعضای کمیسیون ماده 99 مرکب از:  نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداری ها  می باشد.

مرجع صالح جهت شکایت از آرای کمیسیون ماده 99 و 100 شهرداری کجاست؟

مرجع صالح در خصوص اعتراض به رأی کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری ، کمیسیون تجدیدنظر ماده 100 بوده و نمیتوان به آرای غیرقطعی کمیسیون بدوی ماده 100 در دیوان عدالت اداری اعتراض نمود. آرای قطعیت یافته در کمیسیون تجدیدنظر ماده  100،  قابل شکایت در دیوان عدالت اداری هستند. در خصوص آرای صادره از کمیسیون ماده 99 اصولا آرای صادره از کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری، مطابق با قانون، قطعی می باشد اما در دیوان عدالت اداری امکان اعتراض به رای کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری وجود دارد.

جریمه کمیسیون ماده 100 بر تراکم اضافه چیست؟

تراکم چه مفهومی دارد؟  در واقع تراکم، بیان کننده تعداد ساختمان ها و انسان هایی است که باید در یک فضای مشخص زندگی کنند و این که چه اندازه ای از فضای موجود شهری را می توانند در اختیار خود بگیرند! چنانچه بر خلاف  تراکم قانونی اقدام به ساخت و ساز شود، نتیجه اش زیستن تعداد بسیار زیادی از مردم در یک فضای کوچک است و طبیعتاً مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. مهمترین این مشکلات شلوغی و ازدحامی که منجر به سلب آرامش مردم می شود،  می باشد. بنابراین اگر مالکی، ملک خود را بر خلاف حد و حدود تعیین شده در پروانه بسازد، با توجه به شرایط مقرر قانونی، به تخریب اضافه تراکم و یا جریمه نقدی آن محکوم خواهد شد. ‏

تراکم اضافه یا اضافه بنا یکی از انواع تخلّف های ساختمانی است که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به آن رسیدگی می شود و در نهایت یا منجر به تخریب می شود یا منجر به پرداخت جریمه می گردد. با توجه به اهمیّت و پیچیدگی پرونده های تخلّف تراکم اضافه و همچنین ابهامات موجود در ماده ۱۰۰، حتما از مشاوره وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری بهره مند شوید که شما را با تمام جزئیات این تخلّف آشنا کند.

مزایای اخذ وکیل در پرونده های کمیسیون ماده 99و کمیسیون ماده 100 شهرداری

شما می توانید برای طرح دعوی اعتراض و شکایت به رای کمیسیون ماده 99 و کمیسیون ماده 100 در مرحله دیوان عدالت اداری با وکلای متخصص گروه وکلای دیوان مشاوره نمایید. آنها با داشتن آگاهی و تجربه کافی می توانند بهترین راهنمایی را برای شما به ارمغان بیاورند. ممکن است شما بدون آگاهی و دانش کافی اقدام به تنظیم لایحه یا دادخواست در خصوص پرونده خود نمایید و نتوانید دلایل قانونی را به درستی شرح دهید و با از دست دادن فرصت طلایی اعتراض به رای صادره ، نتوانید به درستی از حقوق خود دفاع نمایید. همه ما می دانیم باید در هر موردی به متخصص آن مراجعه کرد و از کمک آنها بهره برد.

 

 

نظرات بینندگان