arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱

کشف تونلی که شاید به «کلئوپاترا» برسد

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر از کشف شگفت‌انگیز یک تونل حفاری‌شده در زیر معبد «تاپوزیریس»، واقع در غرب اسکندریه خبر داد. این تونل بزرگ تا بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ متر ادامه دارد. محل کشف این تونل برای کشف مقبره گمشده ملکه «کلئوپاترا» توسط باستان‌شناسان مورد بررسی قرار گرفته بود. گروه باستان‌شناسی مصری ـ دومینیکی در عمق ۱۳متری زمین این تونل را کشف کرده‌اند. کاوشگران حین بررسی این تونل با چندین ظرف سرامیکی و یک تکه سنگ‌ِآهک مواجه شده‌اند. دو مجسمه به شکل سر انسان که با استفاده از مرمر سفید ساخته شده است نیز در نزدیکی معبد کشف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باستان‌شناسان تونل باستانی را زیر معبدی در مصر کشف کرده‌اند که احتمال دارد کاوشگران را به «کلئوپاترا» برساند.

به گزارش انشنت اوریجینز، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر از کشف شگفت‌انگیز یک تونل حفاری‌شده در زیر معبد «تاپوزیریس»، واقع در غرب اسکندریه خبر داد. این تونل بزرگ تا بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ متر ادامه دارد.

محل کشف این تونل برای کشف مقبره گمشده ملکه «کلئوپاترا» ‌ توسط باستان‌شناسان مورد بررسی قرار گرفته بود. گروه باستان‌شناسی مصری ـ دومینیکی در عمق ۱۳متری زمین این تونل را کشف کرده‌اند.

کشف تونلی که شاید به «کلئوپاترا» برسد

کاوشگران حین بررسی این تونل با چندین ظرف سرامیکی و یک تکه سنگ‌ِآهک مواجه شده‌اند. دو مجسمه به شکل سر انسان که با استفاده از مرمر سفید ساخته شده است نیز در نزدیکی معبد کشف شد. قدمت یکی از این مجسمه‌ها به دودمان بطلمیوس می‌رسد.

کشف تونلی که شاید به «کلئوپاترا» برسد

بخش‌هایی از این تونل درحالی کشف شد که در آب غرق شده بود. غرق شدن بخش‌هایی از تونل این فرضیه که پایه‌های معبد «تاپوزیریس» نیز زیر آب رفته است را پررنگ می‌کند. دست‌کم ۲۳ زلزله در فاصله بین ۳۲۰ تا ۱۳۰۳ میلادی در نواحی ساحلی مصر رخ داده است که با در نظر گرفتن این مسأله می‌توان فروریختن و غرق‌شدن بخش‌هایی از معبد را توجیه کرد.

معماری این تونل که در مصر کشف شده است، ‌ یادآور تونل باشکوه «اوپالینوس» در جزیره یونانی «ساموس» است.

در ۱۴سال اخیر، ‌ دکتر «کاترین مارتینز» سرپرستی کاوش‌های باستان‌شناسی در معبد «تاپوزیریس» ‌ را بر عهده داشته است. اکتشافاتی که در این مدت انجام شده او را بیش از پیش مطمئن کرده که به کشف مقبره «کلئوپاترا» ‌ نزدیک شده است. به گفته «مارتینز»، در این مدت سردیس زیبایی از «کلئوپاترا» ‌ به همراه ۲۲ سکه منقش به تصویر او کشف شده است.

در پشت معبد نیز گورستانی کشف شده است که در آن مومیایی‌ها درحالی دفن شده‌اند که سرشان به سمت معبد قرار گرفته است. باستان‌شناسان اکنون این احتمال را مطرح کرده‌اند که در این معبد قبر یک شخص سلطنتی مهم همچون «کلئوپاترا» وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان