arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۷ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۸ آبان ۱۴۰۱؛ از واکنش وزارت ورزش به پوشش نیلوفر مردانی در ترکیه تا تجمع اعتراضی در دانشگاه شریف و فوت یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

سخنگوی دولت: مثل آب خوردن بود که از روز‌های اول اجازه دهد تا از گلوله‌های جنگی استفاده شود
بهادری سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما گفت: برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و اینطور مردم بترسند و در خانه خارج نشوند؛ اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند.

وزیر اطلاعات: اینترنشنال از سوی ایران به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده
حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات گفت: شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.

گنجی: وقتی به اصل ولایت فحاشی می‌شود چطور فرد معتقد را باید کنترل کرد 
عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری نوشت: فرهنگ احساسی ما و بینش حق- باطل در جامعه ما‌ نیز گرچه به خودی خود حسن بزرگی است، اما وقتی فرد مسلمان معتقد به اسلام سیاسی، نظام جمهوری اسلامی، اصل ولایت و مصداق رهبری مشاهده کند که رکیک‌ترین فحاشی سر داده می‌شود چطور باید او را متقاعد کرد که وارد میدان برخورد نشود؟ چطور برخی توقع دارند او را باید کنترل کرد و حرکتش غیرقانونی است اما فحاشی طرف مقابل اشکال ندارد چون فحش باد هواست؟

تجمع اعتراضی در دانشگاه شریف
تسنیم نوشت: عصر دیروز تجمع اعتراضی به دعوت "انجمن اسلامی و شورای صنفی" دانشگاه صنعتی شریف در سالن استاد جباری این دانشگاه برگزار شد. دانشجویان در این تجمع با سردادن شعارهایی از قبیل "دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد" ، "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند. این دانشجویان پس از قرائت بیانیه‌ای خواستار آزادی تمام دانشجویان دانشگاه شریف، رفع ممنوع الورودی و فراهم ساختن محیطی امن برای اعتراض دانشجویان شدند.

فوت یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز
ایسنا نوشت: یکی از دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز روز دوشنبه ۱۶ آبان در محل خوابگاه با سقوط از ارتفاع، اقدام به خودکشی کرده است. روابط عمومی دانشگاه شیراز اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی از علت و چگونگی این حادثه در دست نیست و به محض کسب و تائید، اخبار لازم از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی می‌شود.

توضیح وزیر اقتصاد در مورد دلار ۳۶ هزار تومانی
وزیر اقتصاد درباره تلاطم‌های اخیر نرخ ارز اظهار داشت: از روز چهارشنبه هفته گذشته تا کنون، جلسات متعددی در دولت و بانک مرکزی با حضور مسئولان این بانک و وزرای مرتبط با حوزه واردات و صادرات برگزار شده است و به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم که هرچه سریع‌تر به نرخ‌هایی برگردیم که به‌لحاظ تعادل اقتصادی، نرخ‌های سالم و واقعی‌تری هستند. وی تصریح کرد: برخی التهابات کشور و نیز فضای رسانه‌ای که با ایجاد جو روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کنند در افزایش قیمت ارز تأثیرگذار هستند.

شمار بازداشتی‌های حوادث اخیر در میان دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشیت خبری امروز خود درباره تعداد بازداشتی های حوادث اخیر در مدارس و دانشگاه ها در حوادث اخیر و ایا معلمان هم در این بازداشتی ها بودند؟ گفت: تعداد انگشت شمار هستند. این تعدادی که هستند به علت این است که جرایم مهمه مرتکب شدند زیرا همه در برابر قانون یکسانند.

توضیح وزیر کشور درمورد وضعیت مدارس در حوادث اخیر
احمد وحیدی وزیر کشور درباره وضعیت مدارس در حوادث و ناآرامی‌های اخیر و کنترل بی نظمی‌ها، اظهار کرد: دانش آموزان ما دانش آموزان انقلابی، خوب و متعهد هستند. ما مشکل مهمی در مدارس نداشتیم و مشکلاتی هم اگر بود برطرف شد. وی افزود: آن اندک دانش آموزانی هم که احیانا دچار یک آسیبی هستند و به هرحال دچار خلاءهای روحی و فکری هستند که بعضی از کارها را می‌کنند؛ باید با ملاطفتی که صورت می‌گیرد مشکل آنها برطرف شود.

رییس سازمان برنامه: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه داریم؛ نمی توانیم از آسمان بیاوریم
میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: خواهش می‌کنیم در مجلس منابع درآمدهای غیر واقعی بودجه را افزایش ندهید زیرا تحقق نمی‌یابد، عملکرد سال گذشته تبصره ۱۴ حدود ۳۴۰ همت بوده است. در سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید؟ این درآمد تحقق پیدا نمی کند، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده ایم بنابراین ۲۰۰ همت در این تبصره عدم تحقق داریم. نمی توانیم از آسمان بیاوریم.

واکنش وزارت ورزش به پوشش نیلوفر مردانی در ترکیه
وزارت ورزش در خصوص حضور نیلوفر مردانی بدون حجاب در مسابقات اسکیت ترکیه اعلام کرد: این ورزشکار از ماه قبل در تیم ملی ایران عضویت نداشته و او در سفری شخصی و بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان در مسابقات حضور پیدا کرده است.

توضیح رئیس دانشگاه تهران درباره استقرار گیت‌ ورود و خروج
سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به استقرار گیت‌های ورود و خروج برای صیانت از دانشگاه گفت: اهمیت ورود و خروج دانشجویان به دانشگاه در ایام اخیر بیشتر خودش را نشان داد و شاهد بودیم که افراد مختلفی وارد دانشگاه می‌شدند که دنبال اخلال در نظم دانشگاه بودند.

معاون رئیس‌جمهور: مگر می‌شود اصل نظام را به رفراندم گذاشت؟
محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس گفت: تنها نظام و حکومتی هستیم که بر اساس رفراندوم بنا شد و هیچ نظامی تاکنون آرای مردمی نداشته است. معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: در قانون اساسی رفراندوم پیش‌‌بینی شده، اما مگر می‌شود اصل نظام به رفراندم گذاشته شود؟ رفراندوم برای مواردی است نه اصل نظام.

اتحادیه واردکنندگان دارو: آمریکا دارو را تحریم نکرده
مجتبی بوربور نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان با بیان اینکه آمریکا ما را تحریم دارویی نکرده است، گفت: ایران داروهایی تولید شده از کمپانی‌هایی آمریکایی را از دفاتر این کمپانی‌ها در کشورهای اروپایی مانند هلند و یا روسیه خریداری و وارد می‌کند؛ آمریکا دارو را تحریم نکرده ولی مکانیزم مالی ما محدود شده است از این‌رو با دشواری می‌توان دارو وارد کرد و به نوعی تحریم مالی منتهی به تحریم دارویی می‌شود.

نظرات بینندگان