arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۸ - ۲۰ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۰ آبان ۱۴۰۱؛ از پیشنهاد بازداشت خبرنگاران ایرانی در قطر تا موافقت ایران با سفر بازرسان آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پیام رسان داخلی کانال مهدی نصیری را بست
مهدی نصیری مدیرمسئول اسبق کیهان در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که پیام رسان ایرانی «ایتا» کانال وی را به اتهام هنجار شکنی و نشر محتوای نامناسب مسدود کرد.

تاکید بر آزادی افراد کم‌گناه حوادث اخیر
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان حضور در دانشگاه بیرجند، پس از استماع سخنان دانشجویان، خطاب به آنها گفت: ما صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید.

واکنش بایدن به نتیجه انتخابات کنگره
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن دفاع از عملکرد دو ساله خود در کاخ‌سفید تاکید کرد که «موج قرمز بزرگ» که جمهوریخواهان وعده آن را داده بودند به وقوع نپیوست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه امیدوار بودند تا با پیروزی قاطع نامزدهای این حزب در انتخابات روز سه‌شنبه شاهد «موج قرمز بزرگ» به نشانه رنگ حزب جمهوریخواه باشند. سخنان جو بایدن درباره «روز خوب برای دموکراسی» در آمریکا در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ روز چهارشنبه نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای را «کمی مایوس‌کننده» خواند.

ایران موشک بالستیک هایپرسونیک ساخت
فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد که به موشک‌های بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و هدف قرار دهد، دست یافته ایم.

دستور پوتین برای مشارکت در ۳ پروژه حمل‌ونقل ریلی در ایران
دستیار رئیس جمهور روسیه از دستور پوتین به مسئولان این کشور برای اجرای خط آهن رشت-آستارا، برقی‌سازی خط اینچه برون- گرمسار و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه خبر داد.

پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق در ۱۴۰۲
بر اساس آخرین جمع بندی سازمان برنامه و بودجه کشور از لایحه بودجه ۱۴۰۲، متوسط افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آیند ۲۰ درصد پبشنهاد شده است. هرچند احتمال کاهش این میزان افزایش حقوق در دولت بسیار بعید بوده و حتی احتمال افزایش بیشتر متوسط حقوق‌ها نیز وجود دارد.

دلار در کانال ۳۴ هزار تومان
قیمت دلار که در روز‌های گذشته با سیرصعودی به رکورد‌های جدیدی رسیده بود، وارد مدار نزولی شد. قیمت دلار که در روز‌های اخیر نرخ ۳۶ هزار و ۷۵۰ تومان را نیز در بازار برای دقایقی ثبت کرد دیروز به کانال ۳۴ هزار تومان رسید و بین ۳۴ هزار و ۸۰۰ تا ۳۹ هزار و ۹۵۰ معامله شد.

موافقت ایران با سفر بازرسان آژانس
خبرگزاری «رویترز» روز پنجشنبه نوشت، جمهوری اسلامی ایران با سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است. آژانس به تهران تأکید کرده که انتظار دارد در این بازدید، دسترسی به موقعیت‌های مکانی و انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز انجام شود.

پیشنهاد بازداشت خبرنگاران ایرانی در قطر
خبرگزاری اصولگرای تسنیم نوشت: برخلاف اکثر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، قطر روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با ایران دارد. در شرایطی که رسانه‌های غربی با پیوند زدن سیاست و فوتبال سعی در اعمال فشار بر ایران دارند ایران با به کار گرفتن اهرم تعامل سیاسی با کشور قطر هم می‌تواند خبرنگار ضدایرانی حاضر در هتل تیم ملی را به محل دیگری فرستاده و از حجم حاشیه‌سازی‌ها علیه کشورمان کم کند و هم می‌تواند اقدام به دستگیری تروریست‌هایی کند که کشور خود را به دلارهای سعودی فروخته‌اند.

همسر و دختر هاشمی رفسنجانی مقابل زندان اوین
فاطمه هاشمی رفسنجانی در پی ملاقات خود و مادر با فائزه هاشمی در زندان اوین نوشت: به رغم گذشت بیش از یک ماه از بازداشت فائزه‌، دوشنبه هفته گذشته، مراجعه مامان و اعضای خانواده به زندان اوین برای ملاقات، به رغم دو ساعت معطلی، ناکام ماند. روز یکشنبه پانزدهم آبان مجدّداً، همراه مامان نگران به ملاقات فائزه و مهدی رفتیم و موفّق به ملاقات شدیم.

پیشنهاد مجلس برای افزایش قیمت سوخت
بهادری سخنگوی دولت با اشاره به برخی اظهار نظرها برای گران شدن بنزین، گفت: دولت هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین نداشته و ندارد، در مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی برای افزایش قیمت گاز، سوخت پتروشیمی و مسکن داده شده است که دولت این افزایش قیمت را نپذیرفته است.

نظرات بینندگان