arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱

هر آنچه که باید درباره ارتودنسی متحرک بدانید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارتودنسی متحرک نوعی از دستگاه های ارتودنسی است که به منظور اصلاح نامنظمی ها و نامرتبی دندان ها از آن استفاده می شود اما برخلاف ارتودنسی های سنتی و ثابت و قابلیت خارج کردن آنها از دهان وجود دارد.

هر آنچه که باید درباره ارتودنسی متحرک بدانید

انواع ارتودنسی متحرک

انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک عبارتند از الاینرها (اینویزیلاین) و ریتینرها (تثبیت کننده ارتودنسی) که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

الاینرها (اینویزیلاین)

الاینرها پلاک هایی از جنس پلاستیک هستند که کاملا بی رنگ می باشند و هنگام استفاده از آنها کسی متوجه وجود دستگاه ارتودنسی بر روی دندان های شما نمی شود که به آن ارتودنسی نامرئی یا شفاف هم گفته می شود. الاینرها به منظور حرکت کردن و مرتب کردن دندان هایی که دچار ناهنجاری های جزئی تا متوسط هستند مناسب است. متخصص ارتودنسی در کرج ، تهران یا هر شهر دیگری به نسبت وضعیت دندان های شما تعداد مشخصی از الاینرها که به طور اختصاصی برای شما طراحی شده اند را به شما می دهند تا آنها را هر دو هفته یک بار با الاینر جدید جایگزین کنید.

هر آنچه که باید درباره ارتودنسی متحرک بدانید

ریتینر (تثبیت کننده ارتودنسی)

از ریتنر پس از اتمام طول درمان ارتودنسی استفاده می شود و همان طور که از نامش پیداست تثبیت کننده درمان ارتودنسی است. علت استفاده از ریتینر این است که دندان ها تا مدتی پس از درمان ارتودنسی امکان جابجایی و برگشت به موقعیت قبلی را دارند. به همین دلیل تا مدتی ممکن است متخصص ارتودنسی از شما بخواهد که از ریتینر استفاده کنید.

محدودیت های استفاده از ارتودنسی متحرک

تنها برخی از ناهنجاری های دندانی ها یا مال اکلوژن ها با ارتودنسی متحرک قابل درمان هستند و برخی دیگر تنها با ارتودنسی متحرک قابل درمان هستند. از جمله محدودیت های استفاده از ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • از آنها تنها برای درمان ناهنجاری جزئی تا متوسط استفاده می شود.
  • این نوع دستگاه ها امکان اصلاح ناهنجاری ها و چرخش های چندگانه را ندارند.

هر آنچه که باید درباره ارتودنسی متحرک بدانید

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

  • مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان راحت است زیرا می توانید پلاک را از دهانتان را دربیاورید و مثل قبل به دندان هایتان مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید. در حالی که در صورت استفاده از ارتودنسی ثابت مسواک زدن دندان ها کمی سخت است و ممکن است با چالش مواجه شوید.
  • شستشو و تمیز کردن دستگاه ارتودنسی متحرک بسیار ساده است. تنها کافی است پلاک را از دهانتان دربیاورید و با یک مسواک آن را زیر شیر آب شستشو دهید.
  • برخلاف روش ارتودنسی ثابت احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه در صورت استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک کمتر است؛ زیرا امکان تمیز کردن دندان ها و دستگاه ارتودنسی در این حالت راحت تر است.
  • در ارتودنسی ثابت به دلیل چسبیدن براکت یا بند به دندان ها امکان ایجاد تغییر رنگ در دندان ها یا لکه های سفید روی دندان ها وجود دارد اما در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک این مشکل وجود ندارد.
  • در زمان غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید پلاک ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید.
  • برخلاف وسیله ارتودنسی ثابت که در صورت استفاده از آن باید از رژیم غذایی خاصی استفاده کنید در روش ارتودنسی متحرک می توانید هر نوع غذا و نوشیدنی که دوست دارید میل کنید زیرا به راحتی می توانید پلاک ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید و احتمال آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی متحرک در هنگام خوردن و آشامیدن تقریبا صفر است.
  • چنانچه از الاینرها به جای براکت ها استفاده کنید به دلیل نامرئی بودن تاثیر منفی در زیبایی لبخند شما نخواهد داشت.

معایب ارتودنسی متحرک چیست؟

  • به هیچ عنوان در زمانی که الاینر در دهانتان است چیزی نخورید. تنها در صورت وجود الاینر در دهانتان اجازه نوشیدن آب را دارید.
  • در صورتی که الاینر در دهانتان باشد و نوشیدنی های رنگی میل کنید احتمال تغییر رنگ و کدر شدن پلاک ها وجود دارد.
  • حتما باید در طول شبانه روز 22 ساعت الاینرها در دهانتان باشد. در صورتی که دائما فراموش کنید که پلاک ارتودنسی را در دهانتان بگذارید یا زمان استفاده از آنها را کوتاه کنید نه تنها نتیجه ای حاصل نمی شود بلکه احتمال بدتر شدن وضعیت دندان هایتان هم وجود دارد.
  • در صورت خارج کردن الاینرها از دهان بلافاصله آن را در جعبه مخصوص خود بگذارید تا گم نشود.

طول درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی متحرک کاملا وابسته به وضعیت دندان های شما دارد. اما به طور معمول طول درمان ارتودنسی متحرک بین 1 الی 2 سال است.

هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

اصولا هزینه ارتودنسی متحرک کمی بیشتر از روش های ارتودنسی ثابت است. یکی از دلایل بالا بودن هزینه ارتودنسی با پلاک های متحرک این است که در اکثر مواقع الاینرها در خارج از کشور تولید می شوند و ساخت آنها در داخل کشور هم هزینه بر است.

ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت؛ کدام بهتر است؟

نمی توان گفت کدام یک از روش های ارتودنسی بر دیگری ارجحیت دارد چرا که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود دارند و متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان های بیمار یکی از این روش ها را پیشنهاد می کند.

 

 

نظرات بینندگان