arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۵ آبان ۱۴۰۱؛ از محکومیت یکی‌ دیگر از متهمان حوادث اخیر به اعدام تا تهدید به افشای اطلاعات بیشتر از سفر‌های خارجی خانواده قالیباف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آمریکا: مجاهدین خلق را نماینده مردم ایران نمی‌دانیم
ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ نوع کمکی به مجاهدین خلق [منافقین]ارائه نمی‌کند و آن را «یک جنبش دمکراتیک مخالف حکومت نمی‌بیند که مردم ایران را نمایندگی کند و شانس موفقیت داشته باشد».

اصابت موشک به لهستان؛ دو نفر کشته شدند
در سقوط موشک در روستایی در لهستان دست کم ۲ نفر کشته شدند. منابع خبری اعلام کرده‌اند که دو موشک به روستای لهستانی Przewodów در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده است. منابع خبری غربی شلیک این موشک‌ها را به روسیه نسبت می دهند.

کانادا ورود مقام‌های ایران را ممنوع کرد
دولت کانادا با طراحی تدابیر مرزی از ورود مقام‌های رده بالای حکومت ایران به خاک این کشور جلوگیری می‌کند. این اقدام دولت پس از آن‌که روز دوشنبه به تایید وزرای کابینه رسید، اجرایی شد.

محکومیت یکی‌ دیگر از متهمان حوادث اخیر به اعدام
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: پس از رسیدگی قضایی به اتهامات یکی دیگر از متهمان اغتشاشات، حکم بدوی و اولیه این پرونده نیز صادر شد. طبق حکم صادره، متهمی که با استفاده از سلاح سرد در خیابان برای مردم رعب و وحشت ایجاد کرده بود و موتورسیکلت شهروندی را به آتش کشیده و با چاقو نیز فردی را مورد حمله و جراحت قرار داده بود، به اعدام محکوم شد.

تهدید به افشای اطلاعات بیشتر از سفر‌های خارجی خانواده قالیباف
بیژن نوباوه گفت: احضاریه‌ای به دادگاه با اتهام نشر اکاذیب به من ابلاغ شده که در آن قید شده که اگر تا ۵ روز آتی به دادگاه مراجعه نکنم، حکم جلب من صادر می‌شود و بازداشت خواهم شد. او با تاکید بر اینکه صددرصد قصد دارم که در جلسه دادگاه شرکت کنم، عنوان کرد: اقدامی که آقای قالیباف نسبت به آن اعلام شکایت کرده‌اند را برای حفظ رعایت حقوق مردم و در راستای وظایف نمایندگی می‌دانم. در دادگاه اسناد و مدارک لازم را ارائه خواهم داد و در این قضیه شاهد هم دارم. همچنین اگر ضرورت داشته باشد، اطلاعات بیشتری در خصوص سفر‌های خارجی خانواده قالیباف به همراه عکس و مدرک کافی ارائه خواهم داد.

ادعای مذاکره محرمانه آلمان با ایران برای خرید نفت
جروزالم‌پست نوشت: یک اقتصاددان ارشد بانک نیمه دولتی LBBW که موریتز کرمر نام دارد مدعی شده که «مذاکرات دشواری در پشت پرده با ونزوئلا، ایران و الجزایر برای تامین نیاز‌های نفت و گاز آلمان در حال انجام است.»

نادران: حاکمیت تصمیم بگیرد نظام پارلمانی حاکم باشد یا نظام ریاستی
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حاکمیت باید تصمیم بگیرد که نظام پارلمانی حاکم باشد یا نظام ریاستی. نظام دوپایه در کشور کارآمدی ندارد. انتخاب نمایندگان مردم در پارلمان از سطح شهرستان به سطح استان ارتقا یابد تا سطح تصمیم گیری ملی شود. انتخابات تناسبی شود، امروز حتی در کلانشهری مثل تهران انتخابات به یک قمار تبدیل شده است؛ یک لیست با چند درصد بیشتر برنده می‌شود و لیست رقیب با چند درصد کمتر کلا می‌بازد.

رئیس قوه قضاییه: محدوده انتقاد چیست؟
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه گفت: همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که با عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح می‌شود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاه‌هایی در این زمینه وظیفه فرهنگ سازی دارند؟

وزیر صمت درمورد افزایش قیمت دلار: عملیات روانی ست
سید رضا فاطمی امین با اشاره به اینکه کمبود ارز نیمایی به هیچ عنوان وجود ندارد، تلاطمات بازار ارز را عملیات روانی دشمن برشمرد و گفت: حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست.

ادعای وزیر ارتباطات: در یک روز ۱۷ میلیون ایرانی به یک پلتفرم داخلی پیوستند
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات گفت: شورایی با عنوان «شورای توسعه شبکه ملی اطلاعات» با مسئولیت بنده تشکیل شده و معاون برنامه‌ریزی وزارتخانه به عنوان دبیر این شورا منصوب شد تا تمام منابع مالی وزارتخانه را پای این پروژه بیاورد. امروز که در خدمت شما هستم این طرح نزدیک به ۵۹درصد پیشرفت داشته است. به فضل الهی با برنامه‌ریزی که صورت گرفته ان‌شاءالله ظرف یک سال و نیم آینده حداکثر تا ۱۴۰۳ این طرح با به پایان خواهیم رساند. او با بیان اینکه مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد کردند گفت: ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز به یک پلتفرم داخلی پیوستند و ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مردم ترافیکی است که از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند.

پلیس: فردی که صندلی واگن مترو را آتش زد، دستگیر شد
پلیس تهران اعلام کرد: فردی که با به آتش کشیدن صندلی یکی از واگن‌های مترو صادقیه قصد برهم زدن نظم و امنیت را داشت با تلاش عوامل پلیس مترو دستگیر شد.

ادعای گرجستان درباره نقش افراد ایرانی در طرح ترور یک تاجر اسراییلی
سرویس امنیتی گرجستان مدعی شد که طرح گروهی متشکل از شهروندان دو تابعیتی ایرانی - گرجی و پاکستانی را برای ترور یک تاجر اسراییلی خنثی کرده است. به ادعای سرویس امنیتی گرجستان، شخصی که دستور این ترور را داده، یک شهروند ایرانی است که خارج از کشور زندگی می‌کند.

نظرات بینندگان