arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱

رئیسی: سازوکار شوراها باید به نحوی باشد که از هر گونه تبعیض و فسادی پیشگیری کند

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شوراها از ارکان مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور هستند گفت:‌ مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از شئونات شوراهاست و سازوکار شوراها از هرگونه فساد و تبعیضی پیشگیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شوراها از ارکان مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور هستند گفت:‌ مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از شئونات شوراهاست و سازوکار شوراها از هرگونه فساد و تبعیضی پیشگیری کنند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز شنبه ۲۸ آبان ماه در یازدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها گفت: برای بنده توفیقی است که در جمع نمایندگان محترم مردم در شوراهای شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها هستند.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی ما دارند؛ اصول قانون اساسی بنا بر تقویت جمهوریت نظام و اصل توجه به مردم و اراده و خواسته مردم و مشارکت آن‌ها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها، یکی از ارکان مهم تصمیم را شورای اسلامی شهر و روستا معرفی کرده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا یک رکن در قانون اساسی هستند که باید قوانین موضوعه رکن بودن شوراها در تصمیمات را کاملاً تبیین کند.

رئیسی با تاکید بر جایگاه مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: شوراها و نقش آن‌ها در اجرای عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، اجرای عدالت در همه سطوح و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، بسیار مهم است و ساز و کار شوراها باید به نحوی تعریف شود که بتوانند از هرگونه تبعیض و فساد پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه باید نظرات شوراها به عنوان نمایندگان مردم، در نحوه بودجه ریزی روستا یا شهر یا استان مورد توجه قرار بگیرد، گفت: شوراها مقام تصویب کننده بودجه نیستند ولی مقام اعلام نظر برای بودجه هستند؛ اساس اظهار نظر شوراها در این مورد، با نگاه های منطقه ای و محلی نیز است اما باید نگاه کلان ملی هم داشته باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از شئونات شوراهاست ادامه داد: توجه به اجرای عدالت و سند مهم آمایش سرزمینی در اظهار نظرهای شوراها باید اعمال شود؛ یکی از اهداف مهم در شوراها و برای کشور، اجرای عدالت است.

رئیسی با بیان اینکه تجربه چهل و چند ساله ما نشان می دهد باید عدالت را محور قرار دهیم، تصریح کرد: باید میزان بودجه و اعتبارات کشور با همه نیازهای کشور دیده شده و اولویت‌ها در آن در نظر گرفته شود. نیازهای کشور خیلی بیشتر از درآمد آن است و ما اگر بخواهیم نیازها را برآورده کنیم، باید به سراغ اولویت‌ها برویم.

وی درباره شهرداری‌ها نیز خاطرنشان کرد: شهرداری یک پست سازمانی دارد که بر اساس ماموریت‌هایی که دارد تعریف شده است؛ دیدن اعتبارات و به میزان آن جذب نیروی انسانی بسیار مهم است ولی اگر به صندلی‌های موجود نگاه نشود و نیرو از در وارد شود و دنبال صندلی برای آن بگردید، اشتباه است.

رئیس‌جمهور افزود: اینکه بعضی از شهرداری‌های ما در کشور دچار مشکل هستند به این خاطر است که بخش عمده‌ای از هزینه‌شان برای نیروی انسانی می‌رود و بعضا برای نیروی انسانی هم ساختمان و اتاق کم آمده و میز و صندلی نبوده و ترجیح دادند میز و صندلی‌ها را بردارند روی زمین بنشیند و سر ماه از شهردار حقوق خواستند؛ این مسئله در همه ادارات وجود دارد و صرفاً مربوط به شهرداری‌ها نیست.

نظرات بینندگان