arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱

سی ان ان: دستگاه قضایی آمریکا به دنبال شهادت مایک پنس علیه ترامپ است

وزارت دادگستری آمریکا بدنبال گرفتن شهادت "مایک پنس" معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در قضیه حمله تروریستی هواداران سفید پوست آمریکایی دونالد ترامپ به عمارت کنگره در واقعه روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ می باشد، این درحالی است که کمیته ویژه ۶ ژانویه کنگره ترامپ را بعنوان متهم اصلی این واقعه رسما فراخوانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزارت دادگستری آمریکا بدنبال گرفتن شهادت "مایک پنس" معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در قضیه حمله تروریستی هواداران سفید پوست آمریکایی دونالد ترامپ به عمارت کنگره در واقعه روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ می باشد، این درحالی است که کمیته ویژه ۶ ژانویه کنگره ترامپ را بعنوان متهم اصلی این واقعه رسما فراخوانده است.

تارنمای شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر نوشت: به گفته افراد مطلع، دادستان های وزارت دادگستری با نمایندگان مایک پنس، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا تماس داشته اند تا شهادت وی را در تحقیقات جنایی درباره تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و هوادارانش که با هدف ممانعت از انتقال قدرت پس از انتخابات ۲۰۲۰ رخ داد، را بدست آورند.

این گزارش می افزاید: برخی از شواهد حاکی است که نمایندگان و تیم مایک پنس نیز نشان داده اند که معاون سابق رئیس جمهوری آماده گفت و گو درباره توافق احتمالی با وزارت دادگستری برای ارائه برخی شهادت ها در این زمینه (و برعلیه ترامپ) است.

سی ان ان گزارش داد: این خبر را که نخستین بار نیویورک تایمز منتشر ساخت، وزارت دادگستری آمریکا و همچنین نمایندگان مایک پنس از دادن هرگونه توضیحی در این زمینه به این شبکه خبری امتناع ورزیده اند.

انتشار کتاب خاطرات مایک پنس خدایا کمکم کن

درحالی رسانه های آمریکایی از احتمال دادن شهادت مایک پنس علیه رئیس سابق خود خبر می دهند که ترامپ طی روزهای اخیر رسما حضور خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را اعلام کرد.

پنس: ترامپ خودم و خانواده ام را به خطر انداخت

در همین حال در حالی خبر آمادگی مایک پنس برای شهادت دادن علیه ترامپ در دستگاه قضایی آمریکا انتشار می یابد که وی در مورخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» و در ارتباط با کتاب خاطرات خود به نام «خدایا کمکم کن» (So Help Me God) در باره واقعه تروریستی ۶ ژانویه گفته بود: «ترامپ خودم و خانواده ام را به خطر انداخت».

بنابر گزارش ها مایک پنس در آن زمان به زیر زمین و محل تخلیه و بارگیری عمارت کنگره منتقل شده بود، وی در آنجا با گوشی همراه نظاره گر تهییج دونالد ترامپ و هواداران وی برای حمله به کنگره بود.

تارنمای نشریه آمریکایی پلیتیکو نیز در ۲۳ آبان ماه برای پوشش این خبر نوشته بود: پنس پس از آنکه از اعلام نکردن جو بایدن بعنوان رئیس جمهوری بعدی در صحن کنگره به نفع ترامپ؛ خودداری کرد، در آن روز مورد انتقادهای شدید ترامپ قرار گرفت و ترامپ در توییتی بر علیه معاون خود نوشته بود: مایک پنس دل و جرات آنرا نداشت تا آن کاری که باید برای صیانت از کشور و قانون اساسی انجام دهد را انجام دهد.

دونالد ترامپ که نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که دو دادگاه استیضاح در کارنامه سیاسی خود دارد، از سوی کمیته ویژه تحقیق کنگره موسوم به کمیته ۶ ژانویه بعنوان عامل اصلی تحریک تروریستی حمله به کنگره آمریکا در مورخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ شناخته و رسما به این کمیته احضار شده است. وی متهم است که هواداران سفید پوست خود را برای حمله به عمارت کنگره تهییج کرده است، مکانی که آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در جریان بود و مایک پنس معاون وی و "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان بر آن نظارت داشتند.

نظرات بینندگان