arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۲ - ۰۴ آذر ۱۴۰۱

محاکمه ۲ شهروند ایرانی‌تبار سوئد به اتهام یک دهه جاسوسی برای روسیه آغاز شد

دادگاهی در سوئد روز جمعه محاکمه ۲ برادر ایرانی‌تبار را به اتهام یک دهه جاسوسی برای روسیه و دستگاه اطلاعاتی ارتش آن آغاز کرد.بر اساس متن کیفرخواستی که برای پیمان کیا، ۴۲ ساله و پیام کیا، ۳۵ صادر شده است آن‌ها از ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ اطلاعاتی را در اختیار اداره اطلاعات ارتش روسیه موسوم به «جی‌آریو» گذارده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دادگاهی در سوئد روز جمعه محاکمه ۲ برادر ایرانی‌تبار را به اتهام یک دهه جاسوسی برای روسیه و دستگاه اطلاعاتی ارتش آن آغاز کرد.

بر اساس متن کیفرخواستی که برای پیمان کیا، ۴۲ ساله و پیام کیا، ۳۵ صادر شده است آن‌ها از ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ اطلاعاتی را در اختیار اداره اطلاعات ارتش روسیه موسوم به «جی‌آریو» گذارده‌اند.

بر اساس اعلام اداره امنیت داخلی سوئد، پیمان کیا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در این سازمان مشغول کار بوده و پیش از آن هم برای نیروهای مسلح این کشور کار می‌کرده است.


دادستانی سوئد برادران کیا را متهم کرده است که اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف سرویس امنیتی سوئد را به روس‌ها داده است.

بنا به گزارش رسانه‌های سوئدی، پیمان کیا برای بخش ضد اطلاعات خارجی ارتش سوئد کار می‌کرده و مدتی هم عضو یک واحد فوق سری بوده که با جاسوسان سوئد در خارج از کشور در ارتباط است.

برخی از کارشناسان اطلاعاتی از این پرونده به عنوان یکی از مخرب‌ترین پرونده‌های جاسوسی تاریخ سوئد یاد می‌کنند زیرا این دو متهم، فهرستی از همه کارمندان سرویس امنیتی سوئد تهیه کرده‌اند. بنا به گفته این گروه از کارشناسان اطلاعاتی، اطلاعات روسیه بر منابع انسانی متمرکز است.

دادستان در دادگاه از پرونده جاسوسی این دو برادر به عنوان یک موضوع بی‌سابقه در ۲۰ سال گذشته در سوئد یاد کرد. یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های جاسوسی در سوئد در طول جنگ سرد بوده است. استیگ برگلینگ، افسر امنیتی سوئد در سال ۱۹۷۹ به اتهام‌های مشابه برادران کیا به حبس ابد محکوم شد.


پیمان کیا در سپتامبر ۲۰۲۱ و برادرش، پیام کیا در نوامبر همان سال بازداشت شدند. وکلای مدافع آن‌ها به دادگاه گفتند که هر دو متهم، اتهام‌های مربوط به جاسوسی خود را رد می‌کنند.

دادستان ارشد دایره جرایم امنیت ملی سوئد پیشتر گفته بود که جرایم این افراد در نتیجه تحقیقاتی «بسیار پیچیده‌ و دشوار» کشف شده‌اند.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس از متن کیفرخواست ارائه شده به دادگاه، پیام کیا که به برادر خود کمک می‌کرده، در پی بازداشت او یک «هارد درایو» را خرد کرده است که توسط ماموران در سطل زباله کشف می‌شود.

پیمان کیا و پیام کیا، شهروندان سوئدی ایرانی‌تبار در صورت مجرم شناخته شدن با محکومیت تا حبس ابد روبرو خواهند شد.

نظرات بینندگان