arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱

اعتراض دانشجویان صنعتی اصفهان به دلیل شیوع بیماری گوارشی در این دانشگاه / دانشجویان ظرف‌های غذای خود را بر روی زمین قرار دادند

ایرنا نوشت: جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان روز شنبه با حضور در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه خواستار مشخص شدن دلیل شیوع بیماری گوارشی در بین برخی از دانشگاهیان شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان روز شنبه با حضور در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه خواستار مشخص شدن دلیل شیوع بیماری گوارشی در بین برخی از دانشگاهیان شدند.

از چهارشنبه هفته گذشته شماری از دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان که عمده آنها را دانشجویان تشکیل می‌دهند دچار مشکلات گوارشی شدند و به مراکز درمانی از جمله مرکز بهداشت این دانشگاه و بیمارستان های خمینی‌شهر مراجعه کردند.

مسوولان این دانشگاه و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کردند که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی، بررسی‌ها و آزمایش های لازم برای مشخص شدن دلایل احتمالی این موضوع در حال انجام است.

بدنبال وقوع این مساله، امروز شنبه شماری از دانشجویان در اعتراض به بروز بیماری گوارشی در بین برخی از دانشگاهیان از خوردن غذای سلف دانشگاه امساک کردند و ظرف‌های غذای خود را از محل سِلف به سمت ساختمان مرکزی دانشگاه بر روی زمین قرار دادند و با حضور در مقابل دفتر رییس دانشگاه، خواهان مشخص شدن و اعلام دلیل اصلی شیوع این بیماری شدند.

این دانشجویان با سر دادن شعارهایی در باره مدیریت و همچنین غذای دانشگاه تاکید کردند که این اعتراض آنها، صرفاً جنبه صنفی و دانشجویی دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: امروز شماری از دانشجویان در تجمعی صنفی و در اعتراض به موضوع شیوع بیماری گوارشی، مقابل دفتر رییس دانشگاه حضور یافتند.

سعید مستأجران افزود: رییس دانشگاه صنعتی نیز در جمع دانشجویان حضور یافت و با تشریح اقدامات انجام شده تاکید کرد که عامل بروز این بیماری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال بررسی است و به محض مشخص و قطعی شدن آن به اطلاع همگان می رسد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه ما نگرانی دانشجویان و خانواده‌هایشان را در باره بروز این بیماری درک می کنیم، تصریح کرد: لازم است این موضوع در آرامش دنبال شود و آنچه در زمان حاضر برای دانشگاه اولویت دارد، حفظ سلامت دانشجویان و فراهم کردن فضای درمانی مطلوب برای افراد مُبتلا به این بیماری است.

مستاجران با بیان اینکه تاکنون احتمالاتی مانند منشاء ویروسی یا میکروبی برای شیوع این بیماری مطرح شده است، تاکید کرد: یکی از نخستین اقدامات انجام شده بررسی کیفیت و بهداشت آب دانشگاه بود که با آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام شده مشخص شد که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به انجام اقدامات دیگر مانند تغییر برنامه غذایی دانشگاه، آموزش مسائل بهداشتی به دانشجویان و توصیه به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده تصریح کرد: بررسی‌های اولیه نشان می دهد که مواردی مانند مواد اولیه فاسد و آلوده و پُخت نامناسب غذای دانشگاه در این زمینه نقش آفرین نبوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان با علائم بیماری گوارشی به مرکز بهداشت دانشگاه صنعتی اصفهان مراجعه کرده اند، گفت: نمی‌توان آمار قطعی از تعداد دانشجویان مُبتلا اعلام کرد زیرا ممکن است برخی از دانشجویان بویژه افرادی که بومی و ساکن اصفهان باشند در صورت داشتن این مشکل به مراکز درمانی دیگر و خارج از دانشگاه مراجعه کرده باشند.

مستاجران با تاکید بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح دانشگاه افزود: در زمان حاضر تعداد افراد مراجعه کننده به مرکز بهداشت دانشگاه با علائم جدید بیماری بسیار کاهش یافته و بیشتر مراجعان، مبتلایان روزهای گذشته هستند که هنوز بهبود کامل نیافتند و برای تکمیل درمان خود مراجعه کرده‌اند.

وی در باره ادعای برخی از دانشجویان که در اردیبهشت امسال نیز موردی از شیوع بیماری در این دانشگاه اتفاق افتاده بود، توضیح داد: پس از بررسی ها مشخص شد که این موضوع مربوط به یک همه گیری در سطح کشور بوده و مُختص این دانشگاه نبوده است.

فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مربوط به امروز نیست

مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین در باره فیلمی که امروز در شبکه‌های اجتماعی با عنوان "تجمع در اعتراض به مسمومیت دانشجویان" منتشر شده است، تاکید کرد: این فیلم متعلق به امروز نیست بلکه به تجمعات حدود ۲ ماه گذشته مربوط بازمی‌گردد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این زمینه گفت: بروز علائم گوارشی از چهارشنبه هفته گذشته در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان اتفاق افتاد و تیم های بهداشت محیط و واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای پیگیری آن به محل مراجعه کردند.

پژمان عقدک افزود: بر اساس آخرین آمار نزدیک ۳۰۰ دانشجو با علائم گوارشی مانند دل درد، دل پیچه، اسهال و تهوع به درمانگاه دانشگاه صنعتی اصفهان مراجعه کردند که بیشتر آنها بصورت سرپایی در همان محل درمان و حدود ۶۵ نفر نیز به ۲ بیمارستان خمینی شهر منتقل شدند.

وی ادامه داد: از بین دانشجویان مراجعه کننده به بیمارستان‌های خمینی شهر فقط سه نفر بستری شدند.

وی با بیان اینکه نمونه برداری لازم از آب و مواد غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: آب این دانشگاه مشکلی ندارد و در باره احتمال آلودگی مواد غذایی نیز تاکنون نتایج آزمایش‌های انجام شده دال بر این موضوع نبوده است.

عقدک با اشاره به نمونه‌گیری از دانشجویان دارای علائم بیماری گوارشی اضافه کرد: در آینده نزدیک جواب آنها مشخص می شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر مکان که تجمع وجود داشته باشد مانند دانشگاه، سربازخانه و ندامتگاه احتمال بروز چنین مسائلی وجود دارد و هرگاه این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی گزارش شود در اسرع وقت تیم‌های بهداشت محیط و مبارزه با بیماری های واگیر به بررسی موضوع می پردازند.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

نظرات بینندگان