arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱

آموزش نحوه نصب آنتن در پشت بام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آموزش نحوه نصب آنتن در پشت بام

وقتی که به خانه جدید نقل مکان می کنید، نصب آنتن برای تلویزیون یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. حتی مواقعی که باد و باران شدید می شود، احتمال بهم خوردن تنظیمات آنتن زیاد است. در چنین مواقعی است که آشنایی با نحوه نصب و تنظیم مجدد آنتن یک امتیاز بسیار بزرگ برایتان به حساب می آید. در همین راستا در ادامه این مطلب صفر تا صد فرایند نصب و تنظیم آنتن تلویزیون را توضیح داده ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

برای نصب آنتن تلویزیون به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برای آنکه آنتن تلویزیونتان را در پشت بام نصب کنید، نیاز به تجهیزات مختلفی دارید که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

  • کابل آنتن کواکسیال (سیم آنتن تلویزیون)
  • منبع تغذیه یا تقویت کننده آنتن
  • داکت (در صورت سیم کشی روکار آنتن)
  • لوله برق
  • پریز آنتن
  • قوطی

آموزش سیم‌ کشی آنتن تلویزیون به صورت روکار

سیم کشی روکار نسبتا ساده است و خودتان هم می توانید فرایندش را انجام دهید. برای این کار تنها کافی است که مراحل زیر را طی کنید:

1.اندازه کابل آنتن را از محل تلویزیون تا محل آنتن دهی روی پشت بام اندازه گیری کنید.

2.یک کابل آنتن 75 اهم کواکسیال خریداری نمایید.

3.کابل آنتن را مستقیما از دیواری که تلویزیون در آن نصب می کند تا آنتن سقفی روکار ببرید.

4.در صورتی که سیگنال دریافتی ضعیف بود، یک آمپلی فایر بین آنتن و تلویزیون قرار دهید. برای این کار خروجی کارت را به تلویزیون وصل کنید و ورودی را به آنتنی که کلمه ورودی روی آن درج شده است متصل نمایید.

5.در این مرحله سیم آنتن را از محیط جدا کنید. برای این کار کابل را داخل مجرا قرار دهید.

6.منبع تغذیه آنتن یا تقویت کننده را به منبع تغذیه و برق وصل کرده تا از تصویر شفاف تلویزیون بهره مند شوید.

آموزش سیم‌کشی آنتن تلویزیون به صورت توکار

سیم کشی آنتن به شکل توکار نسبت به سیم کشی به شیوه روکار اولویت دارد و در عین حال سخت تر است. این کار اکثر اوقات توسط برقکاران حرفه ای انجام می شود. قیمت برق کشی ساختمان ۱۴۰۱ نسبتا بصرفه است و ما هم به خاطر پیچیدگی کار توصیه می کنیم که حتما از افراد حرفه ای کمک بگیرید. اما اگر می خواهید خودتان سیم کشی تو کار را انجام دهید، مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: از محل قرار گرفتن پریز آنتن نقشه تهیه کنید

ابتدا باید طرح کانکتور آنتن را روی یک تکه کاغذ پیاده سازی کنید تا بتوانید سیم کشی آنتن را با توجه به تعداد و محل پریزها طراحی کنید. بنابراین ابتدا باید دو کانکتور برای هر قسمت از پذیرایی که احتمال نصب تلویزیون در آن وجود دارد در نظر بگیرید.

همچنین در نظر داشته باشید که نصب 4 یا تعداد بیشتری پریز آنتن به صورت سری در یک ساختمان باعث ایجاد نویز در سیگنال آنتن می‌شود، بنابراین باید از یک تقسیم کننده سیگنال در مسیر سیم کشی آنتن استفاده شود.

مرحله دوم: لوله گذاری آنتن را انجام دهید

یکی از مهمترین مراحل در اجرای کابل آنتن، اتصال لوله به آنتن است. لوله گذاری برای آنتن تلویزیون بسیار اهمیت دارد، زیرا قرار گرفتن آنتن در نزدیکی کابل برق در داخل لوله برق باعث ایجاد نویز و کاهش کیفیت دریافت تصویر و صدا می شود.

برای لوله کشی می توان از لوله پلیکا استفاده کرد. به این ترتیب ابتدا طبق نقشه کانکتور آنتن در محل هر یک از سوکت ها در دیوار شیار ایجاد کنید، سپس ظرف را به جای سوراخ‌ های نصب و در ارتفاع ۴۰ سانتی متری از کف در دیوار جای گذاری کنید و در انتها لوله را در محل عبور مجرا قرار دهید. در مرحله آخر نیز لوله ها و قوطی ‌ها را با استفاده از گچ در جای خود ثابت کنید.

آموزش نحوه نصب آنتن در پشت بام

مرحله سوم: به سراغ سیم کشی آنتن بروید

در صورت امکان برای اتصال آنتن از یک کابل کواکسیال 75  اهم استفاده کنید که از مس ساخته شده است. به صورتی که از انتهای خط  اول کانکتور آنتن خارج شود و به بیرون برود.

مرحله چهارم: پریزها را نصب کنید

مطابق با نقشه ای که کشیده اید، محل نصب پریزها مشخص است و فقط باید به دنبال قوطی ها بگردید. همچنین برای نصب پریزها روی کابل آنتن باید کابل آنتن را بدون آن که ببرید، از داخل پریزهای آنتن رد کنید. برای این کار کابل آنتن را کمی بلندتر تهیه کنید.

نحوه نصب آنتن های شاخه ای در پشت بام ساختمان

حالا نوبت به اتصال سیم آنتن به آنتن می رسد. آنتن تلویزیون هم در مدل های مختلف زمینی، هوایی، دیجیتال و رومیزی در بازار موجود است. نصب آنتن های زمینی و دیجیتال و رومیزی نسبتا ساده است، به همین خاطر در ادامه به نحوه نصب آنتن هوایی از نوع شاخه ای می پردازیم.

حتما با ظاهر آنتن هوایی از نوع شاخه‌ ای آشنایی دارید. این آنتن ها از چند میله رسانا و فلز سبک تشکیل شده اند که هر کدام به موازات بخشی از آنتن نصب شده اند. برد الکترونیکی یا برد پایانی قسمت اصلی آنتن است. این قسمت در داخل یک جعبه پلاستیکی کوچک روی آنتن محافظت می شود.

برای نصب آنتن تلویزیون روی پشت بام، ابتدا آنتن را در بالاترین نقطه ساختمان و دور از موانعی مانند دیوارها و ساختمان های بلند قرار دهید تا آنتن بتواند به راحتی امواج را دریافت کند. اگر اطراف ساختمان ما با ساختمان‌های بلند احاطه شده است، باید آنتن را تا حد امکان بالا ببرید. برای این کار می ‌توانید یک میله فلزی ساده مانند لوله آب را به دیوار سقف تکیه دهید و سپس یک آنتن به آن وصل کنید.

پس باید جهت آنتن تلویزیون را روی فرستنده در شهر تنظیم نمایید. در آخر نیز کابل آنتن متصل به کف یا واحد در پشت بام را پیدا کنید و هر دو سیم کابل کواکسیال را به خروجی آنتن متصل کنید.

سه روش کاربردی و آسان برای تشخیص سیم آنتن در پشت بام

سیم آنتن خیلی اوقات از داخل ساختمان عبور می کند و به پشت بام می رسد. در چنین شرایطی لازم است برای اتصال آنتن به کابل عقب، بتوانید کابل آنتن روی سقف را تشخیص دهید. اما گاهی اوقات در یک ساختمان با چندین دستگاه، تشخیص کابل‌های آنتن دستگاه، کابل‌های تلویزیون و ماهواره‌ها کمی دشوار است. به همین خاطر در ادامه سه روش مطمئن برای تشخیص سیم آنتن را توضیح داده ایم:

روش اول: استفاده اهم متر دیجیتال

هسته کابل آنتن به غلاف مسی در وسط دوشاخه یا سوکت و محافظ کابل به غلاف اطراف متصل می شود. برای آزمایش، ابتدا سیم متر یا ترمینال فاز را در ناحیه بین پریز محافظ و هسته کابل قرار دهید و سیم مورد نظر را در سقف جستجو کنید تا مکان آن را پیدا کنید. با قرار دادن یک اهم متر روی مهره، دو سر سیم اهم متر را بررسی کنید و به محافظ‌های هسته و کابل متصل نمایید تا با شنیدن صدای بوق از اهم متر، محل سیم آنتن را پیدا کنید.

روش سوم: استفاده از لامپ تست

در این روش به یک لامپ با قدرت کم نیاز دارید. لامپ را به درپوش وصل کنید و دو سیم به اندازه مورد نیاز خود را وصل نمایید. در منبع، یعنی داخل ساختمان، انتهای سیم به فاز متصل می ‌شود. سپس در مقصد، یعنی روی پشت بام، ابتدا یک طرف سیم تست را به خنثی نزدیکترین ظرف وصل کنید  و سر دیگر تست را به کابل مورد نظر می‌رساند تا کابل آنتن را پیدا کند. اگر چراغ تست روشن شود، کابل مورد نظر همان سیم آنتن است.

روش دوم: فاز دادن

در این روش یک سر سیم آنتن را فازبندی کنید و سپس با فازمتر به دنبال سیم فاز روی زمین باشید. برای این کار می توانید ابتدا با فازمتر در فاز کنار آنتن فاز را به سیم آنتن وصل کنید و سپس با کمک فازمتر روی سطح سیمی را که فاز را نشان می‌دهد پیدا کنید.

چطور می توان سیم آنتن مخصوص طبقه خود را پیدا کرد؟

پیدا کردن سیم آنتن در مجتمع های شلوغ همیشه یک چالش بوده است. البته اگر سیم کش ساختمان روی سیم‌کشی سقف، نام طبقه را نوشته باشد، کار شما بسیار آسان خواهد بود، اما اگر نمی توانید تشخیص دهید که آنتن شما کدام سیم است، می توانید این روش را انجام دهید: از شخصی بخواهید یکی از سیم ‌های روی سقف را بکشد و شخص دیگری در همان ساختمان ببیند کدام سیم جابجا می‌ شود.

در این صورت به راحتی می ‌توانید سیم آنتن طبقه خودتان را پیدا کنید.

لزوم نصب پایه برای‌ آنتن تلویزیون

توجه داشته باشید که بهترین مکان برای نصب آنتن در بالاترین نقطه ساختمان است. اگر ساختمان شما نسبت به ساختمان‌ های اطرافتان ارتفاع خوبی دارد، نیازی نیست آنتن را زیاد بلند کنید. زیرا امواج به راحتی به آن برخورد خواهند کرد و می توانید شبکه ها را روی تلویزیون بگیرید. بنابراین ارتفاع لوله آنتن را بر این اساس آن انتخاب کنید. برای ثابت کردن این لوله به دیوار به 2 گیره نیاز دارید. براکت ‌ها را هم با 4 پیچ به دیوار محکم کنید.

آموزش نحوه نصب آنتن در پشت بام

چند نکته در مورد نصب آنتن تلویزیون در پشت بام

1.فاصله استاندارد پریزهای هوا در اتاق نشیمن تا اتاق خواب از کف 40 سانتی متر است، اما در صورتی که چنین امکانی فراهم نباشد، می توان سوکت هوا را در ارتفاع دیگری هم قرار داد.

2.اگر قصد نصب ماهواره در کنار آنتن تلویزیون را دارید، باید دو ورودی مستقل (یکی برای آنتن و دیگری برای ماهواره را در قسمت دریافت) در نظر بگیرید.

3.استفاده از یک خطوط لوله واحد برای آنتن با خطوط تلفن و برق باعث ایجاد تداخل در خطوط تلفن و آنتن می شود. بنابراین یک لوله جداگانه برای آنتن در نظر بگیرید.

4.هیچگاه بیشتر از 4 پریز آنتن را به صورت سری وصل نکنید، چون در این صورت تصویر کیفیت خوبی نخواهد داشت.

5.در ساختمان هایی که حداکثر ۳ سوکت وجود دارد، نحوه اتصال سوکت آنتن به این شکل است که سوکت به صورت سری و آبشاری چیده می ‌شود و نیازی به استفاده از اسپلیتر نیست.

6.در یک ساختمان دو طبقه، یک انتهای هر خط آنتن را می‌ توان به طور جداگانه به بالای پشت بام یا جعبه ایمنی راه پله هدایت کرد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم که به ساده ترین شکل ممکن، کلیه مراحل سیم کشی و راه اندازی آنتن تلویزیون در پشت بام را توضیح دهیم. با این حال بدیهی است که هر چقدر هم که خوب کار کنیم، باز هم کیفیت کارمان در حد و اندازه های یک برقکار حرفه ای نخواهد بود. در نتیجه اگر علاقه مندید که تصویر تلویزیونتان صاف و شفاف باشد و با هر باد و بارانی نگران بهم خوردن آنتن نباشید، حتما از یک متخصص این حوزه کمک بگیرید.

نظرات بینندگان