arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

کاهش ۱۶ درصدی بارندگی‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب گفت: بر اساس ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا امروز نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله با کاهش ۱۶ درصدی همراه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی صنعت آب گفت: بر اساس ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا امروز نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله با کاهش ۱۶ درصدی همراه است.

«فیروز قاسم‌زاده» روز دوشنبه در نهمین نشست خبری، افزود: بارش‌ها نسبت مدت مشابه پارسال تغییر چندان محسوسی ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸ میلیمتر بارش در کل کشور رخ داده است.

سخنگوی صنعت آب گفت: بارش‌های امسال تمرکز بیشتری در غرب کشور دارند و با توجه‌ به اینکه عمده سدهای بزرگ و ذخیره‌ساز در این منطقه قرار دارند، وضعیت آورده سدها اندکی بهبود یافته است.

رشد ۲ درصدی حجم آب موجود در سدهای کشور

قاسم‌زاده ادامه داد: حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون با رشد ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال همراه شده است.

وی بیان کرد: حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم آذرماه در حالی به رقم ۱۸ میلیارد و ۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال که این رقم ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده، از رشد ۲ درصدی برخوردار شده است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: این میزان در ۲۸ آبان‌ماه رقم ۱۷ میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب بوده است که از رشد برخوردار شده است

قاسم‌زاده گفت: کل آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم آذرماه به رقم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال که ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب بوده رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: وضعیت خروجی آب از سدها هم به این‌گونه است که در این مدت سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

 

سخنگوی صنعت آب وی خاطرنشان کرد: سدهای مهم از ۱۰ تا ۷۰ درصد پرشدگی داشته‌اند؛ البته در تهران با کاهش ۷۰ درصدی بارندگی روبرو بوده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش‌یافته است.

قاسم‌زاده گفت: زاینده‌رود تنها ۱۲ درصد در سال جاری پرشدگی دارد.

آب ۱۲ هزار خانوار قطع شد

وی از قطع آب ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در تهران به دلیل قرارگرفتن در ردیف مشترکان بد مصرف خبر داد خاطرنشان ساخت: الگوی مصرف در شهر تهران ۱۴ مترمکعب است که این خانوارها بالای ۲۸ مترمکعب مصرف داشتند.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: سال‌های قبل مشترکان بد مصرف حدود ۵ درصد بودند که با اقدام‌های انجام شده در امسال به ۴ درصد کاهش‌یافته‌اند و این‌ها ۱۰ درصد مصرف آب را دارند.

قاسم‌زاده افزود: تلاش بر این است تا از تعداد مشترکان بد مصرف بیشتر کاسته شود.

وی به تغییرات اقلیمی که همه جهان را متأثر ساخته اشاره کرد و گفت: شرایط نامناسب بارش‌ها در سال‌های آینده به دلیل این تغییرات بدتر می‌شود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: متأثر از این تغییرات اقلیمی روند بارش‌ها در کشور متغیر شده است به‌گونه‌ای که برخی استان‌ها که پارسال کم‌بارش بودند امسال پربارش شده‌اند و برخی که مثل سیستان و بلوچستان پربارش بودند کاهش‌یافته است.

قاسم‌زاده افزود: متأثر از همین تغییرات اقلیمی امسال کشور افغانستان پربارش شده؛ اما درعین‌حال ذخایر آبی بسیاری از دسترس خارج شده‌اند.

سد چم شیر ذخیره‌ساز آب است

وی درباره بحث‌هایی که این روزها درباره سد چم شیر در جریان است خاطرنشان کرد: در تمام پروژه‌های توسعه‌ای که در سطح جهان اتفاق می‌افتاد هر پروژه‌ای متشکل از مزایا و معایبی است، درمورد سد چم شیر هم فارغ از اینکه تبلیغات رسانه‌ای علیه آن وجود دارد ارزیابی‌های زیست‌محیطی دررابطه‌با آن اتخاذ شده به‌طوری‌که از زمان آغاز این طرح ۸ مرجع مطالعات مختلفی دررابطه‌با این پروژه انجام دادند.

سخنگوی صنعت آب گفت: تاکنون هیچ گواهی مبنی بر اینکه این سد کیفیت آب را دستخوش تغییر خواهد کرد نداشته‌ایم.

قاسم‌زاده ادامه داد: رودخانه زهره در ماه‌های پربارش سیلابی و در سایر ماه‌های سال دبی پایه در جریان است. ضمن آنکه شوری آب در ماه‌های کم‌بارش بدون هیچ سازه‌ای سه برابر می‌شود و با احداث این سد می‌توانیم آب‌های سیلابی را ذخیره کرده و به‌جای اینکه سیلاب‌ها یکباره خارج شوند این آب‌ها را ذخیره کنیم.

وی افزود: مشابه این سد، سد کوثر است که ۲.۵ میلیون نفر را تأمین می‌کند.

سند استفاده از آب‌های نامتعارف در بخش صنعت تدوین شد

سخنگوی صنعت آب در باره استفاده از آب‌های نامتعارف در بخش صنعت خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری جدی در بخش آب این است که صنعت آب موردنیاز را از آب‌های نامتعارف تأمین کند.

قاسم‌زاده گفت: براین‌اساس سندی در وزارت نیرو تدوین شده و به دستگاه‌های مختلف در استان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی آب دیگر به صنایع آب جدید تخصیص داده نخواهد شد و باید از آب‌های نامتعارف استفاده کنند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۵۰ درصد از آب تهران از منابع سطحی و ۵۰ درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و ممکن است کیفیت آب در شرایط کم‌آبی نسبت به شرایط پرآبی کاشه داشته باشد اما همواره کیفیت آب بر اساس استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای که لحاظ می‌شود، در محدوده استاندارد است

سخنگوی صنعت آب در خصوص وضعیت کشت پاییزه افزود: در نوار جنوبی کشور محدودیتی نداریم اما در غرب کشور و فلات مرکزی، کشت پاییزه را منوط به بارندگی کرده‌ایم؛ اگر بارش‌ها در ادامه پاییز مطلوب باشد و بتوانیم با اطمینان از شرایط تأمین پایدار آب شرب، آب را برای کشاورزی تخصیص دهیم، کشت پاییزه در استان‌های مرکزی صورت می‌گیرد، در غیراین صورت، باید کشت، به بهمن‌ماه موکول شود.

پیش‌بینی رشد بارش‌ها در سه ماه آینده

وی افزود: اگرچه جلسات مربوطه در خصوص تعیین میزان منابع و مصارف آب برگزار شده و هفته گذشته تصمیمات نهایی در این زمینه اتخاذ شده، اما در صورت لزوم، در اسفندماه مجددا برنامه‌ها بررسی و به‌روز رسانی خواهند شد.

قاسم‌زاده از پیش‌بینی جدید وقوع بارش‌ها در کشور در سه‌ماه آینده خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی های جدید صورت گرفته که برمبنای رصد الگوهای هواشناسی بوده، در سه ماه آینده در مجموع بارش‌های کشور نرمال و در برخی مناطق مثل بخش‌های غربی کشور، بارش‌هایی بیش از نرمال را شاهد خواهیم بود.

نظرات بینندگان